Inteligentne oświetlenie LED na stacji metra

Licząca prawie 56 kilometrów trasa linii U1 jest najdłuższą linią metra w Hamburgu. Niebieska linia łączy Norderstedt z centrum Hamburga, a następnie biegnie do Volksdorf, gdzie rozdziela się w dwóch kierunkach na Ohlstedt i Großhansdorf. Stacja Meiendorfer Weg została otwarta w 1925 roku, w latach 50-tych XX wieku została zmodernizowana, dodane zostało nowe wejście oraz strefa handlowa. Natomiast teraz, oprócz remontu budynku stacji, podwyższono peron, wybudowano jego nowe zadaszenie, dodana została winda i inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz niedowidzących. Codziennie ze stacji Meiendorfer Weg korzysta ponad 7000 pasażerów.


Inteligentne oświetlenie LED na stacji metra


Kompleksowe rozwiązanie oświetleniowe zgodne z normami i koncepcja architektoniczną
W ramach modernizacji stacji Meiendorfer Weg, oprócz dostosowania jej do potrzeb osób niepełnosprawnych, wymieniono także oświetlenie. Producent oświetlenia, firma NORKA GmbH, stworzyła nową koncepcję, w oparciu o nowoczesne oprawy kolejowe LED wraz z systemem sterowania XARA® Professional. Ten pilotażowy projekt został zainicjowany w ramach bezbarierowej rozbudowy stacji i w imponujący sposób pokazuje operatorom transportu publicznego, a także pasażerom, szerokie możliwości oraz zalety zastosowania inteligentnej technologii sterowania oświetleniem na stacji metra. Oświetlenie jest idealnie dostosowane do potrzeb, zgodne z rytmem „życia” stacji, bez zbędnych elementów.


Prawidłową widoczność i bezpieczną orientację, zarówno w budynku stacji, jak i na peronie, zapewniają oprawy NORKA ERFURT LED, oferowane w systemie Światło na Punkt. Rozsył opraw oraz wartość strumienia świetlnego zostały dobrane w projekcie tak, aby idealnie dopasować się do wymogów projektowych oraz normatywnych, bez przewymiarowania.

Nowe wnętrze budynku stacji zachowało styl retro z lat 50-tych XX wieku. Oryginalne elementy wykończeniowe, takie jak kolorowe płytki na ścianach w niebanalnych, ciepłych odcieniach oranżu i żółci (inspirowane oryginalnymi kafelkami z lat 50-tych), drewniane poręcze, oraz ramy okienne w stylu vintage – wszystko to zostało idealnie dopasowane do założeń architektonicznych projektu. Również nowoczesne oprawy LED zostały dostosowane do tego projektu. Nad schodami umieszczono pojedyncze oprawy ERFURT LED IP65, zabudowane w rurowym profilu aluminiowym malowanym proszkowo na kolor RAL, mocowane do ściany na specjalnie zaprojektowanych, rurowych, łukowych wysięgnikach, tak aby całość nawiązywała stylistyką do lamp z lat 50-tych.



Natomiast wnętrze budynku zostało oświetlone oprawami ERFURT LED IP65, które ulokowano w tym samym profilu rurowym Fischer DB 150, ale już poprowadzonym wzdłuż ścian i pod sufitem. W profilach, oprócz oświetlenia, umieszczono dodatkowe okablowanie innych urządzeń, jak również głośniki. Dzięki temu, zachowana została estetyka wnętrza, bez dodatkowych elementów na ścianach budynku. Wszystkie oprawy ERFURT LED użyte wewnątrz budynku są wyposażone w regulowany klosz z PC Tropal® z wewnętrznym aluminiowym odbłyśnikiem MIRO-SILVER® realizującym średni rozsył światłości, który zapewnia przyjemne, miękkie i równomierne oświetlenie. Chociaż pasażerowie spędzają na stacji tylko kilka minut, ważne jest, aby czuli się tam bezpiecznie i komfortowo.


Dwukrawędziowy peron stacji Meiendorfer Weg jest oświetlony oprawami kolejowymi ERFURT LED IP65 zamontowanymi w profilu aluminiowym Fischer DB 200, podwieszonym do zadaszenia peronu. Oprawy ERFURT LED o szerokim rozsyle światłości, ulokowane są jedna za drugą, w odstępach 3 metrów. Regulowany klosz wykonany z PC Tropal® z wewnętrznym aluminiowym odbłyśnikiem MIRO-SILVER® zapewnia rozsył światła precyzyjnie dopasowany do geometrii peronu. Oznacza to, że wszystkie wymagania normatywne dotyczące natężenia oświetlenia i równomierności są spełnione, jak również wymagania braku olśnienia dla obserwatorów ustawionych w osi wzdłużnej i poprzecznej względem rozmieszczonych opraw. W profilu, oprócz opraw oświetleniowych, poprowadzono także dodatkowe okablowanie oraz zamontowano głośniki.




Przeciętnie pasażerowie spędzają na stacji zaledwie 7 minut, ale przez cały ten czas muszą czuć się tam komfortowo i bezpiecznie. Gwarantuje to system sterowania oświetleniem XARA® Professional, zwłaszcza w przypadku awarii. Będąc zarówno sercem, jak i mózgiem systemu oświetleniowego,  XARA® Professional steruje oprawami w pełni automatycznie: czuwa nad różnymi obszarami oświetlenia i stale reguluje ilość światła sztucznego, w zależności od natężenia światła dziennego. Wykrywa i reaguje na ruch, ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia nikogo w ciemności. Monitoruje oprawy oświetlenia awaryjnego, identyfikuje możliwe usterki i w przypadku awarii, zapewnia kompensację, tak aby został zachowany wymagany poziom natężenia oświetlenia. Rejestruje także zużycie energii, i jest w stanie zrobić jeszcze wiele, wiele więcej.




Ta wielofunkcyjność to efekt użycia sterowników PLC, które stosowane są także w automatyce przemysłowej. Ze skrzynki sterowniczej, sterowniki PLC włączają i sterują oświetleniem na stacji metra. Sterowniki komunikują się z 60 oprawami oświetleniowymi przez protokół komunikacyjny DALI. Sterowanie oświetleniem odbywa się poprzez czujniki światła dziennego, jak również czujniki ruchu na podczerwień i typu radarowego, które zostały rozmieszczone w określonych strefach oświetleniowych, takich jak hala biletowa, schody i zadaszony peron. Te różne strefy mają przypisane funkcje oświetlenia, które są aktywowane i sterowane na podstawie aktualnego statusu natężenia ruchu na stacji i sygnałów pomiarowych.



Całodobowe oświetlenie według potrzeb
W normalnym trybie dziennym pracy stacji, oświetlenie na peronie jest regulowane w zależności od poziomu natężenia światła dziennego, a w hali biletowej zgodnie ze światłem dziennym i ruchem pasażerskim. Jeżeli minimalny poziom natężenia oświetlenia spadnie poniżej stałego poziomu 100 luksów na peronie oraz podstawowego poziomu 60 luksów w budynku, np. w przypadku chmur burzowych lub w szare zimowe dni, system sterowania adekwatnie zwiększa poziom oświetlenia. Gdy zainstalowane w budynku czujniki ruchu wykryją ruch, oprawy są delikatnie regulowane do poziomu 150 luksów. Kiedy ostatni pasażerowie opuszczają budynek, oświetlenie jest utrzymywane na tym poziomie przez kolejne 15 minut, a następnie powoli redukowane do 100 luksów. Po kolejnych 15 minutach bez wykrywania ruchu, oświetlenie powraca do podstawowego poziomu 60 luksów. Nie dotyczy to schodów, które ze względów bezpieczeństwa mają stały poziom natężenia oświetlenia 150 luksów.

W systemie sterowania wbudowana jest też funkcja wyłącznika zmierzchowego, która informuje system, przy jakim poziomie oświetlenia należy przejść w tryb nocny. Minimalny poziom natężenia oświetlenia wynoszący 100 luksów gwarantuje komfort pasażerom nawet w trybie nocnym. W fazie zmierzchu zwiększenie poziomu natężenia oświetlenia o około 50 luksów daje maszyniście lepszy obraz sytuacji na peronie i zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. W ciemności, nieściemniane oprawy, używane do oświetlania informacji oraz ciągów komunikacyjnych w pobliżu stacji są włączane i wyłączane za pomocą włącznika.

W czasie przestoju, czyli w okresie od ostatniego pociągu w nocy do pierwszego w godzinach porannych, na stacji jest zapewnianie minimalne oświetlenie, które w przybliżeniu odpowiada jasności na peronie podczas pełni księżyca.


Zawsze bezpiecznie
Oprócz rejestrowania zużycia energii przez każdą pojedynczą oprawę, system sterowania oświetleniem XARA® Professional stale przeprowadza autodiagnostykę i regularnie monitoruje usterki w oprawach, sterownikach lub w komunikacji, za pośrednictwem magistrali DALI. Monitorowane jest również zasilanie i sygnały z czujników. W przypadku wykrycia usterki, system sterowania generuje komunikat o błędzie i natychmiast wyświetla go na lokalnym panelu sterowania. Jednocześnie wysyła odpowiednie sygnały statusu do centrum sterowania i, jeśli to możliwe, inicjuje scenariusz kompensacji błędów. Na przykład, w przypadku awarii oprawy oświetleniowej, zwiększony zostaje poziom strumienia świetlnego przyległych opraw, aż do ponownego osiągnięcia minimalnego poziomu oświetlenia w danym obszarze.

Modernizacja stacji Meiendorfer Weg to doskonały przykład, jak można połączyć nowoczesną technologię ze stylistyką lat 50-tych XX wieku, tak aby zachować niepowtarzalny klimat tego przystanku metra.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»