Jak połączyć funkcjonalność, design i bezpieczeństwo? Posadzki w systemach oznakowania dotykowego

Zakończona niedawno przy udziale Probet-Dasag inwestycja na Dworcu Głównym w Stuttgarcie to przykład, jak efektywnie projektować rozwiązania dedykowane konkretnym potrzebom funkcjonalnym, a zarazem zgodne z charakterem danego miejsca. Posadzki stworzone w oparciu o systemy oznakowania dotykowego nie tylko sprawiają, że wyremontowany obiekt jest bardziej przyjazny osobom niewidomym oraz słabowidzącym, lecz także spójny architektonicznie.


Jak połączyć funkcjonalność, design i bezpieczeństwo? Posadzki w systemach oznakowania dotykowego

Probet-Dasag charakteryzuje rozległe doświadczenie w zakresie produkcji systemów zewnętrznego oraz wewnętrznego oznakowania dotykowego, które ułatwia osobom niewidomym i niedowidzącym samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej. Wśród dotychczasowych realizacji Dasag znajdują się warszawskie stacje metra, Port Lotniczy we Wrocławiu, Dworzec Łódź Fabryczna, Dworzec Warszawa Wschodnia, czy też dworce centralne w Lipsku, Hanowerze i Frankfurcie.

Do długiej listy centrów komunikacyjnych dołączył niedawno wyremontowany Stuttgart Hauptbahnhof, czyli jeden z największych dworców kolejowych w Niemczech. Renowacja budynku liczącego ponad 150 lat była wyzwaniem logistycznym, technicznym, a także architektonicznym. Dostarczone przez Dasag materiały nawierzchniowe musiały charakteryzować wysokie parametry w zakresie wytrzymałości oraz ścieralności (każdego dnia będą po nich stąpać tysiące podróżnych), spełniać normy dotyczące oznakowania dla osób niewidomych i niedowidzących, a także wzorowo wpisywać się w estetykę historycznego klimatu całego obiektu.

Na potrzeby projektu wyprodukowano i dostarczono:

• 7500 m2 płyt posadzkowych,
• 1500 mb okładzin schodowych,
• 2000 mb płyt spełniających normy oznakowania dla niewidomych i niedowidzących,
• 2600 sztuk wielkoformatowych płyt kontrastowych.




Warto zaznaczyć, że w ramach ścieżek dotykowych opracowano następujące moduły funkcjonalne:

• elementy prowadzące - płyty betonowe wyposażone w podłużne wypukłości,

• elementy informacyjne - betonowe segmenty punktowo wypukłe, umieszczane najczęściej na rozgałęzieniach ścieżek,

• elementy ostrzegawcze - wąskie płyty wzbogacone o podłużne wypukłości, montowane wzdłuż krawężników i ostrzegające o obecności pasa ruchu lub toru kolejowego.




Gdy forma podąża za funkcją
Obiekty użyteczności publicznej, choć przede wszystkim spełniają istotną rolę społeczną, są bardzo często punktami charakterystycznymi dla miast i regionów ze względu na swoją architekturę. Imponujący swoim rozmiarem, otwarty w 1866 roku główny dworzec kolejowy Stuttgartu został zaprojektowany m.in. przez Paula Bonatza, który w swoich projektach łączył założenia funkcjonalne z dążeniem do monumentalizmu. Budynek już niedługo ma przejąć rolę łącznika między „starym miastem”, a nową dzielnicą Stuttgartu.  

 - Płyty posadzkowe, kontrastowe i okładziny schodowe wyprodukowane przez Dasag musiały precyzyjnie spełnić założenia koncepcyjne projektu. Po pierwsze zapewnić funkcjonalność i bezpieczeństwo, po drugie wpasować się w monumentalny charakter budynku, po trzecie symbolizować zarówno to, co najlepsze w szlachetnym kamieniu, jak również nawiązywać wizualnie do nowoczesności. Motto naszej firmy, czyli "Jakość w kamieniu", którego od lat sumiennie przestrzegamy, pozwoliło nam sprawnie wkomponować wyprodukowane materiały w założenia projektowe. - o projekcie mówi Andrzej Chłopek, Dyrektor Handlowy firmy Dasag

Nawierzchnie firmy z Żagania wyróżniają antypoślizgowe, uszorstkowione powierzchnie płyt, a także wysoka mrozoodporność oraz wytrzymałość zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i ścieranie w wyniku intensywnego użytkowania.




Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»