Nowa odsłona projektu Puls utopii – rozbłyski w ciemni

Bert Theis
Utopijne miasto

22.8 –18.9.2016

Miejsce:
fasada budynku B
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Punkt wyjścia kompozycji stanowi Widok Wiednia (1847) autorstwa Jakoba Alta. Przeniesienie miasta nad morze stanowiłoby spełnienie marzeń większości jego mieszkańców. Balony ilustrują fantazję człowieka o locie dającym poczucie wolności. Na dachach kamienic członkowie projektu badawczego Isola Utopia wymachują flagami. Częściowo niewidoczne napisy na chorągwiach symbolizują jeszcze niewykreowane utopie. Ich błękitny kolor nawiązuje do frazy z książki Geist der Utopie (Duch utopizmu) Ernsta Blocha – „zespolimy się z błękitem”.

Baner zakomponowany w formie kolażu zawiera wiele wizualnych cytatów. Nagie, tańczące postaci zaczerpnięte zostały z obrazu Lucasa Cranacha Starszego Złoty wiek (1530). Artysta zapożyczył również sylwetkę radzieckiego kompozytora Arsenija Awraamowa ze zdjęcia z 1922 roku, kiedy w Baku dyrygował Symfonią syren fabrycznych. Na prawo znajduje się wypisany krojem pisma z logo Coca-Coli baner „Anti Capitalista” z demonstracji w stambulskim parku Gezi w 2013 roku, zaś czerwono-czarny transparent zainspirowany został strajkiem generalnym na Gwadelupie w 2009 roku. Na dachu katedry widzimy Republikę Wyspy Róż – platformę zbudowaną w 1968 roku na Morzu Adriatyckim jako niezależne mikropaństwo, szybko zniszczone przez włoską marynarkę wojenną.

Nowa odsłona projektu Puls utopii – rozbłyski w ciemni
Bert Theis, Utopijne miasto, 2014


Puls utopii – rozbłyski w ciemni to projekt Ines Doujak i Olivera Resslera realizowany w różnych formach od 2014 roku. Na elewacji Muzeum zostaną zaprezentowane banery 12 artystów ukazujące utopijne projekty. Z jednej strony proponują one odcięcie się od otaczającej rzeczywistości, z drugiej stawienie jej oporu. Większość banerów powstała z myślą o prezentacji na fasadzie wiedeńskiej Secesji.

Część prac odnosi się do powstań, okupacji oraz ruchów społecznych, które pojawiły się w ostatnich latach, wyrażając tęsknotę za lepszym światem. Inne stanowią poetyckie aluzje do poczucia, że „czegoś brakuje”. Ich celem jest wyzwolenie utopii od totalitarnych skojarzeń i nadanie jej nowego kierunku. Potrzeba tworzenia utopijnych wizji staje się nagląca w czasach, gdy ludzie poszukują nowych alternatyw. Mimo że prace są prezentowane jedna po drugiej, zachodzi między nimi interakcja, ukazują one różne podejścia do utopijnych tendencji ostatnich lat.

Na projekt składa się 12 banerów (o wymiarach 3,4 × 9 m), które co miesiąc będą zmieniane i eksponowane na fasadzie budynku B. Autorami prac są następujący artyści: Mariam Ghani (I), Daniela Ortiz (II), Undrawing the Line (III), Halil Altindere (IV), Giuseppe Campuzano / Miguel A. López (V), Matthew Hyland / Ines Doujak (VI), Christoph Schäfer (VII), Oreet Ashery (VIII), Bert Theis (IX), Nobodycorp. Internationale Unlimited (X), Oliver Ressler (XI), Etcétera (XII).

Projekt Puls utopii – rozbłyski w ciemni jest finansowany przez Austriacki Narodowy Fundusz Naukowy (FWF) AR 183-G21.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»