Miasto - z widokiem na wrocławską architekturę. Wystawa plakatów Jana Jerzmańskiego

Miasto - z widokiem na wrocławską architekturę. Wystawa plakatów Jana Jerzmańskiego  Mohrenapotheke; plakat autorstwa Jana Jerzmańskiego, mat. promocyjne. Wystawa "Miasto - z widokiem na wrocławską architekturę".

Organizatorzy zapraszają na wernisaż wystawy Jana Jerzmańskiego - laureata konkursu na plakat artystyczny (P)Arty Hard vol.2. Motywem przewodnim wystawy jest plakat architektoniczny rzetelnie odzwierciedlający wrocławskie obiekty z okresów historycznych.

Wernisaż wystawy odbędzie się 18 września 2021 roku o godz. 19.00 w galerii Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin przy ul. Dubois 33-35a we Wrocławiu. Ekspozycja czynna będzie do 31 grudnia 2021 roku.

Opis organizatora:

Cykl plakatów architektonicznych składa się z dwóch serii. Pierwsza z nich (z lat 2014-19) to ujęcia budynków z lotu ptaka zgodne z teorią wieloświatów (multiverse theory) amerykańskiego fizyka Hugh Everetta. Idea ta zakłada, by odszukać taki punkt odniesienia, z którego widać jak różne światy nakładają się na siebie. Artysta odnajduje takie punkty i je rysuje - od pełnych rekonstrukcji historycznych poprzez budowle już nieistniejące łączone ze stanem obecnym, po widoki współczesne miejsc, których świetność należy już do przeszłości. Druga seria (tworzona od 2019 r.) to ilustracje, perspektywy i plakaty architektoniczne pokazujące te same, co poprzednio obiekty, a także obrysowane zdjęcia innych wrocławskich budynków. Wśród nich znalazły się plakaty stylizowane na obrazki z epoki, w jakich te obiekty powstały. Widać tu archaizujące ornamenty i naśladownictwo w zakresie typografii historycznej.

Jan Jerzmański urodził się w 1983 r. we Wrocławiu. Jest bsolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (w 2007 r. dyplom z wyróżnieniem), a od 2013 r. członekiem Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów. Od 2013 r. stworzył 2 serie grafik komputerowych (perspektyw z lotu ptaka, rysunków architektonicznych, plakatów) poświęconych wrocławskiej architekturze. Oprócz działań zawodowych i społecznych związanych z ochroną zabytków jest autorem i współautorem projektów na ok. 30 konkursów, głównie architektoniczno-urbanistycznych. Wyróżnienie w konkursie Superwizja w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Architektury (2012). Jeden z laureatów konkursu na widokówkę dla wrocławskiej Dzielnicy 4 Wyznań (2013 r.). W 2020 r. zwycięzca 2. edycji konkursu (P)arty Hard, którego owocem ma być indywidualna wystawa. Autor zwycięskiej grafiki w międzynarodowym konkursie na plakat dla Poznania (2020 r.) oraz plakatu wyróżnionego w 2. edycji konkursu poświęconego twórczości Stanisława Lema w ramach gdyńskiego festiwalu "Miasto Słowa" (2021 r.). Kilkadziesiąt jego prac wydano jako widokówki i/lub plakaty.

Pierwsze rysunki "architektoniczne" Jan Jerzemańśki wykonywał w latach 90., w szkole podstawowej (perspektywy z lotu ptaka fantastycznych miast z Mitologii Greckiej, np. stolicy Amazonek, innym razem rysunki propozycji postmodernistycznych plomb, jakże typowego wrocławskiego zjawiska w owym czasie. Po zakończeniu edukacji i kilkukrotnych zmianach miejsca pracy, kierunku rozwoju zawodowego i zainteresowań, chwilowo połączył ze sobą wszystko i zaczął rysować wrocławską architekturę. W latach 2014-2019 stworzył cykl 28 grafik komputerowych (planował około 40) na bazie autorskich modeli 3D. Zgodnie z teorią światów równoległych w kadrach ustawianych z lotu ptaka sąsiadowały ze sobą budowle już nie istniejące, współczesne, innym razem zapomniane i zniszczone (wrocławski industrial). Kontynuacją tamtej serii jest otwarty cykl grafik komputerowych (głównie w formie plakatów) prezentujących te same tematy, ale w klasycznych perspektywach, do których od tego roku dołączyły grafiki rysowane na zdjęciach, znacznie mniej pracochłonne. Autor zainteresowany jest głównie okresem międzywojennym w architekturze Wrocławia, który odcisnął swe silne piętno i pozostawił po sobie realizacje na światowym poziomie (te obiekty to jedyne z terenu dzisiejszej Polski obecne w zagranicznych albumach o historii architektury europejskiej czy światowej). W efekcie powstają konserwatywne obrazki prezentujące uznane budowle zgodnie z duchem ich epoki, jako stylizacje a także artefakty z alternatywnej historii, w której znalazł się czas na cieszenie się tymi budynkami, nieskończone ich przetwarzanie przez lokalnych artystów, czego Wrocław (Breslau) nie zaznał. Eksperymentalne osiedle WUWA z lat 20. autor rysował na modłę Bauhausu, wieżowiec z początku lat 30. w stylistyce amerykańskiego art deco (nocne widoki metropolii ryczącej neonami, innym razem rysunek architektoniczny w stylu Hugh Ferrissa), historyzująco-secesyjną wieże widokową (nieistniejącą) w stylu nokturnów Caspara Davida Friedricha, ojca niemieckiego romantyzmu. W tym roku serię uzupełniły budynki współczesnej- plakat z domem handlowym "Solpol" stylizowany na grafikę z lat 90., brutalistyczne osiedle Plac Grunwaldzki kolorowane na modłę japońską.


Prace artysty:













Więcej informacji na stronie wystawy www.krzywykomin.pl
i na stronie wydarzenia na Facebooku.



Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»