Projekt linii kolejowej do Pyrzowic
Data: 3.06.2009
Czasu na skuteczny lobbing jest niewiele, bo losy połączenia aglomeracji z lotniskiem mogą rozstrzygnąć się w najbliższych tygodniach.
Chodzi o 30 mln euro, bez których inwestycja nie drgnie, to bowiem koszt dokumentacji projektowej całego przedsięwzięcia. PKP wcześniej zastrzegło, że nie wysupła tej kwoty z własnego budżetu, ratunkiem jest więc unijny Program Operacyjny "Infrastruktura i Środowisko". Tyle że i to źródło stało w ostatnich miesiącach pod sporym znakiem zapytania.
W sprawie linii kolejowej do Pyrzowic spotkali się we wtorek w Bytomiu prezydenci miast aglomeracji. Z zaproszenia prezydenta Piotra Koja skorzystali Marek Kopel z Chorzowa, Stanisław Korfanty z Piekar Śląskich i wiceprezydent Katowic Arkadiusz Godlewski. Jak się można było spodziewać, nie przyjechał natomiast minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. - To świadczy o lekceważącym podejściu do sprawy. Brałem już udział w wielu spotkaniach na temat tego projektu, ale ministerstwo nigdy nie przysłało nawet swego przedstawiciela
Czytaj dalej >>
Chodzi o 30 mln euro, bez których inwestycja nie drgnie, to bowiem koszt dokumentacji projektowej całego przedsięwzięcia. PKP wcześniej zastrzegło, że nie wysupła tej kwoty z własnego budżetu, ratunkiem jest więc unijny Program Operacyjny "Infrastruktura i Środowisko". Tyle że i to źródło stało w ostatnich miesiącach pod sporym znakiem zapytania.
W sprawie linii kolejowej do Pyrzowic spotkali się we wtorek w Bytomiu prezydenci miast aglomeracji. Z zaproszenia prezydenta Piotra Koja skorzystali Marek Kopel z Chorzowa, Stanisław Korfanty z Piekar Śląskich i wiceprezydent Katowic Arkadiusz Godlewski. Jak się można było spodziewać, nie przyjechał natomiast minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. - To świadczy o lekceważącym podejściu do sprawy. Brałem już udział w wielu spotkaniach na temat tego projektu, ale ministerstwo nigdy nie przysłało nawet swego przedstawiciela
Czytaj dalej >>
Remont ul. 1905 Roku w Radomiu
Data: 3.06.2009
Osiem ofert w przetargu na remont ulicy 1905 Roku z budową dwupoziomowego skrzyżowania z Młodzianowską. Wykonawcę poznamy w połowie czerwca
Inwestycja jest ogromna, więc zdecydowaną większość ofert złożyły konsorcja kilku firm. Tylko Mostostal Warszawa (żąda 54,2 mln zł) i Strabag Warszawa (najwyższa cena - 59,7 mln zł) zdecydowały się zawalczyć o zamówienie samodzielnie.
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Mińska Mazowieckiego wraz z Przedsiębiorstwem Robót Drogowych w Zwoleniu chcą za prace przeszło 54,9 mln zł, Budromost Starachowice i Intop Tarnobrzeg - ok. 51,7 mln zł, Trakt Kielce i PIIMB Podbeskidzie - ok. 50,7 mln zł, Zyko-Dróg Radom, Dromost Łódź, PRD Grójec i PRDM Mikst Węgrów - 46,4 mln zł, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, As Radom, PRD Lubartów - 51,1 mln zł. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Cezet Bis ze Starachowic i PPHU Jawal z Kielc, które zażyczyły sobie ponad 44,7 mln zł.
Czytaj dalej >>
Inwestycja jest ogromna, więc zdecydowaną większość ofert złożyły konsorcja kilku firm. Tylko Mostostal Warszawa (żąda 54,2 mln zł) i Strabag Warszawa (najwyższa cena - 59,7 mln zł) zdecydowały się zawalczyć o zamówienie samodzielnie.
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Mińska Mazowieckiego wraz z Przedsiębiorstwem Robót Drogowych w Zwoleniu chcą za prace przeszło 54,9 mln zł, Budromost Starachowice i Intop Tarnobrzeg - ok. 51,7 mln zł, Trakt Kielce i PIIMB Podbeskidzie - ok. 50,7 mln zł, Zyko-Dróg Radom, Dromost Łódź, PRD Grójec i PRDM Mikst Węgrów - 46,4 mln zł, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, As Radom, PRD Lubartów - 51,1 mln zł. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Cezet Bis ze Starachowic i PPHU Jawal z Kielc, które zażyczyły sobie ponad 44,7 mln zł.
Czytaj dalej >>
Dziurawy asfalt w Polsce
Data: 3.06.2009
Dlaczego w Polsce nowy asfalt jest dziurawy?
Kandydaci do europarlamentu mówili o wielkiej polityce transportowej. Studenci pytali o przyziemne utrudnienia: dlaczego pasażer z opłaconym biletem musi jechać na stojąco w brudnym i dusznym wagonie, albo dlaczego polski asfalt w dwa miesiące po położeniu jest dziurawy.
O co zabiegać powinien europoseł z regionu, by zyskiwały Szczecin i województwo? M.in. na ten temat dyskutowali we wtorek dwaj ekonomiści, profesorowie Bogusław Liberadzki (były minister transportu, lista SLD-UP) i Juliusz Engelhardt (wiceminister infrastruktury, lista PSL). Spotkali się na wydziale zarządzania i ekonomiki usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Słuchaczami byli głównie studenci kierunków transportowych z US oraz Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego, którym wykładowcy w ramach zajęć zalecili przedwyborczą debatę. Nie było sporu, nawet dyskusji. Kandydaci zgodnie odpowiadali na pytania.
Czytaj dalej >>
Kandydaci do europarlamentu mówili o wielkiej polityce transportowej. Studenci pytali o przyziemne utrudnienia: dlaczego pasażer z opłaconym biletem musi jechać na stojąco w brudnym i dusznym wagonie, albo dlaczego polski asfalt w dwa miesiące po położeniu jest dziurawy.
O co zabiegać powinien europoseł z regionu, by zyskiwały Szczecin i województwo? M.in. na ten temat dyskutowali we wtorek dwaj ekonomiści, profesorowie Bogusław Liberadzki (były minister transportu, lista SLD-UP) i Juliusz Engelhardt (wiceminister infrastruktury, lista PSL). Spotkali się na wydziale zarządzania i ekonomiki usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Słuchaczami byli głównie studenci kierunków transportowych z US oraz Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego, którym wykładowcy w ramach zajęć zalecili przedwyborczą debatę. Nie było sporu, nawet dyskusji. Kandydaci zgodnie odpowiadali na pytania.
Czytaj dalej >>
Świnoujście partnerem dla Szczecina
Data: 1.06.2009
Świnoujście naturalnym partnerem dla Szczecina i bramą otwierającą
metropolię na Bałtyk i Skandynawię. Silna oś północ - południe i woda
jako główny atut regionu.
W tym kierunku powinniśmy się rozwijać - uważają członkowie międzynarodowego zespołu urbanistów, którzy przez tydzień zajmowali się potencjałem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Wśród ekspertów, którzy przebywali w Szczecinie, byli planiści z Meksyku, Argentyny, Włoch, Rosji, Niemiec, USA i Serbii. Interesowały ich perspektywy obszaru metropolitalnego, którego stolicą miałby być Szczecin. Efektem ich pracy jest raport, w którym zawarli swoje propozycje dla regionu.
- Zachodniopomorskie jest pierwszym regionem w Polsce, który skorzystał z tego typu usługi oferowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Urbanistów i Planistów Regionalnych - podkreśla Jacek Baraniecki, dyrektor wydziału polityki regionalnej Urzędu Marszałkowskiego, współorganizatora warsztatów. - Choć ustawa o obszarach metropolitalnych jeszcze się nie pojawiła, chcemy być przygotowani na jej przyjęcie. Te warsztaty są elementem budowania naszej kompetencji.
Czytaj dalej >>
W tym kierunku powinniśmy się rozwijać - uważają członkowie międzynarodowego zespołu urbanistów, którzy przez tydzień zajmowali się potencjałem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Wśród ekspertów, którzy przebywali w Szczecinie, byli planiści z Meksyku, Argentyny, Włoch, Rosji, Niemiec, USA i Serbii. Interesowały ich perspektywy obszaru metropolitalnego, którego stolicą miałby być Szczecin. Efektem ich pracy jest raport, w którym zawarli swoje propozycje dla regionu.
- Zachodniopomorskie jest pierwszym regionem w Polsce, który skorzystał z tego typu usługi oferowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Urbanistów i Planistów Regionalnych - podkreśla Jacek Baraniecki, dyrektor wydziału polityki regionalnej Urzędu Marszałkowskiego, współorganizatora warsztatów. - Choć ustawa o obszarach metropolitalnych jeszcze się nie pojawiła, chcemy być przygotowani na jej przyjęcie. Te warsztaty są elementem budowania naszej kompetencji.
Czytaj dalej >>