ZRÓWNOWAŻONY WYBÓR POWINIEN BYĆ ŁATWY

ZRÓWNOWAŻONY WYBÓR POWINIEN BYĆ ŁATWY
Kinnarps przedstawia indeks The Better Effect, który pomoże firmom osiągnąć lepsze efekty w pracy nad zrównoważonym rozwojem. Indeks „The Better Effect” to pierwsze, kompleksowe narzędzie, wspomagające dokonywanie zrównoważonych wyborów w zakresie aranżacji wnętrz. Prosty sposób na osiągnięcie lepszych rezultatów dla firm, organizacji i otaczającego świata poprzez wybór czystych materiały i dobrze przemyślanego, odpowiedzialnego wzornictwa.

Dokonując właściwego wyboru można stworzyć środowiska pracy, w których ludzie będą lepiej się czuli i osiągali lepsze rezultaty – z mniejszymi przeciążeniami mięśni i mniejszą liczba zwolnień lekarskich. Można także wpłynąć na zmniejszenie obciążeń zasobów Ziemi – mając na względzie klimat planety, a także upewniając się, że wytwórcy towarów pracują w dobrych warunkach. To zadanie może wydawać się trudne, ale użycie odpowiedniego narzędzia znacząco je ułatwia.



ZRÓWNOWAŻONY WYBÓR POWINIEN BYĆ ŁATWY

KINNARPS PRZEDSTAWIA INDEKS „THE BETTER EFFECT”

Dotychczas nie istniało proste i efektywne narzędzie wspomagające dokonywanie zrównoważonych wyborów w dziedzinie aranżacji wnętrz. Obecnie na rynku znaleźć można wiele dobrych oznaczeń, takich jak: Svanen, Möbelfakta, Blauer Engel, NF Environnement i FSC. Niestety, wiele z nich jest niszowych i nie odpowiada na wszystkie ważne pytania związane ze zrównoważonym rozwojem, włączając w to kwestie społecznej odpowiedzialności i ergonomii. Z wyjątkiem FSC większość oznaczeń dotyczących środowiska jest lokalnych lub regionalnych, co utrudnia porównywanie ich
na arenie międzynarodowej. W dłuższej perspektywie, składanie w całość fragmentów informacji, aby uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania, nie jest zrównoważonym sposobem pracy. Dlatego Kinnarps stworzył indeks „The Better Effect”.

CO TO JEST
Indeks „The Better Effect” został opracowany, by zaspokoić potrzeby klientów. Opracowanie tego projektu rozpoczęto od zapytania architektów, projektantów wnętrz, nabywców i użytkowników, co dla nich jest ważne w dokonywaniu wyborów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi i wytycznych ONZ powstał indeks, za pomocą którego ocenia się i opisuje produkty Kinnarps w sześciu ważnych kategoriach: surowce i zasoby, klimat, czyste materiały, odpowiedzialność społeczna, ponowne wykorzystanie i ergonomia. Dzięki temu powstaje kompleksowy obraz danego produktu w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju. Ponieważ ocena interesuje nas wówczas, gdy wiemy, co na nią ma wpływ, dlatego Kinnarps informuje także, jakie kryteria zostały uwzględnione w każdej kategorii indeksu. Pokazuje także potencjalne efekty produktu w różnych dziedzinach zrównoważonego rozwoju, na przykład usług ekosystemowych, przepływu surowców, dobrostanu pracowników, ich wydajności oraz alternatywnych modeli biznesowych.

DOSTĘPNOŚĆ ONLINE
Indeks „The Better Effect” został opracowany jako szybkie i łatwe w obsłudze narzędzie online, zawierające produkty wszystkich marek Grupy Kinnarps. Początkowo firma prezentuje wybór kilkudziesięciu produktów; z czasem kolejne będą dodawane do indeksu, a docelowo cała oferta Grupy Kinnarps będzie udostępniona w ramach tego narzędzia. Nie oznacza to jednak, że Kinnarps zrezygnuje z oznaczeń jakościowych i środowiskowych, które już posiada - będą one włączone jako wskaźniki indeksu.

JAKI JEST EFEKT?
Za pomocą indeksu „The Better Effect” Kinnarps pomaga w dokonywaniu wyborów związanych ze zrównoważonym rozwojem, dotyczących zrównoważonej pracy i realizacji celów swoich klientów. Dzięki niemu łatwiej jest tworzyć stanowiska cechujące się ergonomią i obniżonym poziomem emisji środków chemicznych, co wpływa na poprawę stanu zdrowia personelu i produktywności w pracy biurowej. Ważne jest też szersze uświadomienie znaczenia potrzeby oszczędzania energii i surowców, a także zwiększanie wiedzy na temat ich obiegu.

JAK DZIAŁA INDEKS „THE BETTER EFFECT”
Każdemu z produktów przyznawane są punkty w sześciu różnych kategoriach. Największa liczba punktów w danej kategorii to 3. Ocena w danej kategorii stanowi średnią punktacji poszczególnych wskaźników. Najwyższa liczba punktów przyznanych łącznie we wszystkich kategoriach to 3. Ocena końcowa to średnia punktów ze wszystkich kategorii.



INDEKS „THE BETTER EFFECT” składa się z następujących kategorii i wskaźników:
SUROWCE I ZASOBY:
  • Wiedza na temat pochodzenia surowców
  • Wiedza na temat warunków w łańcuchu produkcyjnym
  • Optymalizacja zasobów
KLIMAT:
  • Transport
  • Produkcja/Proces
  • Materiał
CZYSTE MATERIAŁY:
  • Substancje chemiczne użyte podczas produkcji
  • Emisja
  • Dobry wybór materiałów
ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA:
  • Kodeks postępowania
  • Obserwacja i ocena dostawcy
  • Obserwacja i ocena w krajach ryzyka
PONOWNE WYKORZYSTANIE:
  • Możliwość naprawy/odnowienia
  • Możliwość recyklingu materiałów
  • Wykorzystanie materiałów z recyklingu
ERGONOMIA:
  • Ergonomia
  • Środowisko akustyczne

Więcej na ten temat na: kinnarps.pl/thebettereffectindex



„ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ MUSI STAĆ SIĘ ŁATWIEJSZY”
Nowe pokolenie stawia firmom nowe wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Coraz więcej ludzi dokonuje wyborów motywowanych zrównoważonym rozwojem, dlatego musimy im go ułatwić mówi Johanna Ljunggren, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kinnarps. Przyszli decydenci nie będą usatysfakcjonowani zakupem na podstawie metki. To wyraźny trend na całym świecie. Ludzie chcą zobaczyć efekt swoich wyborów. Nie obchodzą ich ekologiczne oznakowania produktów – chcą wiedzieć, w jaki sposób producent je zdobył kontynuuje Johanna. Jest to czynnik, który będzie wpływał na proces zakupu. Już nie wystarczy, że dostawca odhaczy odpowiednie pole w kwestionariuszu. A trzeba będzie wykazać, że ma się kontrolę nad sytuacją.

Indeks „The Better Effect” to sposób Kinnarps na
uproszczenie i wyjaśnienie zasad zrównoważonego wyboru w projektach aranżacji i wyposażenia wnętrza. Pomysł polega na łatwej identyfikacji kryteriów zrównoważonego rozwoju i porównaniu sposobu, w jaki różne produkty spełniają te wymagania. Produkty są punktowane wg sześciu wskaźników, które mają duże znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. Każdy produkt jest oceniany w różnych kategoriach – dzięki czemu łatwo określić, które kryteria spełnia i w jakim stopniu.

Indeksem „The Better Effect” będą posługiwać się wszystkie marki Grupy Kinnarps. Będzie funkcjonował jako otwarte źródło (open source), umożliwiając wszystkim – od architektów, nabywców do klientów a także konkurencji – wgląd w sposób naszej pracy i oceny produktów.

- Poprzez wgląd w to, co robimy, umożliwiamy firmom z branży współpracę w kwestii zrównoważonego rozwoju. Jeżeli będziemy się posługiwać się wspólnym planem prac dotyczących zrównoważonego rozwoju, to razem możemy ułatwić klientom dokonywanie lepszych wyborów związanych z tym zagadnieniem – podsumowuje Joanna.

JOHANNA LJUNGGREN PRZEDSTAWIA CZTERY TRENDY ZWIĄZANE ZE ZRÓWNOWAŻONYM ROZWOJEM
RADOŚĆ DZIELENIA SIĘ Z INNYMI!
Ekonomia współdzielenia (sharing economy) rozwija się. Wkrótce będziemy świadkami pojawienia się w sektorze aranżacji wnętrz rozwiązań inspirowanych aplikacjami typu Sunfleet czy Über. Współdzielenie biur, mebli i sprzętu pozwala na oszczędność czasu i kosztów i jest sposobem na ekonomiczne zarządzanie zasobami.
LEASING MATERIAŁÓW
W nowej gospodarce okrężnej nazywanej też gospodarką obiegu zamkniętego (circular economy) możliwe będzie ponowne wykorzystywanie materiałów pomiędzy branżami. W przemyśle tworzyw sztucznych już możliwe jest wykorzystywanie w ten sposób różnych materiałów i składników. Kolejnym przykładem są banki tworzyw sztucznych zlokalizowane w Peru i na Haiti. Miejscowa ludność zbiera odpady tworzyw sztucznych i w zamian otrzymuje potrzebne materiały i narzędzia.
RZECZYWISTOŚĆ WIRTUALNA JAK SIĘ PATRZY
Rzeczywistość wirtualna ma potencjał stać się jednym z czynników przyczyniających się do zmniejszenia emisji CO2. W przyszłości będziemy mogli zaoferować naszym klientom korzystanie z tej technologii zamiast organizować prezentację oferty wymagającą podróży. Dzięki wirtualnej rzeczywistości nie będzie już potrzeby budowania kosztownych showroomów i ekspozycji – pozostaje pytanie: jaka przyszłość w związku z tym czeka targi meblowe?.
NOWE MATERIAŁY
Jako producenci mebli wiele możemy nauczyć się od projektantów mody. W przemyśle modowym eksperymentuje się z użyciem liści ananasa zamiast skóry lub dzięki technologii druku 3D tworzy się obuwie z odpadów tworzyw sztucznych wyłowionych z morza.



***
Johanna Ljunggren, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kinnarps, została wyróżniona przez miesięcznik zajmujący się środowiskiem i biznesem, Aktuell Hållbarhet, jako jedna z 33 utalentowanych osób przed 33. rokiem życia specjalizujących się w tej problematyce.



Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»