Nowości firmowe
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 4.10.2019 11:41


Za dużo decybeli w szkołach

Za dużo decybeli w szkołach

Przeludnione szkoły i zbyt intensywny program nauczania to nie jedyne zmartwienia polskich uczniów. Niedobrze wyglądają też warunki, w których dzieci przebywają w klasach i na korytarzach. Problem nr 1 to hałas. Jest zagrożeniem dla kondycji psychicznej i zdrowia dzieci. 

Pomiary hałasu wykonywane w ramach różnych testów i badań potwierdzają - hałas w szkołach wynosi 75 – 90 dB, a na korytarzach podczas przerw lekcyjnych dochodzi nawet do 100 dB. To mniej więcej poziom jaki wydaje młot pneumatyczny czy głośno grający sprzęt stereo. Według polskich norm akustycznych poziom hałasu w szkołach i na uczelniach nie powinien przekraczać 50 dB.

Ale rzeczywistość polskich placówek edukacyjnych raczej nie sprzyja komfortowi uczniów. Dzieci są rozdrażnione, zmęczone, często stają się agresywne. Nic dziwnego. Jak podaje jeden z najlepszych autorytetów w tematyce słuchu w Polsce - Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu - natężenie dźwięków już powyżej 35 dB wpływa na zmęczenie układu nerwowego człowieka i poważnie utrudnia zrozumiałość mowy. Hałas powyżej 70 dB w znacznym stopniu zmniejsza wydajności pracy, może być szkodliwy dla zdrowia i powodować uszkodzenie słuchu. Najgorzej jest, gdy w bardzo głośnych pomieszczeniach  - przy natężeniu dźwięków na poziomie 85 dB – przebywa się przez kilka lat, po osiem godzin dziennie. Taka sytuacja prowadzi do uszkodzenia komórek słuchowych.

Wysokie decybele nie pozwalają się uczniom skoncentrować. Dzieci przestają wyraźnie słyszeć, co się do nich mówi, a na przerwach nie są w stanie odpocząć. Po kilku godzinach w szkole, czasami nawet ośmiu, gdy zostają na świetlicy, wracają do domu zmęczone i boli je głowa. Coraz więcej mówi się też o tym, że dzieci są dzisiaj przestymulowane. Kłopot pojawia się wtedy, gdy mózg dostaje tak dużo mocnych bodźców, że nie jest w stanie ich przyswoić. W efekcie dla szczególnie wrażliwych dzieci, hałas w szkole na dłuższą metę może być po prostu nie do zniesienia.



Budynki, które szkodzą 

Jednym z podstawowych źródeł hałasu w budynkach edukacyjnych jest oczywiści aktywność dzieci. Ale nie tylko. Do podwyższenia dyskomfortu akustycznego przyczyniają się też urządzenia zainstalowane w budynku oraz dźwięki z zewnątrz: ruch uliczny, boisko czy plac zabaw.

Za hałas odpowiedzialne jest również nieodpowiednie wykończenie szkolnych pomieszczeń, gdy użyte materiały, zamiast pochłaniać, powodują odbijanie dźwięku od twardych powierzchni – i potęgują hałas. – Ten czynnik jest chyba najłatwiejszy do zmiany. Trudno bowiem oczekiwać od dzieci, by w czasie przerw spędzały czas w ciszy, lub wykluczyć zupełnie hałas z zewnętrz. To nierealne. Ale już poprawa warunków akustycznych wewnątrz szkoły może być wykonana dość szybko, i niekoniecznie pociąga za sobą duże koszty – wyjaśnia architekt Anna Baczkowska, manager ds. wsparcia technicznego w firmie Armstrong. 

Czy pogłos w salach lekcyjnych naprawdę ma znaczenie w nauce? Jak wskazują analizy Wydziału Inżynierii i Badań Budownictwa z Uniwersytetu Herriot-Watt w Edynburgu w wyniku nadmiernego hałasu uczniowie nie słyszą nawet 70 proc. spółgłosek wymawianych przez nauczycieli. 



Badania wskazują jedno, niestety realia polskich szkół są takie, że zazwyczaj brakuje środków na adaptacje akustyczne, czy generalne remonty, w ramach których można by poprawić komfort przebywania uczniów w budynku. Większym problemem w placówkach edukacyjnych, szczególnie na poziomie szkół podstawowych i średnich, jest przeludnienie. Wprowadzenie elementów pochłaniających niechciane dźwięki nie musi się jednak wiązać z remontem. Rozwiązaniem są akustyczne panele wolnowiszące tzw. sufity wyspowe typu Canopy, lub pionowe panele Baffles. Rozwiązaniem mogłyby być również pochłaniające okładziny ścienne. Dzięki użyciu tych materiałów można uzyskać redukcję dźwięku na poziomie nawet ok. 18-20 dB. 

Polskie szkoły na szczęście już dostrzegają problem, i zdarza się, że przy okazji modernizacji sięgają po rozwiązania poprawiające akustykę. Instalowane są wówczas całościowe systemy sufitów podwieszanych w klasach, na korytarzach i na stołówkach. To droga, którą w trosce o samopoczucie pracownika już wiele lat temu przeszły budynki biurowe. Instalacja paneli akustycznych na całej płaszczyźnie sufitu w salach lekcyjnych poprawia zrozumienie mowy. Przyczynia się więc nie tylko do łatwiejszej nauki, ale też podnosi komfort pracy nauczycieli. 


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Artykuły powiązane:

Circular design, czyli jak odpowiedzialnie myśleć o wystroju wnętrz?

Gospodarka obiegu zamkniętego wkracza do budownictwa. Kluczowe jest jednak nie tylko myślenie o tym by same obiekty budować według idei zamkniętego cyklu. Równie ważne jest cyrkularne podejście do projektowania wystroju wnętrz. Proste wskazówki jak projektować zgodnie z ideą circular design: wybierać materiały z certyfikacją C2C, planować elementy które elastycznie można zmieniać i przenosić, współpracować z firmami które produkują odpowiedzialnie.

więcej

Design thinking we wnętrzach - Armstrong

Modny w ostatnich latach model współpracy wkracza także do świata aranżacji wnętrz. Można by jednak powiedzieć, że to nie moda, to konieczność. Nie da się bowiem „wyczarować” zapierającego dech w piersiach wystroju bez współdziałania ekspertów z różnych dziedzin. A architekci są częścią zespołu, a nie jedynie wizjonerem.

więcej

Wnętrza biur i restauracji w duchu eko

Naturalne drewno coraz chętniej wykorzystywane jest nie tylko na podłodze, i ścianach, ale również na... sufitach. Jego użycie jest proste i funkcjonalne, gdyż w Polsce dostępne są modułowe, drewniane sufity podwieszane. Rozwiązanie przeznaczone do designerskich biur czy restauracji i hoteli pozwala nie tylko uzyskać efekt wizualny, ale też przyjazną akustykę i czyste powietrze w pomieszczeniu.

więcej

Montaż sufitu podwieszanego - zobacz na filmie jak przeprowadzić go bezbłędnie

Firma Armstrong uruchomiła bibliotekę filmów montażowych pokazujących krok po kroku jak zainstalować sufit podwieszany – od etapu instalacji rusztu nośnego, po wpasowanie płyt sufitowych. Te edukacyjne filmiki są nowoczesną formą mikroszkoleń technicznych dedykowanych ekipom wykonawczym, architektom i uczniom szkół budowlanych.

więcej

Modułowy sufit może być jednolitą, gładką powierzchnią | Ultima+ Finesse od Armstrong

Podwieszane sufity modułowe czasem „przegrywały” w wyścigu z gładkimi sufitami o jednolitej powierzchni. Dlaczego? Sufit modułowy ma widoczny ruszt nośny, co nie zawsze odpowiada architektom. Na polski rynek weszła jednak nowość – sufity Ultima+ Finesse firmy Armstrong, które są modułowe, ale jednocześnie mają całkowicie ukryty ruszt nośny. Dzięki temu sufit ma gładką, spójną powierzchnię, zachowuje przy tym pełną wygodę montażu i demontażu charakterystyczną dla sufitów modułowych.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj";