Wyniki drugiej edycji konkursu Kinderspace - innowacyjne przestrzenie edukacyjne
Ogłoszono wyniki międzynarodowego konkursu Kinderspace: Architecture for Children’s Development, poświęconego projektowaniu innowacyjnych przestrzeni edukacyjnych dla najmłodszych. Zadanie polegało na opracowaniu projektu przedszkola wspierającego rozwój dzieci poprzez kontakt z naturą i funkcjonalne przestrzenie.
W tym roku na krótkiej liście nominowanych znalazło się wiele projektów z Polski! Ostatecznie jedna koncepcja studentów z Politechniki Warszawskiej została nagrodzona wyróżnieniem honorowym. Wyróżnienie za projekt "Seasoning" otrzymał zespół w składzie: Łukasz Michał Danilczuk, Krystian Grzegorz Kubat, Ewa Helena Maniak, Zofia Zuzanna Zwijacz.
Na shortliście nominowanych prac znalazły się również następujące projekty: Modular Kinderspace - Martyna Radzikowska i Zofia Falkowska (Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie), Woodland Wonders - Dominika Maria Wielgosz, Agata Jolanta Tołwińska, Agata Cecylia Przysiężniak (Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie), Montessori Kindergarten in Wieliczka - Joanna Maria Nowak (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki), "Radice" Kindergarten - Oliwia Jadwiga Musiał (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki), Growth Point - Marina Alimpieva i Danylo Davydiuk (Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie), Circle of joy - Olga Strejczek, Jakub Konrad Miśniakiewicz, Szymon Piotr Misiak, Eliza Weronika Starula (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki), Tiny Arches - Jakub Waldemar Ptaszny (Politechnika Śląska), Open Fields for Little Minds - Natalia hildegarda Stychno (Politechnika Wrocławska), Leaf & Light kindergarten - Volha Maslenkova (Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego).
Pierwsza nagroda trafiła do Kennetha Anggary, Marco Kuo i Emmy Aleah Garm-Straker (Wielka Brytania) za projekt Nest - przedszkola wpisanego w leśny krajobraz wyspy Gabriola w Kanadzie. Budynek, inspirowany metaforą gniazda, łączy ochronę i otwartość, stopniowo otwierając się na otaczającą przyrodę. Projekt realizuje zasady Passive House i wykorzystuje lokalne materiały.
Drugą nagrodę otrzymał Longyi Zhou (Holandia) za Outside-In - elastyczną, proekologiczną koncepcję przedszkola na granicy miasta i natury w Brukseli. Obiekt zaciera granice między wnętrzem a otoczeniem, tworząc przestrzenie dostosowujące się do pór roku i wspierające edukację klimatyczną.
Trzecie miejsce zajęli Zihe Chen i Thomas Doan (Australia) z projektem Playful Past. Koncepcja przekształca teren poprzemysłowy w Tasmie w wielowarstwowy kampus edukacyjny, łącząc adaptację istniejących obiektów, niskoemisyjne materiały i narrację historyczną.
Nagrodę za najlepszy projekt studencki zdobyła Silvia-Elena Maxim (Rumunia) za Brick Bond, czyli przedszkole i centrum społecznościowe w Timișoarze. Projekt nawiązuje do lokalnej tradycji budowania z cegły, integrując funkcje edukacyjne i społeczne wokół wewnętrznej „ulicy”.
Nagroda za zrównoważony rozwój trafiła do Margaret Graham Brandow i Abrahama Cordella Silversa (USA) za koncepcję ognioodpornego przedszkola w Altadenie (Kalifornia), które integruje się z krajobrazem i lokalną społecznością, uwzględniając historię regionu oraz jego naturalne biomy.
Wyróżnienie honorowe - projekt "Seasoning"
Autorzy: Łukasz Michał Danilczuk, Krystian Grzegorz Kubat, Ewa Helena Maniak, Zofia Zuzanna Zwijacz.
Więcej na stronie konkursu.
Źródło: Mat. pras.
Buildner, Kinderspace / Edition #2
Data publikacji: 13.08.2025
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»