SURVIVAL 8

Share |


SURVIVAL 8SURVIVAL 8 odbędzie się we wrocławskim Bunkrze Strzegomskim, usytuowanym na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej, Braniborskiej i Legnickiej. Bunkier, wybudowany w 1942 jako jeden z kilku powstałych w tym czasie schronów przeciwlotniczych dla ludności cywilnej, zaprojektowany został przez kontrowersyjnego wrocławskiego projektanta Richarda Konwiarza, współautora projektu przebudowy Wrocławia (wspólnie z Maxem Bergiem i Ludwigiem Moshamerem) w latach 1919-1920.

Silne konotacje historyczne obiektu-schronu, będącego w istocie wspomnieniem wojennej traumy, w szczególny sposób wpływają na obraz współczesnej wrocławskiej metropolii. Bunkier stanowi dziś monument niedostępny dla mieszkańców, prowokując pytanie o adekwatność podobnych obiektów w miejskiej zabudowie. Ulokowanie Przeglądu w tak szczególnym miejscu, będącym w czasie wojny namiastką azylu i bezpieczeństwa, pozwala na artystyczne odwołania do całego rezerwuaru pojęć związanych z tematyką degradacji, odchodzenia w niepamięć, ale także przekształceń, odbudowywania i niesienia nadziei. Ponadto lokowanie sztuki w takim obszarze może wyzwolić proces pozytywnych przekształceń w sferze skojarzeń z miejscem, a także podkreślić jego nową funkcję jako Muzeum – zasygnalizowaną przez umieszczoną na fasadzie wybitną pracę Stanisława Dróżdża.

Pojęcie „zbrodni”, intelektualna inspiracja ósmej edycji Przeglądu, rozumiane może być klasycznie, jako czyn spotykający się ze szczególnym potępieniem, ale również jako odwrotność czynu, jego zaniechanie. SURVIVAL 8 chce zmierzyć się z żywym w ostatnich miesiącach w Polsce tematem pozycjonowania, wartościowania i, co za tym idzie, finansowania sztuki najnowszej w wolnorynkowych realiach. Pragniemy także odwołać się do problematyki szeroko pojętego wystawiennictwa, kontaktu widza ze sztuką oraz marketingowego „używania” sztuki w najnowszych strategiach promocyjnych i planach PR – koncernów, miast, wreszcie kraju.

Wskażemy więc na zbrodnię zaniechania – zaniechania, które obejmuje zaprzestanie inwestowania (w sensie finansowym, przede wszystkim jednak – intelektualnym) w najnowszą kulturę i sztukę na rzecz marketingu, tak zwanej „widoczności”, szeroko pojętej promocji. Zapytamy o sytuację, w której wymagania (inwestorów? potencjalnych odbiorców, którzy coraz bardziej przypominają klientów domu towarowego?) i koszty związane z istnieniem artystycznego i kulturalnego przedsięwzięcia w mediach, kampaniach outdoor’owych i internetowych pochłaniają budżety wielu instytucji i organizacji w części tak znacznej, że realizacje artystyczne stają się jedynie dodatkiem, marginalnym projektem realizowanym po kosztach lub na kredyt. Z drugiej strony pominięcie tego rodzaju inwestycji wiąże się z ryzykiem utraty finansowania w ogóle.

Problem postrzegania roli współczesnej kultury i sztuki, jej wartościowania i finansowania  obecny jest we wszystkich właściwie krajach, które przeszły gwałtowne wstrząsy (społeczne, polityczne, gospodarcze) związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem tak zwanego wolnego rynku. Zaciekłe spory o formę dzieła, jakość przekazu, jego zakres tematyczny, używane narzędzia czy granice dobrego smaku zostały zastąpione przez medialne i marketingowe boje o widoczność i, nierzadko tanią, atrakcyjność – zupełnie jak w kampaniach branding’owych wielkich koncernów.

SURVIVAL 8 odwoła się do klasycznych tradycji wystawienniczych, w tym do twórczości konceptualnej. Tezy stawiane przez kuratorów i artystów znajdą swój wyraz w realizacjach z zakresu sztuk wizualnych, ale także w sztuce dźwiękowej i w filmie. Ósma edycja Przeglądu będzie bardziej niż dotąd wymagająca wobec widzów i wobec samych organizatorów. Może w jakiś sposób również dla obu stron niewygodna. Ale na pewno autentyczna i angażująca. Dyskutując szeroki problem zaniechania, wskaże być może nowy kierunek – kierunek zmiany.


Źródło: www.survival.art.pl

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»