Muzeum Morskie

Share |

Muzeum MorskieSzczeciński oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich ogłosił wyniki konkursu SARP nr 944, "MUZEUM MORSKIE - CENTRUM NAUKI" w Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddziale Muzeum Narodowego w Szczecinie, przy ul. Staromłyńskiej 1.

I nagroda - praca nr 20
Nazwa pracowni - Płaskowicki & Partnerzy Architekci z Warszawy
zespół w składzie:

        1. Piotr Płaskowicki - projektant kierujący
        2. Izabela Baran-Kusak - asystent projektanta
        3. Agnieszka Bernas - asystent projektanta
        4. Konrad Roślak - asystent projektanta
        5. Joanna Krysiewicz - asystent projektanta


Większość członków sądu konkursowego dostrzegła w tej pracy propozycję o silnym wyrazie, najpełniej odpowiadającą tematowi, jego funkcji, relacji z miejscem i oczekiwaniom związanym z ważną rolą symboliczną projektowanego obiektu, zarówno w topograficznym, jak i kulturalnym pejzażu Szczecina.

Przyszłe Muzeum Morskie o płynnym, rzeźbiarskim kształcie, stanie się nie tylko ożywiającym punktem odniesienia i zalążkiem rozwoju wschodniego brzegu Odry - dziś opuszczonego - ale też rozpoznawalną, wyrazistą ikoną architektoniczną tego brzegu, widoczną z panoramicznego tarasu Wałów Chrobrego i nawiązującą z nim przestrzenny dialog, ponad zwierciadłem rzeki, tworzącej na tym odcinku rodzaj miejskiego placu wodnego, określonego dwoma brzegami, wiaduktem i czołem wyspy Grodzkiej.
Rzeźbiarski obraz całości działa harmonijnie. Długie, poziome pasma nachylonych fasad biegną łagodnie wzdłuż obu boków bryły, modelując po obu jej stronach przestrzenie atrakcyjne i urozmaicone, zarówno od strony nadbrzeża, jak i od strony ulicy Tadeusza Wendy, co jest wyjątkiem, w porównaniu z przeważającą większością prac, odwracających się od niej długim, monotonnym murem.
Zapis planu miejscowego nakładał na projektantów dwa zasadnicze ograniczenia. Pierwsze z nich, to zredukowanie wysokości obiektu do 14 metrów i wymaganie przykrycia go dachem płaskim, a drugie, to żądanie, by obrys obudowanej powierzchni przyziemia był mniejszy od powierzchni zabudowy projektu. Konkurenci odpowiadali na te ograniczenia przeważnie podcinając budynek i tworząc w części przyziemia płaski podcień o dużej powierzchni, mogący działać przygniatająco na tych, którzy się w tym podcieniu znajdą. Kilka projektów, między innymi praca nr. 20, ograniczało zamkniętą powierzchnię przyziemia poprzez modelowanie bryły nadajace jej bogatszy, bardziej rzeźbiarski kształt i zbliżając ją równocześnie do kształtu kadłuba okrętowego, zwłaszcza lotniskowca, gdzie różnica między lotniskową powierzchnią pokładu i nawigacyjną powierzchnią zanurzenia jest szczególnie wyraźna.
Układ funkcjonalny projektu jest czytelny, przestrzenie ekspozycyjne o regularnym kształcie, jasno oddzielone od biegnących wzdłuż nich pasm przestrzeni usługowych i administracyjnych, a przestrzeń wejściowa, dostępna na przestrzał, od nadbrzeża i od ulicy, stwarza duże wartości przestrzenne.

ZALECENIA POKONKURSOWE
W opracowaniu pokonkursowym należy dokładnie przeanalizować materiały składające się na powłokę osłaniającą powierzchnie fasad, sprecyzować system jej zamocowania, tolerancje dylatacji, wartość izolacyjną i zapewnić jej pewien stopień przezierności. Należało by również przemyśleć udostępnienie niepełnosprawnym dostępu z wiaduktu do nabrzeża i do wejścia Muzeum.

 Muzeum

II nagroda - praca nr 21
Nazwa pracowni - Robert Brodziński Architekt z Gdyni
zespół w składzie:

        1. Robert Brodziński - Architekt - Projektant
        2. Marcin Piwoński - Architekt - Projektant
        3. Andrzej Niegrzybowski - Architekt - Projektant

- znakomite wkomponowanie jednolicie zdefiniowanej, konsekwentnie horyzontalnej bryły budynku w pejzaż nabrzeża portowego
- stworzenie wyrazistego symbolu o randze znaku przestrzennego adekwatnego do funkcji ekspozycyjnych Muzeum Morskiego
- zapewnienie horyzontalnych widoków na Odrę i Wały Chrobrego poprzez transparentną fasadę
- czytelne strefowanie funkcji i ekonomikę rozwiązań projektowych

Muzeum
 

III nagroda /równorzędna/ - praca nr 16
Nazwa pracowni - RKW RHODE Kellermann Wawrowscy Polska Sp. z o.o. z Warszawy
zespół w składzie:

        1. Grzegorz Kołodziej- Projektant-Architekt Bud.
        2. Marek Hys- Projektant-Architekt Bud.

Praca nagrodzona za:

    * jednorodną kompozycję bryły, posiadającą zdyscyplinowany i konsekwentny wyraz architektoniczny budujący ciekawe napięcia formalne z otoczeniem.
    * powściągliwą, elegancką a jednocześnie dynamiczną rzeźbiarską formę obiektu, mogącą stać się charakterystycznym, rozpoznawalnym znakiem w panoramie miasta.
    * ikoniczne zdefiniowaną kubaturę budynku przy użyciu estetyki "odlewu".
    * umiejętną interpretację zapisów planu minimalizującą powierzchnię zabudowy parteru, w zaskakujący sposób kształtując publiczne przestrzenie wokół bryły obiektu.

Jednocześnie zastrzeżenia sądu budzi:

    * sposób wpisywania otworów okiennych i kształtowania partii wejściowych w elewacjach budynku.
    * dość mechaniczne rozplanowanie funkcji wystawowych mimo wystudiowanej formy obiektu.
    * niepokojące "zapleczowe" potraktowanie elewacji od strony ul. Wendy - stanowiącej przecież strefę głównego dojazdu do terenu inwestycji.

 Muzeum

III nagroda /równorzędna/ - Praca nr 61
Nazwa pracowni - Medusa Group Sp. z o. o. sp.k z Bytomia
zespół w składzie:

          1. Łukasik Przemo- Projektant/Opracowanie Dokumentacji
          2. Zagała Łukasz- Projektant/Opracowanie Dokumentacji
          3. Dziedzic Rafał- Projektant/Opracowanie Graficzne
          4. Kosek Agnieszka- Projektant/Opracowanie Graficzne
          5. Morga Agnieszka- Projektant/Opracowanie Graficzne
          6. Odyjas Ewa-Projektant/Opracowanie Graficzne
          7. Przybyłka Jarosław- Projektant/Opracowanie Graficzne
          8. Pudo Jakub- Projektant/Opracowanie Graficzne
          9. Siwińska Justyna- Projektant/ Opracowanie Graficzne
          10. Sokołowski Michał- Projektant/Opracowanie Graficzne
          11. Stopczynski Lukas- Projektant/Opracowanie Graficzne


Sąd wysoko ocenił walory architektoniczne nagrodzonej pracy oraz właściwy kontekst z otoczeniem.
Poetycka metafora "domu wody" jest nie tylko silnym akcentem plastyczny w zadanej przestrzeni, ale również skutecznym narzędziem dydaktycznym, pozwalającym poznać i oswoić się z wieloma zjawiskami przyrody .
Użycie wody jako tworzywa twórczego oraz umiejętne i świadome z niego korzystanie, ujawnia wielką wrażliwość autora pracy.
Potraktowany w ten sposób obiekt stał się eksponatem dydaktycznym samym w sobie, przez co zaciera sie granica pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem, budynkiem i otoczeniem
Na uwagę zasługuje rozwiązanie strefy przyziemia składającego się z pięciu niezależnych elementów funkcjonalnych, takich jak sale widowiskowe, kina, kawiarnie, tworzących atrakcyjną przestrzeń publiczną, z której można korzystać niezależnie od godzin pracy muzeum.
Krytycznie zostało ocenione zagłębienie części budynku poniżej lustra wody z holem wejściowym, które wymusza na zwiedzających dodatkowy wysiłek - "zejść aby wejść "
Ze względu na zaproponowanie rozwiązania techniczne oraz użycie skomplikowanej technologii technicznej w ocenie sądu trudno będzie się zmieścić w deklarowanych, przez autorów projektu, kosztach realizacji inwestycji.

 Muzeum

Wyróżnienie /równorzędne/ - praca nr 7
Nazwa pracowni - ARCH DECO SP. z o.o.
zespół w składzie:

        1. mgr inż. arch. Zbigniew Reszka- Główny Projektant
        2. mgr arch. Michał Baryżewski- Główny Projektant
        3. mgr inż. arch. Paulina Czura- Projektant
        4. mgr inż. arch. Jakub Bladowki- Projektant/Grafika
        5. inż. arch. Piotr Rodziewicz- Asystent Projektanta
        6. mgr inż. arch. Joanna Ryłko- Asystent Projektanta
        7. mgr inż. arch. Marta Kos- Asystent Projektanta
        8. mgr inż. arch. Tomasz Puszcz- Asystent Projektanta
        9. mgr inż. arch. Oskar Berent- Projekt Wnętrz/Grafika
        10. mgr inż. arch. Robert Juchnevic- Asystent Projektanta


Praca uzyskała wyróżnienie za próbę wpisania w zastaną lokalizację "rzeźby" Muzeum, które organizuje wokół siebie przestrzeń przez przenikającą się z bryłą budynku wodą /spływający przez dwie kondygnacje po pochyłej ścianie strumień i zbiornik wodny dający efekt odbicia elewacji w tafli wody/, integralnie z budynkiem powiązanie go z estakadą trasy i świadomą organizację nabrzeża jako deptaka prowadzącego wzdłuż fasady budynku przestrzeni wystawienniczej pod estakadą do strefy wejściowej Muzeum. Dobre warunki ekspozycji i możliwość wglądu z zewnątrz na wystawy i warsztat szkutniczy oraz rozwiązanie fasady budynku jako "firany" pozwalającej na wgląd z wnętrza budynku na Odrę i Wały Chrobrego to dobre cechy tego projektu.

 

Wyróżnienie /równorzędne/ - praca nr 76
Nazwa pracowni - "A- Plan bis" Sp. z o.o. z Gdyni
zespół w składzie:

        1. Zbigniew Kowalewski - Projektant-Współautor
        2. Andrzej Kwieciński - Projektant-Współautor
        3. Magdalena Grabarczyk - Projektant- Współautor
        4. Paweł Grabarczyk - Projektant-Współautor
        5. Izabela Gierada-Lipka - Projektant-Współautor
        6. Adam Kwieciński - Projektant-Współautor
        7. Krzysztof Kulawczuk - Projektant- Współautor
        8. Jolanta Lelątko - Projektant-Współautor
        9. Małgorzata Ryterska- Projektant-Współautor
        10. Anna Włodarczyk - Projektant-Współautor
        11. Agnieszka Żydecka-Bąk - Projektant- Współautor
        12. Paweł Czarzasty- Projektant-Współautor


Wyróżnienie przyznano za przedstawienie spójnej propozycji uformowania bryły, ukształtowania elewacji i zagospodarowania terenu z zastosowaniem przewodniego motywu rozłożonej siatki trójkątów.
Zaletą projektu jest uniwersalność wewnętrznych przestrzeni ekspozycyjnych pozwalających na daleko idącą swobodę aranżowania wystaw i pokazów.
Zwraca uwagę dobre, czytelne ulokowanie wejścia głównego z poziomu terenu oraz delikatne, ale zintegrowane z budynkiem, powiązanie komunikacyjne z estakadą Trasy Zamkowej.
Niepokoi zbyt wątła konstrukcja struktury okrywającej obiekt.

 

Wyróżnienie honorowe - Praca nr 35
Nazwa pracowni - Hans Josef Lankes

        Hans Josef Lankes - architekt
        Per Koengeter - architekt
        Marta Antosik - architekt

Wyróżnienie przyznano za wskazanie wartości tkwiącej w nieskrępowanej swobodnej myśli twórczej w poszukiwaniu i kreowaniu rozwiązań architektoniczno przestrzennych w kontekście identyfikacji genius loci. Praca podejmuje polemikę z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta dla tej lokalizacji, dotyczących zasad zabudowy i zagospodarowania terenu.

 

Wyróżnienie honorowe - praca nr 60
Nazwa pracowni- Biuro Projetowo Budowlane "PLiK-LECH" s.c ze Szczecina
zespół w składzie:

        1. Szymon Lech - Projektant
        2. Ireneusz Lech - Projektant

Praca uzyskała wyróżnienie honorowe za propozycję budynku muzeum o indywidualnym charakterze, ekspresyjnym i dynamicznym w swym wyrazie. Dobre powiązanie terenu nabrzeża i tarasu widokowego z estakadą trasy poprzez podwójną klatkę schodową. Taras widokowy, usytuowany na dachu skrzydła budynku przy ul. Wendy, może być ograniczony w swej funkcji widokowej poprzez zasłanianie ruchu statków na Odrze bryła Muzeum Fal. Zastrzeżenie budzi pokazane na planszach, perforacje okładziny bryły Muzeum Fal.

 

Wyróżnienie honorowe - praca nr 83
Nazwa pracown i- MXL4 architekci ze Szczecina
zespół w składzie:

        1. Jerzy Szparadowsk - Projektant
        2. Tomasz Maksymiuk - Projektant
        3. Norbert Białek - Projektant

Praca zwraca uwagę jasnym i klarownym podziałem funkcji rozdzielonych konsekwentnie na dwie zwarte bryły - jedna, uniesiona na filarach mieści funkcje edukacyjne i administracyjne oraz kino, druga sale wystawowe i magazyny.
W zamierzeniu projektantów praca łączy dwa komunikaty: lekko pofalowana elewacja nawiązuje do tematyki "muzeum fal", natomiast ceglana powierzchnia wywodzi się z historycznej zabudowy Łasztowni, gdzie na nabrzeżu kalenicowo ustawione nad rzeką spichrze tworzyły zwartą bryłę zamkniętą od góry łamaną linią, tworzoną przez szczyty budynków. Śladem po owych szczytach jest łamana powierzchnia dachu tworząca ostrokątne świetliki nad górnym poziomem wystawowym. Zwraca uwagę deklaracja niskich kosztów budowy. Niezadowalające jest rozwiązanie funkcji widokowych, które pomijają najatrakcyjniejsze partie panoramy odrzańskiej.

http://szczecin.sarp.org.pl


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»