Wydarzenia
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 22.02.2010 09:14


Shadowplay Tomka Dobiszewskiego

Przeglądaj zdjęcia ->
Shadowplay Tomka DobiszewskiegoPopularna obecnie w świecie tendencja do zagospodarowywania nieczynnych już budynków industrialnych ma już pewną tradycję i w Polsce. O ile najczęściej stare obiekty przemysłowe przekształcane są w centra handlowe (Manufaktura w Łodzi, Stary Browar w Poznaniu) tak radomska Elektrownia podjęła w 2005 roku wyzwanie lokując w swoich murach Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, by w przestrzeń przemysłową tchnąc nowego, kulturalnego ducha. Profil miejsca doskonale pasuje do twórczości absolwenta Poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Tomasza Dobiszewskiego.

Artysta w swoich projektach, instalacjach wykorzystuje fotografię, jako środek przekazu niezwykle łatwo wchodzący w dialog z  przestrzenią. Na potrzeby Elektrowni przygotował instalację Shadowplay – grę cieniem, punktem odniesienia czyniąc fotografię, będącą nie tyle zapisem światła, ile wizerunkiem cienia. Jego najnowszy projekt to instalacja z gatunku site specific, opierający się na wzajemnej zależności sztuki i przestrzeni. Sztuka wnosi do miejsca duszę, a przestrzeń nadaje projektowi  formę i ciało. Przestrzeń jest niezbędna by osadzona w niej instalacja zaczęła działać, a sztuka jest niezbędna, by dana przestrzeń zafunkcjonowała jako obiekt wystawniczy.

Shadowplay Tomka DobiszewskiegoSwoją instalację umiejscawia Dobiszewski w przestrzeni na kształt labiryntu. Pięć pomieszczeń oddzielonych jest wąskim korytarzem, a całość przywołuje wspomnienie tradycyjnej zabudowy mieszkaniowej z czasów, gdy byliśmy po drugiej stronie żelaznej kurtyny. A jednak…w ślad za Marianną Michałowską warto zadać sobie pytanie: Czy  rzeczywiście jest to mieszkanie? Czy można oswoić i zagospodarować to, co nigdy nie tylko nie było przeznaczone do zamieszkania, ale poprzez swoją historię (pomieszczeń przemysłowych) zamieszkaniu się przeciwstawiało.

Do swojego mieszkania Dobiszewski wnosi meble (znów odczujemy powiew PRLu patrząc na charaterystyczną dla tego okresu meblościankę). Na ścianach wiesza obrazy. Jednak nie będą to zwyczajne obrazy, a takie wykonane przez…meble. Fotograf umieszcza w szafach materiał światłoczuły, zaś w ich ścianach wierci niewielki otworek. W ten sposób przedmioty zmieniają się w camerę obskurę. Zdjęcia wiszące obok pokazują efekty ich działania. Na ścianach pozostałych ciasnych wnętrz zostaną wyeksponowane cienie sprzętów – ślady ich obecności. Cienie zostaną odseparowane od swojego źródła – od przedmiotów, które je rzucają. Przez to zyskają zaskakującą materialność, odkrywając niejako tajemnicę fotografii, która sama jest cieniem. Cienie będą dokumentować zmianę i upływ czasu. Będą tropem, jaki pomoże wyobraźni widza zrekonstruować historię tego miejsca.

Jak interepretować mieszkanie zrekonstruowane przez Dobiszewskiego w Elektrowni? Marianna Michałowska  za Gastonem Bachelardem twierdzi, że dom składa się z zestawu obrazów, które dają ludzkości dowód lub iluzję stabilności. I pyta: Czy mieszkanie, którego nie ma, bo złożone jest wyłącznie ze śladów i cieni, może dawać wrażenie stabilności? Raczej jest dowodem zmienności, niestabilności, możliwości utraty wszystkiego. Może dlatego zamiast wprowadzać przedmioty, od razu zostawia ich cienie, bo nie przebywamy tak naprawdę w „miejscu”, lecz w „nie-miejscu”. Nie mamy do czynienia z site-specific work, lecz z non-site-specific. By bowiem mówić o miejscu, musimy zakładać, że jest ono „czyjeś”, przez kogoś przeżywane, przez kogoś zamieszkane.

Instalację przyrównać należy więc do innego rodzaju miejsc: są to  miejsca imaginacyjne, miejsca utopii, miejsca pamięci. Te nie istnieją już w świecie materialnym, lecz nadal działają w „śladzie” zostawionym w pamięci i wyobraźni lub powracają jako swoje własne obrazy-odbicia. To miejsca kulturowe. ( M. Michałowska)

Shadowplay Tomka DobiszewskiegoW odniesieniu do tej definicji miejsca mieszkanie Tomka Dobiszewskiego będzie funkcjonować w dwójnasób: Z jednej strony będzie ono świadczyć o przeszłości – i tutaj nagle elektrownia jako przestrzeń osadzona w historii miasta zyska nowy wymiar, czegoś przynależnego do przeszłości, będzie cieniem miejsca w czasie. Z drugiej sama przestrzeń zamieszkana przez Dobiszewskiego będzie mogła być odczytana w prywatnym doświadczeniu widza pojawiającego się w przestrzeni ekspozycyjnej. Zostanie przez nią/niego powtórnie, chociaż być może tylko na chwilę zamieszkana.




Wtedy, zgodnie z sugestią Beltinga, stanie się obrazem miejsca w ciele, kawałkiem pamięci, który będzie przenoszony, prze-mieszczany zawsze z nim/nią. (M. Michałowska). Tomasz Dobiszewski (ur. w 1977) w 2005 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Fotografii Intermedialnej pod kierunkiem Krzysztofa J. Baranowskiego i Stefana Wojneckiego. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego prace były wystawiane w ramach wielu ekspozycji m. in. Show me Yours, Mannheim (2009), Teraz! Artyści galerii Foto-Medium-Art, Radom (2008), Made in Poland: Contemporary Pinhole Photography, Boston, New Bedford (2007); Polygonum, Bydgoszcz (2007), Against Seeing, Kraków (2009), One Dog, Wilno (2009). Artysta mieszka i pracuje we Wrocławiu.

Wystawa czynna będzie do 15 marca 2010 roku.

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA
ul. Kopernika 1
Radom

Źródło: www.wydarzenia.o.pl

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Inne wydarze architektoniczne:

Wykłady z cyklu Elementy Architektury

Elementy Architektury to cykl spotkań poświęconych architekturze organizowany przez Instytut Architektury i Goethe Institut Krakau. Przypominamy tegoroczne wykłady będące czwartą odsłoną cyklu, których uczestnikami i gośćmi byli architekci, urbaniści, eksperci i miejscy aktywiści.

więcej

Wykłady online Instytutu Dizajnu w Kielcach - o designie i projektowaniu

Na stronie Instytutu Dizajnu w Kielcach na Yotube można znaleźć wiele ciekawych spotkań i wykładów online. O projektowaniu, designie i nie tylko! Przypominamy ostatnie prelekcje, które warto zobaczyć. Na liście m.in. wykład pt. "Społeczna utopia. Jak przestrzeń dzieli zamiast integrować?".

więcej

Tożsamość. 100 lat polskiej architektury. Radom

Organizatorzy zapraszają na ostatnią już odsłonę wystawy w ramach tegorocznej serii Tożsamość. 100 lat polskiej architektury. Tym razem ekspozycję można oglądać w Radomiu w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej.

więcej

Wykład „Czy Le Corbusier zaprojektowałby blok francuski?”

Wykład "Czy Le Corbusier zaprojektowałby blok francuski?" to spotkanie z nową odsłoną strony Krakowski Szlak Modernizmu i szlaku architektury postmodernistycznej (Pomoszlak). Wykład wygłosiła dr Dorota Jędruch - historyczka sztuki, wykładowczyni w Instytucie Historii Sztuki UJ, członkini zarządu Fundacji Instytut Architektury, kuratorka wystaw architektonicznych.

więcej

Wykłady z cyklu "Architektura w Wozowni"

Galeria Sztuki Wozownia to najstarsza i największa galeria sztuki w Toruniu, która istnieje od 1950 roku. W galerii prezentowane są nie tylko ciekawe wystawy, ale również organizowanych jest wiele interesujących spotkań i wykładów na temat sztuki i architektury.

więcej

Cykl dyskusji BLOK URBANISTYCZNY

Blok urbanistyczny to cykl dyskusji na temat tej faktycznie istniejącej, a niekoniecznie namacalnej architektury miasta, jego struktury powstającej w działaniu i projektowanej wciąż na nowo. Cykl jest realizowany w ramach Laboratorium osiedla społecznego Wolskiego Centrum Kultury.

więcej

Wystawa "Wymiary Nowoczesności. Gdynia w obiektywie Henryka Poddębskiego"

Organizatorzy zapraszają na wystawę pt. "Wymiary Nowoczesności. Gdynia w obiektywie Henryka Poddębskiego". W 1922 roku Sejm przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Decyzja ta spowodowała, że w ciągu kilkunastu lat nadmorska wieś stała się największym portem na Bałtyku. Rezultat tej decyzji został udokumentowany na fotografiach Henryka Poddębskiego.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload... czekaj ...
dowload...
dowload...
Co czytają inni: Zobacz więcej
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj;