Podsumowanie wydarzenia - Zieleń to Życie 2017

Podsumowanie wydarzenia - Zieleń to Życie 2017

Jubileuszowa, 25 - ta edycja międzynarodowych targów roślin „ZIELEŃ TO ŻYCIE”, odbyła się w dniach 31 sierpnia - 2 września w Warszawie w EXPO XXI.  Targom po raz drugi towarzyszyło Flower Expo Polska – poświęcone kwiatom ciętym, doniczkowym i florystyce.  

Hasło przewodnie ,,Odetchnij zielenią” zwracało uwagę na ekologiczne i społeczne korzyści z otaczania się roślinami. 

Wystawcy 

W targach wzięło udział 300 wystawców z 12 krajów. Zagraniczne firmy stanowiły ponad 20% ogółu wszystkich wystawców. Najliczniej poza Polską reprezentowana była Holandia, następnie Belgia, Dania i Francja. W targach wzięli udział wystawcy z Niemiec, Wlk. Brytanii, Irlandii, Litwy, a w sektorze florystycznym poza dominującymi wystawcami z Holandii także firmy z Kolumbii, Ekwadoru, Kenii i Włoch. Połączenie obu sektorów pozwoliło na przedstawienie odbiorcom targów kompletnej oferty roślin i produktów do ogrodu oraz do dekoracji wnętrz.  
Nowością tegorocznej edycji była Platforma Hurtowej Sprzedaży Roślin – Greenery. Nowy system zamówień roślin dedykowany hurtowym odbiorcom z sukcesem zadebiutował właśnie na Zieleń to życie. Podczas pierwszej sesji branżowi goście nie tylko zapoznali się z samym systemem, ale też mogli dokonać konkretnych zamówień wybierając rośliny z ponad 1000 pozycji zaprezentowanych na powierzchni blisko 2000 m2.
Kolejną nowością była ekspozycja Bonsai Show. Przez 3 dni można było oglądać gotowe prace mistrzów i podpatrywać jak są wykonywane. 


Goście targów

Targi odwiedziło 16860 gości w tym 7037 profesjonalistów z 40 krajów. Dwa pierwsze dni przeznaczone były dla profesjonalistów. Główne grupy klientów zawodowo zainteresowanych ofertą targów to: 
producenci roślin – szkółkarze i ogrodnicy (23,58%), 
kupcy i zarządzający placówkami handlowymi (18,96%), 
architekci krajobrazu i tworzący tereny zieleni (24,18%), 
specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną (5,73%), 
floryści, właściciele kwiaciarń, hurtownicy (9,63%) 
dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług (6,79%).
Osoby decyzyjne – właściciele, menadżerowie, kierownicy to 60,84% ogółu branżowych odwiedzających.
 
Zagraniczni goście to ok. 10% klientów. Najliczniejsze grupy  gości dotarły z Litwy, Ukrainy, Białorusi, Rosji, Holandii czy Belgii. Wśród odwiedzających byli także klienci ze Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Mołdawii, a także z tak odległych krajów jak: Indie, Chiny czy RPA. 

Mocna oferta roślinna 

Warszawskie targi ,,Zieleń to życie” konsekwentnie prezentują najbogatszą w kraju ofertę roślin. Różnorodność, międzynarodowość i skala to najważniejsze wartości prezentacji na warszawskiej wystawie. Hale targowe wypełnione zostały roślinami, które w kolejnym sezonie zobaczymy w handlu –  w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach, ale także w ogrodach prywatnych i publicznych. Wystawcy pokazali krzewy liściaste, iglaste, róże, pnącza i coraz mocniej obecne byliny i trawy. Nie zabrakło drzew – w odpowiedzi na rosnące potrzeby samorządów.  Szkółkarze i ogrodnicy mogli zapoznać się z ofertą młodych roślin do dalszej produkcji i oczywiście nowościami. Wyraźnie mocna była też oferta ciętych choinek i akcesoriów na sezon świąteczny. W asortymencie wystawców wyraźnie widoczny był także trend powrotu do amatorskiej uprawy owoców czy ziół. Na stoiskach zobaczyć można było nie tylko sadzonki owocowych roślin do dalszej produkcji, ale też gotowe produkty w atrakcyjnych opakowaniach przeznaczone do sprzedaży w placówkach detalicznych. 

W ramach Flower Expo Polska producenci i dystrybutorzy zaprezentowali przede wszystkim kwiaty cięte, ale także inne rośliny do dekoracji wnętrz – m.in. storczyki, tilandsie oraz rośliny doniczkowe. Nie zabrakło akcesoriów do dekoracji i dodatków florystycznych.  Najwięcej emocji wzbudzały róże – zwłaszcza wysokie do 1,7 m oraz barwione na zaskakujące kolory. Uwagę przyciągały też goździki, eustomy, lilie czy storczyki. 

Inspiracje 

Atrakcyjne i pomysłowe ekspozycje to wyróżnik wielu stoisk na Zieleń to życie. Przede wszystkim przyciągają uwagę do firmy i jej produktów. Niektórzy wystawcy idą krok dalej przygotowując ekspozycje, które są wycinkiem ogrodu lub niosą aspekt edukacyjny. To gotowe pomysły na ogród czy taras i inspiracja dla odwiedzających targi. Także mnóstwo inspiracji wniosły pokazy mistrzów florystyki, które towarzyszyły Flower EXPO. Kunszt i świeże pomysły znane nazwiska ze świata florystyki z Polski, Holandii, Rosji, Estonii to mocny punkt przyciągający branżowych gości do hali kwiatowej.


Technika, pielęgnacja i dekoracje 

Wystawcy prezentowali także rozwiązania techniczne – przede wszystkim maszyny i urządzenia oraz technologie do produkcji roślin, ale także do pielęgnacji terenów zieleni.  Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na Wystawie to donice, ozdobne osłony i podpory pod rośliny, systemy zielonych dachów lub ścian oraz wygrodzeń, materiały na nawierzchnie, kruszywa, gabiony i akcesoria do dekoracji. Nie zabrakło oferty wyposażenia ogrodowej strefy relaksu i grillowania. Profesjonalistów interesowały także systemy opakowań, oprogramowanie i rozwiązania wspierające logistykę. Dla architektów krajobrazu interesujące była także oferta oprogramowania do projektowania. Nie zabrakło też bogatej propozycji wydawnictw specjalistycznych. 
Tak szeroka prezentacja i możliwość spotkania w jednym miejscu specjalistów i ekspertów to niewątpliwie impuls dla branży – kupców, projektantów, firm wykonawczych, dekoratorów, specjalistów z sektora zieleni publicznej. To zawsze mocna dawka pomysłów, informacji, rozwiązań i oczywiście kontaktów. 

Konkursy towarzyszące wystawie budzą zawsze emocje i przyciągają oprócz samych wystawców także odwiedzających i obserwatorów. W ramach konkursu o nagrodę ZIELONY LAUR oceniano produkty, technologie dla szkółkarstwa, ogrodu i terenów zieleni oraz koncepty sprzedażowe. 



ZIELONY LAUR za produkt dla szkółkarstwa otrzymała firma:
Clematis Źródło Dobrych Pnączy za produkt:  Katalog roślin 2017-2018

WYRÓŻNIENIE otrzymała firma: 
Hurtownia Szkółkarska J.Z.W. CUR za produkt: Jabłoń wieloodmianowa

Rozstrzygnięto także jedyny w Polsce, prestiżowy Konkurs ROŚLIN NOWOŚCI. Spośród 19 zgłoszonych roślin jury wyłoniło 4 medalistów i 2 wyróżnienia. 

ZŁOTY MEDAL: 
Tawułka - Astilbe COLOR FLASH 'Beauty of Ernst'  
zgłaszający: OGRODY O ZIELONYCH PROGACH – Szkółka Bylin, Przemysław Godlewski, 

SREBRNY MEDAL:
Powojnik Clematis ‘Taiga’ PBR 
zgłaszający: CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy, 
oraz
SREBRNY MEDAL:
Zadrzewnia okazała Diervilla ×splendens DIVA 'El Madrigal' PBR
zgłaszający: Szkółki KUROWSCY

BRĄZOWY MEDAL:
Cyprysik Lawsona Chamaecyparis lawsoniana ‘Karaca’
zgłaszający: Szkółka Krzewów Ozdobnych Jolanta i Jan NOWACZYK,  

WYRÓŻNIENIA: 
Budleja Buddleja 'Pink Micro Chip'
Zgłaszający: Szkółka Krzewów Ozdobnych Bogdan HAJDROWSKI, 
oraz
Żylistek Deutzia ‘YUKI CHERRY BLOSSOM' PBR
Zgłaszający: PEPINIERES MINIER – Minier Solutions PRO

WYRÓŻNIENIE DZIENNIKARZY: 
Dereń Cornus VENUS ® PBR
Zgłaszający: Szkółka Drzew i Krzewów FRYSZKOWSCY
 
Najlepsze aranżacje stoisk uhonorowano WAWRZYNAMI. 

stoiska roślinne
SZKÓŁKA  SZMIT – ZŁOTY WAWRZYN
SZKÓŁKI ROŚLIN OZDOBNYCH WAŻYŃSCY – SREBRNY WAWRZYN
RADZIS SZKÓŁKA ROŚLIN – BRĄZOWY WAWRZYN
 
stoiska nieroślinne
ICL Polska Sp. z o.o. - ZŁOTY WAWRZYN
ANDREAS STIHL Sp. z o.o. - SREBRNY WAWRZYN
EDUCARIUM Sp. z o.o. - BRĄZOWY WAWRZYN
 
stoiska florystyczne
Plastiflora Sp. z o.o., Sp. K. - ZŁOTY WAWRZYN
Van Vliet Flower Group - SREBRNY WAWRZYN
Flowerforce B.V. - BRĄZOWY WAWRZYN

Program targów 

25. edycja pełna była wydarzeń – seminaria, konferencje, spotkania z ekspertami, warsztaty i pokazy przyciągnęły tłumy uczestników. Aktualna problematyka, wiedza specjalistów, uporządkowane informacje, na których wyszukanie nie zawsze wystarcza czasu, a także okazja do dyskusji to podstawowe atuty organizowanych w ramach wystawy spotkań. W pierwszym dniu targów odbyły się seminaria  „Wiedza dla producentów” skierowane do szkółkarzy i ogrodników oraz „Wiedza dla handlu” poświęcone zagadnieniom marketingu i tworzenia skutecznych, ,,samosprzedających” ekspozycji  w sklepie. Także właściciele kwiaciarni mogli uczestniczyć w spotkaniu pt. ,,Metamorfozy kwiaciarni”. Dla architektów krajobrazu   najważniejsze w tym dniu były warsztaty z oprogramowania do projektowania. W piątek najmocniejszym punktem programu była konferencja ,,Mocno Zielone Miasto’’ poświęcona zieleni publicznej, która przyciągnęła ponad 250 osób z kilkudziesięciu miejscowości całego kraju oraz  warsztaty projektowe z Ann-Marie Powell – brytyjską projektantką. Angielski styl projektowania był jednym z tematów podczas „Dnia Architekta Krajobrazu” w sobotę 2 września, gdzie Ann-Marie była jednym z głównych gości. 

Ponadto w programie targów znalazły się spotkania blogerów ogrodniczych i warsztaty przez nich przygotowane, prezentacje i wykłady ogrodnicze. Główny program dla odwiedzających  amatorów zaplanowano na sobotę. Odwiedzający korzystali z bezpłatnych warsztatów, porad ekspertów, wykładów, oglądali pokazy sztuki bonsai i florystyczne. Na towarzyszącym targom kiermaszu roślin odwiedzający przez 3 dni mogli kupować roślinne rarytasy i nowości.
Wystawa pokazała nowe produkty, trendy i możliwości. Pozwoliła zobaczyć rozwiązania, pomysły, nowości.  Była miejscem tysięcy spotkań i rozmów ludzi zaangażowanych zarówno w „zielony biznes”, ale też tych którzy są jego końcowym odbiorcą – właścicieli ogrodów i pasjonatów, corocznie tłumnie odwiedzających Wystawę. 


Spotkanie z Anną Powell

Podsumowanie konferencji Zieleń to życie:

W tegorocznej konferencji wzięło udział 78 osób – głównie projektantów i wykonawców terenów zieleni. Spotkanie poprowadził Wojciech Januszczyk, który również zainaugurował konferencję czwartym z cyklu „Ogród to też dom” wykładem poświęconym zieleni funkcjonalnej, a konkretnie realizacji nowej pracowni wykładowej w przestrzeni miejskiej. Innowacyjna jest już sama idea takiego miejsca jako elementu zielonej struktury miasta, jego realizacja, bogaty program oraz utrzymanie i pielęgnacja tego miejsca.
Swoim doświadczeniem z kształtowania krajobrazu w Rosji podzielił się z obecnymi także architekt krajobrazu – Mirosław Sztuka. Mogliśmy poznać między innymi kulisy współpracy z inwestorami budującymi osiedla mieszkaniowe (wyglądające jak z lat 80., gdyby nie zastosowana technologia), projekty i ich realizacje. Główną trudność stanowiły oprócz wątpliwości klientów, dwukondygnacyjne różnice w ukształtowaniu niewielkiego terenu oraz dobór odpowiedniej roślinności.

Jeszcze więcej o roślinach opowiedział Włodzisław Barcikowski, który jako producent bylin zwrócił uwagę na te gatunki i ich odmiany, które cechują jednocześnie: atrakcyjność, niezawodność w warunkach miejskich, niewymagające pielęgnacji, długowieczność, pyłko- lub miododajność.

Przed przerwą dr Magdalena Gruna przybliżyła obecnym możliwości i wykorzystanie w architekturze krajobrazu programu komputerowego Vectorworks Landmark Ogród i Krajobraz.

Ostatnim prelegentem był gość specjalny konferencji – Ann-Marie Powell – brytyjska projektantka, od lat związana z RHS Chelsea Flower Show, autorka trzech książek, regularnie współpracująca z czasopismami branżowymi oraz telewizją. Charyzmatyczna projektantka skupiła się w swojej prezentacji na trendach, które zauważa we współczesnej brytyjskiej architekturze krajobrazu. Zwróciła uwagę na zastosowanie mocnych, „żywych” kolorów w ogrodach tworzących ich strukturę. Rysujące się silnie trendy – miejski – uporządkowany i geometryczny oraz – wiejski, w którym główną rolę odgrywają rośliny komponowane w stylu angielskim. Zastosowanie kamienia w różnych jego formach, np. w zestawieniu naturalnej nieobrobionej bryły z oszlifowaną na połysk. W wyposażeniu ogrodu nie może obecnie zabraknąć oświetlenia, co pozwala na korzystanie z niego także po zmroku. Coraz częściej wykorzystujemy ogród do relaksu jako miejsce spotkań i biesiadowania. Stosowane są coraz częściej rośliny, które kojarzymy z dzieciństwa jak peonie czy róże. Nawet w małym ogrodzie, dobrze żeby między roślinami ozdobnymi znalazły się także jadalne – owocowe lub zioła. To przykłady trendów prezentowanych przez Ann-Marie Powell i szkoda, że ta bogato ilustrowana prezentacja trwała tylko 2 godziny. 

Konferencja przyniosła wiele inspiracji z Zachodu – kolebki sztuki ogrodowej i ze Wschodu – miejsca dużych możliwości i jeszcze większych wyzwań. Gdzieś pośrodku jest polska sztuka krajobrazu, która może czerpać z obu rzeczywistości, tworząc oryginalną jakość. Konferencja i wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE to miejsce, w którym przez samo uczestnictwo jest się częścią procesu twórczego. Zapraszamy już za rok!

Program:
Ogród to też dom 4, arch. kraj. Wojciech Januszczyk, GARDEN CONCEPT

Architektura Krajobrazu w Federacji Rosyjskiej - doświadczenia, projekty i realizacja, arch. kraj. Mirosław Sztuka, Sztuka&Partnerzy Architektura Krajobrazu 

Vectorworks Landmark Ogród i Krajobraz najbardziej wszechstronny CAD dla architekta krajobrazu, dr inż. arch. Magdalena Gruna, Design Express Poland Sp. z o.o.

Wielofunkcyjność bylin, Włodzisław Barcikowski, Szkółka Bylin Barcikowscy

Projektowanie ogrodów i krajobrazu – nowe społeczeństwo, nowe wyzwania, Ann-Marie Powell, Ann-Marie Powell Gardens Ltd, Wielka Brytania




Kolejna edycja Wystawy 26. ZIELEŃ TO ŻYCIE już za rok!
6-8 września 2018 r. w EXPO XXI WARSZAWA




Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»