Kreatywne meble do przechowywania - projekty studentów City of Oxford College

Kreatywne meble do przechowywania - projekty studentów City of Oxford College
Marcin Waszak ze swoimi szufladami

Rycotewood Furniture Centre na uczelni City of Oxford College to jeden z najwyżej ocenianych wydziałów meblarskich w Wielkiej Brytanii. Jego studenci stworzyli niezwykłe meble do przechowywania, wykonane z jednego z najbardziej odnawialnych gatunków drewna na świecie. W gronie studentów jest Polak – Marcin Waszak!

Założeniem projektu było zapoznanie studentów z mało znanym na terenie Europy surowcem – amerykańskim dębem czerwonym. W ramach wspólnego projektu Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) dostarczyło materiał, a uczelnia wybrała dziesięciu studentów drugiego roku kształcenia zawodowego, których poproszono o stworzenie mebli do przechowywania. Zadanie polegało na zastosowaniu kreatywnego podejścia i efektywnego wykorzystania naturalnych cech drewna, a także na odnotowaniu wszystkich użytych podczas pracy materiałów oraz ilości zużytej energii, co pozwoliło na obliczenie wpływu ich produkcji na środowisko.

Darren Scott ze swoim kredensem

Projekt nadzorował Philip Koomen – znany brytyjski projektant i twórca mebli, który zapewniał studentom wsparcie w trakcie warsztatów projektowych. Poprosił ich ponadto o wskazanie artystów, rzeźbiarzy czy architektów, którzy stanowili dla nich inspirację przy pracy.

Farrell Livingstone ze swoim stolikiem kawowym

Studenci z entuzjazmem podeszli do postawionego przed nimi zadania. Otwartość na nowe wyzwania i odwaga w podejmowaniu artystycznego ryzyka zaowocowała niezwykle innowacyjnymi projektami – przyznał Koomen. Jestem pod wrażeniem rezultatów ich pracy. W tych meblach widać rozważne planowanie i dobre rzemiosło.

Emily Taylor ze swoim regałem


Projekty:


Tom Morgan, który interesuje się szewstwem, stworzył wielokolorową szafkę na buty. Inspirując się pracami Richarda Deacona, Tom rozpoczął prace od podzielenia forniru z czerwonego dębu na węższe listwy. Następnie splótł ze sobą ufarbowane na różne kolory cienkie paski, tworząc w ten sposób ekran otulający ramę z litego drewna, w której zmieścił pięć szczebelkowych półek.


Farrell Livingstone lubi przekształcać naturalne materiały w oryginalne. formy. Szukał więc sposobu, jak połączyć kształty znane z lotnictwa i nowoczesnej architektury industrialnej, takiej jak Muzeum Designu w Barcelonie, z naturą. W efekcie powstał stolik kawowy z wysuwanym japońskim ogrodem



Biurko „Oat and Oak” (Owies i dąb), zaprojektowane przez Andrew Joye, posiada dekoracyjną unoszoną pokrywę wykonaną z giętych na parze listewek z czerwonego dębu. Konstrukcja mebla wykonana jest z litego dębu, a blat z naturalnego korka. Fronty szuflady i szafki wykonane są ze słomy owsianej pochodzącej z orkadzkiej farmy. Całość inspirowana była krzesłem i szafką z Orkadów, meblami zaprojektowanymi przez Garetha Neala we współpracy z Kevinem Gauldem.


Biurko „Zgodne z naturą” autorstwa Davida Howsona ma widoczne szuflady i trzy miedziane donice na rośliny wbudowane w blat roboczy. Inspiracją do projektu stała się teoria mówiąca, że rośliny w miejscu pracy pozytywnie wpływają na twórcze myślenie. Dbając o zieleń przykładamy także większą uwagę do utrzymania porządku na biurku.


Daisy Brunsdon skupiła się na społecznej funkcji mebli. Inspiracją dla jej szafki na gramofon i alkohole były integrujące rodzinę wspólne chwile przy gramofonie znalezionym przez jej matkę. Wykorzystana tu forma łuku wywodzi się z architektury oksfordzkiej. Samo drewno zostało zabezpieczone emulsją mydlaną, która pozwala zachować jego naturalny wygląd.


Z kolei Marcin Waszak, projektując swoje szuflady ścienne, inspirował się falistymi, organicznymi, a często dziwacznymi kształtami, jakie można odnaleźć w architekturze Franka Ghery’ego, zwłaszcza w hotelu Marques de Riscal w Hiszpanii. Proces twórczy okazał się niezwykle pracochłonny, ponieważ przed wygięciem na parze poszczególnych elementów z czerwonego dębu należało je wcześniej namoczyć. 


Michael Buick stworzył serię półek inspirowanych japońskim minimalizmem i starą techniką drewnianych łączeń na kołki. Półki zostały wykonane z amerykańskiego czerwonego dębu, dyble z jesionu, a kołki z dębu europejskiego. Seria została zaprojektowana tak, aby całość była łatwa do składania i transportu, idealna dla osób, które wynajmują mieszkania i często się przeprowadzają. Każdy element w razie konieczności można rozmontować, spakować na płasko i ponownie zmontować.


Darren Scott postanowił podejść do projektu z perspektywy architekta i stworzyć kredens, łączący różne materiały. Do czerwonego dębu dodał więc łupek i papier washi, często używany w japońskiej architekturze; takie podejście pozwoliło podkreślić grę światła i cienia.


Na pracę Emily Taylor miały wpływ dzieła twórcy ceramiki, Richarda Slee, który czerpał inspirację z przedmiotów codziennego użytku. Regał stworzony przez Emily ma formę sztalug, a szafka z zasłonką pełni rolę podstawy. Na zasłonkę autorka projektu wybrała szary materiał, który podkreśla chłodny odcień czerwonego dębu.


Szafka na wino z szufladami wykonana przez Freddiego Jacksona została zaprojektowana specjalnie do 400-letniego domu. Autorowi zależało, aby szafka wpisała się w charakter domu, dlatego inspirował się resztą umeblowania. Kolorystyka czerwonego dębu jest spójna ze stylem tradycyjnym, choć kształt samego mebla jest zdecydowanie bardziej nowoczesny.


Piękno tkwi w detalach - przyjrzyjmy się szczegółom:







Współpraca z Rycotewood Furniture Centre to doskonała okazja do tego, aby grupa niezwykle utalentowanych studentów mogła poeksperymentować z tym pięknym i wysoce odnawialnym materiałem, zbyt rzadko wykorzystywanym w projektowaniu mebli. Przy okazji studenci mogli nauczyć się, jak wyliczać wpływ na środowisko tworzonych przez siebie przedmiotów - powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. Amerykański czerwony dąb stanowi niemal 20% zasobów naturalnych lasów liściastych w Stanach Zjednoczonych, a w ciągu ostatnich 50 lat objętość jego drzewostanu zwiększyła się ponad dwukrotnie. Mimo to, to piękne drewno, bardzo cenione na innych rynkach, jest w Europie tylko nieznacznie wykorzystywane. Nasza inicjatywa stanowi część szerszej kampanii AHEC, której celem jest zachęcenie europejskich projektantów i twórców do wykorzystywania wszystkich oferowanych nam przez naturę gatunków drewna, nie tylko tych dyktowanych aktualną modą. Dzięki temu będą oni mieli wpływ na prowadzenie bardziej zrównoważonej gospodarki leśnej.


A tak przebiegał proces produkcji:














Dodatkowe informacje na temat zrealizowanych projektów znajdują się tutaj.

Więcej informacji:

Amerykański dąb czerwony jest gatunkiem dominującym w amerykańskich lasach liściastych – jego drewno cechuje się charakterystycznym rysunkiem usłojenia oraz niekoniecznie czerwoną barwą. Nazwa gatunku pochodzi przypuszczalnie od barwy liści w sezonie jesiennym. Czerwony dąb amerykański występuje wyłącznie w lasach rosnących naturalnie i niemal wyłącznie na terenie Ameryki Północnej, chociaż bywa sadzony i na innych kontynentach. Z Analizy Inwentaryzacji Lasów (FIA) wynika, że drzewostan czerwonego dębu amerykańskiego obejmuje 18,7% drzewostanu gatunków liściastych w Stanach Zjednoczonych ogółem. Rocznie wycina się prawie 34 mln m3 tego drewna, ale przyrost naturalny w tym samym okresie wynosi ponad 32 mln m3. Biel czerwonego dębu ma zazwyczaj barwę jasnobrązową, a twardziel często różowawą po czerwonawobrązową. Czerwony dąb amerykański ma doskonałe właściwości ogólne związane z wytrzymałością w stosunku do masy. Jest wykorzystywany przede wszystkim do produkcji mebli, podłóg i drzwi, a także w wybranych zastosowaniach w branży budowlanej. Więcej informacji na temat amerykańskiego czerwonego dębu znajduje się na tej stronie

RYCOTEWOOD FURNITURE CENTRE - Od ponad osiemdziesięciu lat Rycotewood Furniture Centre cieszy się uznaniem w branży meblarskiej. Uczniowie Centrum regularnie zdobywają nagrody w krajowych konkursach, takich jak New Forest Show, Mixology czy City & Guilds. Dzięki rozbudowanej sieci partnerskiej, studenci Rycotewood mogą współpracować z organizacjami takimi jak Muzeum im. Pitta Riversa i prezentować swoje prace w Worshipful Company of Furniture Makers. Wyjątkowość Rycotewood polega na tym, że szkoła oferuje kształcenie zawodowe od kursu wprowadzającego (na poziomie 1) do licencjatu z wyróżnieniem (na poziomie 6). Program meblarski prowadzony przez szkołę jest ostatnim w kraju, który traktuje to rzemiosło priorytetowo – każdy uczeń ma swój warsztat, a szkoła oferuje praktyki w przedsiębiorstwach na terenie całej Wielkiej Brytanii. Uczniowie są szkoleni przez doświadczonych nauczycieli w profesjonalnie wyposażonych warsztatach i mogą zdobywać praktyczną wiedzę zawodową. Rycotewood oferuje też kursy na poziomie uniwersyteckim: kształcenie zawodowe w projektowaniu i wytwarzaniu mebli, oraz licencjat z tej samej dziedziny, obydwa w pełnym i niepełnym wymiarze godzin. Więcej informacji dostępnych jest tutaj

AHEC - Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów tego surowca. AHEC prowadzi szereg działań promujących amerykańskie drewno liściaste na ponad 50 rynkach na świecie. W tym celu dostarcza architektom, projektantom oraz użytkownikom informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów.

http://www.americanhardwood.org


fot. Ben Tynegate; materiały prasowe.



Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»