"Ulice po neonach. Jak dziś projektować identyfikację wizualną?" - wykład, debata i film


"Ulice po neonach. Jak dziś projektować identyfikację wizualną?" to wydarzenie na pograniczu architektury, socjologii i kultury, które w ramach dyskusji zapoczątkowanych przez koncept Roosevelta 22 odbędzie się 9 czerwca o godz. 17.00 w Concordii Design. W programie wykład eksperta - prezesa STGU (Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej) Dawida Korzekwy połączony z dyskusją gości specjalnych. Tematem spotkania będzie poszukiwanie nowych form projektowania identyfikacji wizualnej, a zwłaszcza reklamy zewnętrznej w przestrzeni publicznej. Poznamy różne punkty widzenia, wyzwania i ograniczenia. Spotkanie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych nowoczesną architekturą i odpowiedzialnym projektowaniem. Wieczór zakończy się spotkaniem z reżyserem filmu “Neon” Ericem Bednarskim i pokazem jego filmu, który od swojej premiery jest nieustannie prezentowany na licznych festiwalach architektury - ostatnio w Nowej Zelandii na Resene Architecture & Design Film Festival 2015.

Wydarzenie “Ulice po neonach. Jak dziś projektować identyfikację wizualną?” wpisuje się w cykl dyskusji zaplanowanych w czasie realizacji inwestycji Roosevelta 22 obejmującej nowoczesny biurowiec Bałtyk, funkcjonujące od trzech lat centrum designu - Concordia Design oraz Podwórko pomiędzy nimi będące miejscem realizacji rożnych inicjatyw społecznych. Spotkania mają formę otwartą i dotyczą nowej roli centrów miast, wyzwań, jakie stoją przed architekturą oraz różnych aspektów świadomego projektowania przestrzeni publicznej. Pierwsze z nich odbyło się w listopadzie ubiegłego roku, w momencie rozpoczęcia budowy Bałtyku.

Tym razem skupimy się na elemencie projektowania, jakim jest identyfikacja wizualna firm, instytucji, którą oglądamy na budynkach, wzdłuż ulic miast, a która wpisuje się w (lub zakłóca) krajobraz przestrzenny. W latach 60-tych takim idealnym sposobem komunikacji firm z otoczeniem wydawały się być neony, które obecnie z sentymentem i nieco bezkrytycznie rekonstruujemy, przypominamy. Dziś jednak potrzebujemy nowego pomysłu na identyfikację wizualną uwzględniającą współczesne realia i wyzwania, będącą głosem czasu. W dyskusji poznamy różne punkty widzenia architektów, projektantów identyfikacji, inwestorów, osób, które odpowiadają za negocjacje z firmami wynajmującymi powierzchnię w nowo budowanych obiektach oraz przedstawicieli władz miejskich dbających o wygląd krajobrazu. Okazuje się, że często interesy tych grup są sprzeczne. Zagadnienia te przybliży Dawid Korzekwa - prezes STGU - Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, które zajmuje się m.in.: podnoszeniem poziomu kultury wizualnej w społeczeństwie, organizowaniem działań mających na celu edukację "nieprofesjonalistów" w zakresie różnych form projektowania, a także promowanie dobrych praktyk w tym zakresie.

W dyskusji wezmą udział: Dawid Korzekwa STGU, Michał Włodarczyk Garvest, Paweł Natkaniec z pracowni NO Natkaniec Olechnicki Architekci, co-architekt Bałtyku, Piotr Libicki, plastyk miejski, Marian Misiak - grafik, projektant identyfikacji wizualnej. Będzie można włączyć się w dyskusję i zadawać pytania zaproszonym gościom, co stworzy forum różnych głosów na ten temat. Debatę poprowadzi Maciej Frąckowiak - socjolog, uczestnik projektów badawczych, tłumacz i kurator wystaw, w Instytucie Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przygotowuje pracę doktorską o stosowanych badaniach wizualnych.

Po krótkiej przerwie ok. 18.30 odbędzie się projekcja filmu “Neon” Erica Bednarskiego. Wprowadzenie do filmu przygotuje sam reżyser oraz dr Magdalena Mrugalska-Banaszak kurator ostatnio zrealizowanej i cieszącej się dużą popularnością wystawy “Neony” w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

“Neony w polskich miastach od zawsze błyszczały trochę z radości, a trochę z rozczarowania. Po wojnie było tak z tęsknoty za wielkomiejskością i kosmopolityzmem, wzniecanym nierzadko pośród gruzów, rozbudowanych regulaminów i często takiej sobie architektury. Dzisiaj podobnie - restaurujemy i budujemy neony polerując w ten sposób marzenia o tętniących ulicach, ładzie oraz śródmieściu z prawdziwego zdarzenia, krytykując gdzieś pomiędzy procesy zachodzące w miastach współcześnie - chaos wizualny i prawny dziki zachód w przestrzeniach publicznych. Przetoczyło się wiele dyskusji, i obie sprawy mamy już jednak jakoś załatwione albo będziemy mieć niebawem. Nie oznacza to, z
e skończyły się nasze kłopoty. Po chwilach łatwej i momentami zbyt wyniosłej krytyki, bicia w niewyedukowane społeczeństwo oraz dyskusjach o dzikim kapitalizmie które na stałe wpisały się już w savoire vivre miłośników miast, na horyzoncie pojawia się więc większy i być może bardziej dotkliwy problem: co dalej, na ile starcza nam wyobraźni pozytywnej? Miłość do neonów oznacza oczywiście przywiązanie do pewnych ideałów miejskości, ale czy na prawdę nie jesteśmy już w stanie pomyśleć czegoś, co nie byłoby wymierzone wstecz? Na pewno powinniśmy próbować. I spróbujemy. Bez narzekania na brak gustu, przepisów i rozpływania się nad historią, podyskutować o bardziej aktualnych, inkluzywnych i oryginalnych sposobach budowania tożsamości wizualnej w przestrzeniach publicznych. Będziemy rozmawiać także o tym, jak skutecznie przekonywać do nich inwestorów i najemców przestrzeni” - mówi o wydarzeniu Maciej Frąckowiak, który poprowadzi debatę.

Kiedy?
9.06.2015, godz. 17-20
Miejsce?
Concordia Design, sala Lumina
ul. Zwierzyniecka 3,
60-813 Poznań

Wstęp wolny


Rejestracja na info@concordiadesign.pl

Strona wydarzenia: concordiadesign.pl

Czym jest Roosevelta 22?
Koncept Roosevelta 22 został zaprojektowany w oparciu o najnowsze standardy myślenia o sposobach funkcjonowania przestrzeni publicznej w nowoczesnych metropoliach. Miejsce, które topograficznie znajduje się w rzeczywistym centrum miasta, na styku jego głównych ulic, ma ambicje stać się demokratyczną przestrzenią łączącą biznes, design, kreatywną rozrywkę, integrującą różne społeczności. Będzie to jednocześnie brama do rewitalizowanej ulicy Święty Marcin, tworząc wspólnie nową miastotwórczą przestrzeń. Siłą konceptu Roosevelta 22 jest połączenie wartości każdego z trzech podmiotów: Bałtyku, Concordii Design oraz Podwórka.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»