Ciekawostki
   

Wieża Eiffla

Share |


WIEŻA EIFFLAWieża Eiffla to  najbardziej znany obiekt architektoniczny Paryża, rozpoznawany również jako symbol Francji. Jest najwyższą budowlą w Paryżu i piątą co do wysokości we Francji. Wieżę zbudowano z myślą o  paryskiej  wystawie światowej na rok 1889 r. Miała pełnić zadanie demonstratorki  wiedzy i możliwości technicznych epoki, a także  symbolem ówczesnej potęgi   Francji, a po 20 latach planowano ją  rozebrać.

Gustaw Eiffel nie chciał do tego dopuścić, zakładając na niej laboratorium aerodynamiczne i meteorologiczne. Jednak dopiero udane eksperymenty z umieszczonym na szczycie wieży telegrafem (bez drutu) ocaliły wieżę i odstąpiono od jej demontażu. Ocalała budowla z czasem stała się największą atrakcją turystyczną Paryża, którą odwiedziło już ponad 200 milionów ludzi. Wieża Eiffla to ażurowa konstrukcja kratowa z kutego żelaza. Jej aktualna wysokość wraz z anteną to 324,00 m (pierwotnie 312 metrów). Sama wysokość zmienia się o 18 cm w zależności od temperatury, a pod wpływem wiatru konstrukcja kołysze się na około siedem centymetrów. Na wieżę składa się 18 038 części metalowych i około 2,5 mln nitów -  jej całkowita masa wynosi około 10 000 ton.

Na szczyt prowadzi 1665 stopni, przy czym pierwszy i drugi poziom są dostępne schodami i windami, a jedynie trzeci jest dostępny tylko windą. Obiekt mieści dwie restauracje: Altitude 95 na pierwszym piętrze, 95 metrów nad poziomem morza, oraz Jules Verne na drugim , zaopatrzoną w windę.

W latach 1980-1985, została przeprowadzona renowacja, w wyniku której zainstalowano na wieży nowe oświetlenie składające się z 352 reflektorów, każdy po 1000 W, oświetlające wieżę w nocy. Co godzinę rozbłyskuje ona dodatkowo deszczem migających świateł.


Wieży Eiffla nie zaprojektował jednak sam Eiffel. Był on jedynie właścicielem biura projektowego, gdzie pracowali autorzy projektu - Emile Nouguier i Maurice Koechlin. Sam Eiffel  opatentował jednak konstrukcję, był autorem idei wykorzystania żelaza kowalnego, jak i nadzorował pracę  inżynierów. 


WIEŻA EIFFLA


WIEŻA EIFFLA


WIEŻA EIFFLA
WIEŻA EIFFLA



Wieża była składana przy użyciu drewnianych rusztowań, a pojedyncze elementy łączono przy pomocy nitów z idealną precyzją. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy rozpoczęła się kampania przeciwko wieży,  w którą zaangażowali się architekci, malarze, rzeźbiarze, i artyści, zgłaszając na łamach Le Temps  protest przeciwko  „potwornej budowli pana Eiffla” , której „barbarzyńska masa przygniata i upokarza wszystkie nasze pomniki i umniejsza wagę naszej architektury, które właśnie będą znikać przed tą zdumiewającą głupotą”. Jednak już po ukończeniu budowli większość sceptyków przekonała się do idei. Pisarz Guy de Maupassant, który wcześniej ostro krytykował pomysł, jadał w ekskluzywnej restauracji na wieży każdego dnia. Zapytany o powód, odpowiadał, że to jedyne miejsce w Paryżu, skąd nie widzi nielubianej konstrukcji.

Koszty budowy wyniosły 7.799.401 franków francuskich, ale wieża stała się szybko wielką atrakcją turystyczną – tylko w ciągu ostatnich pięciu miesięcy 1889  (wieżę otwarto 31 marca tego roku) zwiedziło ją 1,9 miliona osób, co zwróciło  75%  kosztów. Obecnie więcej niż dwieście milionów ludzi odwiedziło wieżę  od momentu jej wybudowania, co czyni ją najczęściej odwiedzanym płatnym obiektem turystycznym na świecie. Wieża Eiffla utrzymywała status najwyższej budowli świata przez 40 lat, aż do 1929 roku, gdy w Nowym Jorku wzniesiono Chrysler Building.
Data publikacji: 26.07.2010
Autor: Marcin Bielowicz

reklama


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów

TOP 10:

dowload...
dowload...

R E K L A M A

}
Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj