Wydarzenia
   

I konkurs Trawertyn Design rozstrzygnięty!

I konkurs Trawertyn Design rozstrzygnięty!
Pierwsza edycja konkursu przyniosła ogromne zaskoczenie: okazało się, że raciszyński trawertyn budzi bardzo duże zainteresowanie. – Wciąż jest to atrakcyjny materiał dla projektantów dużych i małych form przestrzennych. Wciąż zadziwia charakterem, fakturą i kolorem – mówi Przemo Łukasik, przewodniczący jury konkursu.

Do organizatora, firmy WKG, wpłynęły aż 133 prace obrazujące bardzo różnorodne podejście do tego kamienia – wybór sześciu najlepszych propozycji nie był łatwy. Ich autorzy, laureaci konkursu, otrzymają w sumie 35 000 zł.

Jury w składzie: Przemo Łukasik (medusagroup), Anna Jaszkaniec (AJ Forms), Tatiana Satława-Zamykal (WKG), Marcin Kamiński (Stone Trade) i Zbigniew Rybakiewicz (MMG) przyznało nagrody w dwóch kategoriach: Kreatywnego wykorzystania (projekt elewacji, wnętrza lub przedmiotu z raciszyńskiego trawertynu) oraz Innowacyjnego przetworzenia (opracowanie nowego sposobu obróbki kamienia).  Ponadto podczas trwania konkursu była możliwość zamawiania próbek trawertynu, które dostarczane były pod wskazany adres. Wysłano ich ponad 200.
Sędziowie przyznawali punkty, oceniając projekty pod względem atrakcyjności rynkowej, oryginalności, walorów estetycznych i funkcjonalności.

Otrzymaliśmy prace o przeróżnej skali (produkt, mała architektura, wnętrze, elewacja, budynek), różniące się znacząco podejściem i interpretacją tematu. Wysoko oceniłam te o przemyślanym współczesnym wyrazie, wykorzystujące kamień w sposób nienachalny, a przy tym niebanalnykomentuje swój wybór Anna Jaszkaniec.

Ale to nie wszystko!
Wartościowych prac napłynęło tak wiele, że organizator zdecydował się przyznać wyróżnienia tym propozycjom, które mają szczególny potencjał rynkowy. Informacje o tym, kto otrzymał wyróżnienie, zostaną opublikowane wkrótce.




Laureaci pierwszego konkursu Trawertyn Design

- w kategorii „Kreatywne wykorzystanie”


I miejsce: Agnieszka Kołacz


„Trawertyn świętojański”

W projekcie przedstawiam dualistyczną odsłonę trawertynu, przełamując jego klasyczny charakter. Łączę w jednej przestrzeni obie cechy jednocześnie – stare z nowym, oczywiste z nietypowym i klasyczne z nowoczesnym.
Użyłam trawertynu żywicowanego z pigmentem kolorystycznym. Innowacyjność projektu polega na zastosowaniu nietypowego pigmentu - proszku fluorescencyjnego.
W tradycyjnym świetle naturalnym lub sztucznym, pigment nie ujawnia się, jest bezbarwny, przez co trawertyn zachowuje naturalny, klasyczny charakter. Pod wpływem oświetlenia powierzchni promieniami UV, drobinki wtopione w żywicę, dzięki swym właściwościom luminescencyjnym, zaczynają świecić.
Zaprezentowana strefa lounge, w dzień może być eleganckim, jasnym wnętrzem. Jeżeli zza ukośnie ułożonych bloków z trawertynem, zamiast normalnego światła skierujemy wiązkę ultrafioletową, zupełnie odmienimy powierzchnię kamienia. Światło UV wydobędzie nowe kolory i faktury. W połączeniu z kolorowym oświetleniem reszty wnętrza można stworzyć nocny, klubowy klimat - wnętrze o zupełnie nowym wyglądzie i przeznaczeniu.



II miejsce: Ewelina Kruz


„Prostota i funkcjonalność w łazience”
Projekt przedstawia wykorzystanie trawertynu raciszyńskiego jako elementu wyposażenia łazienki. Zaprojektowany mebel pełni funkcję blatu, półki do przechowywania wyposażenia łazienki oraz podpory pod umywalkę. Poza funkcjami użytkowymi pełni również funkcję dekoracyjną.
Mebel łączy w sobie trzy rodzaje materiałów. Pierwszy, najistotniejszy, będący podstawą do całego mebla jest trawertyn. W projekcie wykorzystano cross cut, surowy szlif, który idealnie łączy się z szkłem i żelazem. W bloku kamienny o wymiarach 23x50x150cm wykonano otwory pełniące funkcję wnęk, z wiekiem wykonanym z trawertynu. Uchwyt do otwierania wnęki zaproponowano z żelaza o kolorze antracyt. Róg bloku kamiennego został ścięty. W to miejsce zaproponowano umywalkę wykonaną ze szkła i antracytowego żelaza.
Mebel charakteryzuje się prostą i elegancką formą. Geometryczny blok kamienny został przełamany przez wprowadzenie szklanej, geometrycznej umywalki. Barwa trawertynu ociepla zimny odbiór szkła i żelaza.

 

III miejsce: praca zespołowa – Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł


„Izba Pamięci”
Budynek Izby Pamięci zaprojektowano z wykorzystaniem 6 typoszeregów, które wyróżniono ze względu na barwę, wykończenie powierzchni, obróbkę oraz sposób montażu. Na elewacjach zewnętrznych zastosowano kamień surowy, bez wypełnienia, o powierzchni gładkiej, szlifowanej. Uzyskano efekt surowej, dostojnej i szlachetnej fasady, utrzymanej w duchu klasycystycznej architektury. Lizeny wykończono podobnym kamieniem, jednakże o mniejszej grubości, montowanym tym razem na zaprawie klejowej bezpośrednio do cementowego poszycia podkonstrukcji stalowej. Ze względu na znaczne gabaryty lizen zrezygnowano z zastosowania kamienia w formie monolitycznego bloku.
We wnętrzu zależało nam na ociepleniu charakteru przestrzeni, ukierunkowanej na pamięć o pomordowanych. Dlatego do kamienia dodaliśmy pigment o ciepłej barwie. Na podłodze trawertyn ułożyliśmy w cegiełkę. Powierzchnie pozostawiono szorstkie, aby zapewnić odpowiedni stopnień antypoślizgowości. Podkreśla to dodatkowo walor użytkowy trawertynu.
Na suficie zaprojektowaliśmy prefabrykowane płyty z motywem antycznej kanelury uzyskanym dzięki obrabiarce CNC. Przełamaliśmy tym samym gładki charakter ścian wewnętrznych.
Ostatnim typoszeregiem jest kamień wykorzystany do tablic z nazwiskami zamordowanych mieszkańców warszawskiej Woli. Do trawertynu dodaliśmy transparentną żywicę. Wielkogabarytowe płyty zamontowane zostały w dystansie do ściany nośnej. Od tyłu zostały podświetlone. Dzięki temu uzyskano efekt oderwania od ściany, lewitacji a sam kamień zaprzecza swej fizycznej naturze, czym odwołuje się do ponadmaterialnej, duchowej sfery ludzkiego życia.



w kategorii „Innowacyjne przetworzenie”


I miejsce: praca zespołowa – Daria Achtelik, Augustyna Grzybowska


„Nie do końca czerń”
Powrót do lat dzieciństwa we współczesny sposób. W głowie rozchodzi się światło świetlików.
Owady stały się myślą przewodnią kolekcji, światło przez nie wytwarzane powstaje w wyniku reakcji chemicznej. Dzięki enzymowi. W projekcie jego zamiennikiem jest pigment z właściwościami fluorescencyjnymi. Zostaje on wprowadzony wraz z żywicą do powstałych w procesie obróbki szczelin tafli kamienia.
Pigment fluorescencyjny posiada szeroką gamę kolorystyczną, wystarczy uruchomić wyobraźnię, aby powstały jedno lub wielobarwne powierzchnie. W dzień tafla kamienia raciszyńskiego ukazuje własne piękno, zaś w nocy przeobraża się w niepowtarzalną iluminację.



II miejsce: Sławomir Kopa


 „Trawertyn bursztynowy”
Ideą projektu jest stworzenie nowego rodzaju wzoru powstałego poprzez połączenie trawertynu oraz syntetycznego bursztynu. Połączenie obydwu materiałów nawiązuje do Polskiej tradycji regionalnej w której bursztyn był wykorzystywany w charakterze zdobniczym od czasów starożytnych. Poprzez dodanie bursztynu kojarzonego z Polską do trawertynu z Raciszyna pochodzącego z naszego kraju tworzy wyrób unikalny dla naszego regionu.
Sposób obróbki
Wzór trawertynu bursztynowego powstaje poprzez połączenie trawertynu z wydrążonymi wklęśnięciami oraz syntetycznego bursztynu. Odpowiednik syntetyczny bursztynu jest zastosowany ze względu na wysoki koszt bursztynu naturalnego oraz trudność jaką napotkałoby jego wpasowanie w wydrążone wklęśnięcia w trawertynie. Syntetyczny bursztyn można wytworzyć poprzez zastosowanie naturalnych lub modyfikowanych żywic subfosylnych (kopal kolumbijski, nowozelandzki kopal kauri), zatopienie okruchów bursztynu bałtyckiego w żywicach naturalnych lub sztucznych oraz zastosowanie tworzyw sztucznych takich jak szkło, celuloid, poliestry, żywice fenolowe.
Dodawanie elementów roślinnych do bursztynu
W trawertynie bursztynowym możliwe jest zatapianie na etapie tworzenia syntetycznego bursztynu sprasowanych, wysuszonych małych liści, ziół, kawałków roślin, a także innych małych elementów dając nowe możliwości, jeżeli chodzi o wykorzystanie we wzornictwie. Trawertyn bursztynowy w miejscach zastosowania bursztynu syntetycznego może być także podświetlany nadając kamieniowi ciepła oraz podkreślając dodane elementy.




III miejsce: Dagmara Oliwa



„TRAVERTINE GALAXY”
Przetworzenie trawertynu do formy TRAVERTINE GALAXY jest procesem jego uszlachetnienia poprzez wydobycie kawern, a następnie podświetleniu ich niezwykłej trójwymiarowości. Oświetlenie samej powierzchni kamienia od przodu nie jest w stanie tak mocno uwypuklić ukazujących się nam struktur, dlatego źródło światła musi znaleźć się za kamieniem lub w nim samym tak, aby promienie mogły podążać w naszą stronę przenikając przez jego wnętrze. Tymi ścieżkami będą naturalne szczeliny, które gdzieniegdzie zostaną poszerzone i połączone poprzez muśnięcie dłutem. Tak przygotowany materiał trzeba następnie wypełnić przeźroczystą żywicą.
Podświetlenie TRAVERTINE GALAXY można wykonać na kilka sposobów. W zależności od tego, czy chcemy, aby każda płytka stanowiła oddzielnie oświetlony element systemu gotowy np. do zakotwienia na ścianie, czy też całość jest wykonywana jako świecąca płaszczyzna. Iluminacja pojedynczych płytek jest możliwa dzięki zastosowaniu modułów LED, które należy umieścić od tyłu wybranych fragmentów kamienia lub też dzięki panelowemu oświetleniu OLED. Poszczególne kable pojedynczych płytek łączy się z innymi za pomocą złączek i tworzy system, który na swoim zakończeniu posiada zasilanie. Można też podświetlić całą ścianę kamienną dystansując kamień na kotwach od strony ściany konstrukcyjnej lub stelaża i puszczając światło od góry lub/i dołu za całą powierzchnią kamiennej ściany. Wszystkie powyższe rozwiązania posiadają wieloletnią trwałość, można w nich dobierać dowolną barwę światła (zimną, neutralną lub ciepłą), a ponadto nadają się także do zastosowań zewnętrznych (czyli np. do elewacji).




Oficjalne wręczenie nagród odbędzie 8 lutego 2017 r. na poznańskich targach BUDMA, w przestrzeni Forum Inspiracje (początek o godz. 14). Goście będą mogli odwiedzić stoisko producenta trawertynu i dowiedzieć się więcej o tym pięknym polskim kamieniu, a także porozmawiać z organizatorami konkursu na temat współpracy.

Serdecznie zapraszamy!

Więcej informacji na stronie konkursu www.TrawertynDesign.pl oraz na Facebooku.




Patronat medialny: infoArchtiekta.pl





reklama



Inne wydarze architektoniczne:

Konferencja Resto Design

Virtus Studio zaprasza na konferencję Resto Design. W programie miedzy innymi wykład: "Socjal media, a projektowanie restauracji" wygłoszą architekci z GRYCAJ Design.

więcej

Spotkanie i pokaz filmu: Czytanie miasta według Bjarke Ingelsa

Jakie treści są zapisane w architekturze? Czy budynki i relacje między nimi da się czytać? Co komunikuje ich forma i układ? Jak to, co otacza nas dziś, wpływa na rozwój miasta jutra? Warsztaty terenowe za punkt wyjścia przyjmują zbadanie charakteru czterech pierzei wyznaczających granice placu Defilad, ulic: Emilii Plater, Świętokrzyskiej, Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich.

więcej

Festiwal Otwarte Mieszkania Kraków 2018

Zbliża się wydarzenie, podczas którego zostaną otwarte i udostępnione w Krakowie do zwiedzania wyjątkowe wnętrza wraz z możliwością poznania ich właścicieli, a także projektantów. Festiwalowi będą towarzyszyć również warsztaty, wykłady i spacery architektoniczne prowadzone przez ekspertów z dziedzin: projektowania, konserwacji zabytków czy wystroju wnętrz.

więcej

ArchiCzwartek z Piotrem Wróblem z pracowni APA Czech-Duliński-Wróbel i Ewą Mańkowską-Grin

Rzeszowskie ArchiCzwartki to cykliczne spotkania poświęcone architekturze. Gośćmi kolejnego wydarzenia będą Piotr Wróbel - architekt prowadzący pracownię projektową APA Czech-Duliński-Wróbel oraz Ewa Mańkowska-Grin - artystka i malarka. Hasło nadchodzącego spotkania to: "Architektura jest najważniejsza" a wraz z nią drzewa i ich relacja z architekturą.

więcej

Konferencja Naukowa Pamięć w Przestrzeni Miasta w XIX i XX wieku

Organizatorzy zapraszają do udziału w VI OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ Z CYKLU "ARCHITEKTURA MIAST", MIEJSCA PAMIĘCI W PRZESTRZENI MIASTA W XIX I XX WIEKU, która odbędzie się 13-14 września 2018 roku w Salonie Hoffman Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy.

więcej

Spotkanie z Tomaszem Urbanowiczem z cyklu Sztuka w Architekturze

Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział w Poznaniu zaprasza na pierwsze spotkanie z cyklu prezentacji "Sztuka Architekturze". Gościem wydarzenia będzie architekt i artysta - Tomasz Urbanowicz, właściciela pracowni artystycznej ARCHIGLASS. Powstałe w niej szklane kompozycje zdobią obiekty w całej Europie, w tym wiele bardzo prestiżowych, jak: Parlament Europejski w Strasburgu, College George Brassens w Paryżu, Sąd Najwyższy w Warszawie.

więcej

Warsztaty "Niearchitekci, jak do nich mówić?"

Organizatorzy zapraszają na warsztaty w Otwartej Pracowni Jazdów. Wydarzenie kierowane jest dla osób, które chcą spojrzeć z dystansem na sposób swojego przedstawiania projektu, nauczyć się konwersacji z klientem, poznać przydatne narzędzia w prezentacji swojego projektu oraz zrozumieć dlaczego po pierwszym spotkaniu klient nie chce dalej współpracować.

więcej

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj