Gdynia będzie jeszcze piękniejsza

Gdynia będzie jeszcze piękniejszaGdynia ogłosiła przetarg na przebudowę dróg w rejonie przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Będzie nowy tunel, kładki i wiadukty. To największa inwestycja drogowa w Gdyni od czasu dokończenia Trasy Kwiatkowskiego

Planowany węzeł ma połączyć ulice: Drogę Gdyńską (zwaną też Różową), al. Zwycięstwa, Władysława IV, Partyzantów, Świętojańską, Piłsudskiego, Śląską i Kielecką. Dziś część z nich krzyżuje się na zwykłych skrzyżowaniach, często pod niebezpiecznym kątem. Najgorzej mają ci kierowcy, którzy z ul. Świętojańskiej lub Partyzantów chcą wjechać w al. Zwycięstwa.


Najpierw muszą przeciąć ruchliwą jezdnię alei w stronę centrum, potem włączyć się do ruchu na krótkim odcinku jezdni w stronę Gdańska. Inne niebezpieczne miejsca to wylot z tunelu w ciągu al. Piłsudskiego, czy nawrotka umożliwiająca m.in. jazdę z Witomina do centrum Gdyni. Dzięki przebudowie wszystkie te niebezpieczne punkty znikną.

Najważniejszym elementem węzła będzie nowy tunel pod torami łączący Drogę Gdyńską z al. Zwycięstwa, na wysokości południowego końca peronu SKM. Dzięki niemu dookoła przystanku powstanie coś w rodzaju ogromnego ulicznego ronda. Nowym tunelem będzie można przejechać jedynie w kierunku al. Zwycięstwa, a istniejącym - w kierunku ul. Śląskiej.

Kierowca jadący np. z Witomina ul. Kielecką w kierunku Władysława IV skręci w prawo w Drogę Gdyńską, po kilkudziesięciu metrach w lewo w nowy tunel pod torami, potem znów w lewo w al. Zwycięstwa i dalej prosto do celu. Jedynie jadący al. Zwycięstwa i ciągiem ul. Śląskiej i Drogi Gdyńskiej nie będą musieli "kręcić" dookoła przystanku.

Choć może się to wydać kłopotliwe, zdaniem projektantów taki układ ma znacznie usprawnić ruch w tej części miasta. Lepiej będą także mieli piesi - powstanie przejście podziemne od dzisiejszych kas SKM (tam kończy się tunel pod torami biegnący od pętli trolejbusowej) aż do parku Plymouth przy Urzędzie Miasta (tu wyjście z peronu będzie miało formę szerokiej, wygodnej pochylni). Tym samym spacer, który dziś wiąże się z przecięciem trzech ruchliwych jezdni i oczekiwaniem na "zielone", będzie bezpieczny i przyjemny. To nie wszystko - w tym samym czasie Szybka Kolej Miejska będzie modernizować peron przystanku Wzgórze św. Maksymiliana - cała okolica zmieni się nie do poznania.

Wbrew wcześniejszym spekulacjom, nie będzie jednak nowego zejścia z peronu SKM do nowego tunelu drogowego. - Po analizach okazało się, że mało kto by z niego korzystał - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Kiedy rozpoczną się prace? - Wszystko zależy od tego, czy podczas procedury przetargowej będziemy mieli do czynienia z protestami. Oczekujemy, że budowa ruszy jesienią tego roku - w październiku bądź listopadzie - mówi Stępa.

Roboty potrwają od półtora do 2 lat. Ile dokładnie - okaże się w przetargu, bo oprócz niskiej ceny punktowany jest także termin otwarcia węzła. - Chcemy zmobilizować w ten sposób wykonawcę do szybkiego zrealizowania inwestycji, która będzie przecież uciążliwa dla mieszkańców i kierowców - wyjaśnia wiceprezydent.

Szacunkowy koszt przebudowy to ok. 100 mln zł, choć w związku z kryzysem miasto spodziewa się tańszych ofert. Inwestycja będzie współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli z puli środków unijnych rozdzielanych przez władze województwa. Z tego źródła będzie pochodzić ok. 45 mln zł.


Źródło: www.miasta.gazeta.pl/trojmiasto
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»