Daniel Spoerri - Sztuka wyjęta z codzienności

Daniel Spoerri - Sztuka wyjęta z codzienności
Wystawa w Galerie Handschin przy Hammerstraße (Handschin Hammerausstellung), 1978, asamblaż, 75 × 194 × 80 cm, courtesy D. Spoerri, LEVY Galerie, Hamburg


MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie zaprasza na nową wystawę "Daniel Spoerri - Sztuka wyjęta z codzienności", którą oglądać będzie można do kwietnia 2017 roku.

Wernisaż: 20 października 2016 r.
Czas trwania wystawy: 21 października 2016 r. do 2 kwietnia 2017 r.
Kurator: Maria Anna Potocka
Koordynator: Martyna Sobczyk

Każdy przedmiot jest słowem

Miarę wybitności artysty stanowi odkrycie własnej metody „przerabiania świata”, takiej, która innym otwiera oczy na nieznane obszary symboliczności. Daniel Spoerri jest wielkim odkrywcą artystycznym. Jego główną inspiracją była „sztuka” kulinarna, czyli to, co człowiek je, na czym je, jak aranżuje scenę posiłku, co po sobie zostawia. Jego prace z cyklu Stoły-obrazy to wielkie wydarzenie w historii sztuki – dzieła, które równocześnie są dowcipne, ironiczne, nostalgiczne, a na dodatek zawierają w sobie nutę egzystencjalnego cierpienia związanego z przemijaniem. Trop „resztek po człowieku” podsunął mu koncepcje innych cykli. Tytuł jednego z nich – To zostaje! – deklaruje to zainteresowanie wprost. 

Bistro świętej Marty (Das Bistro der heiligen Martha), 2014, asamblaż, 71,5 × 71,5 × 30,5 cm, courtesy D. Spoerri, LEVY Galerie, Hamburg

Na różnych targach staroci w Wiedniu Spoerri wybierał stoły handlarzy lub kolekcjonerów, które były dla niego szczególnie interesujące, kupował całość „kompozycji” i następnie ją utrwalał. Powstawały szczątkowe dokumenty czyjegoś życia. Trochę inny zabieg – ale też odwołujący się do rytuałów codzienności – pojawia się w kolażach poetyckich Wyblakła wyrocznia. Daniel Spoerri pociął makatki ludowe z wyhaftowanymi sentencjami i z ograniczonej ilości uzyskanych słów starał się ułożyć własne mądrości życiowe. Ale tamten świat już minął i jego siła wyblakła. Tym razem powstał przewrotny ślad posiłku duchowego. Inna koncepcja artystyczna – bardzo poruszająca – pojawia się w cyklu Kolekcje. Są to monotematyczne kompozycje narzędzi wspomagających przetrwanie ducha i ciała. Odnoszą się do jedzenia, leczenia, ale również modlitwy. 

Jady (Yadim), 2010, asamblaż, 101,5 × 106,5 × 26 cm, courtesy D. Spoerri, LEVY Galerie, Hamburg

Daniel Spoerri postrzega świat przedmiotów jak wielki słownik kryjący w sobie wyrafinowane znaczenia. Nauczył się z niego bezbłędnie korzystać. Ten słuch znaczeniowy – w połączeniu z typowym dla artystów Fluxusu filozoficznym poczuciem humoru oraz z właściwym smakoszom gestem ładnego nadmiaru – zdecydował o jego talencie. Dzięki tej wykwintnej kombinacji jego prace są zarazem mądre, poruszające i piękne. 




Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»