Podsumowanie branży budowlano-wnętrzarskiej 2009

Podsumowanie branży budowlano-wnętrzarskiej 2009Początek roku to tradycyjnie czas podsumowań. Jak rok 2009 należy oceniać z perspektywy branży budowlano- wnętrzarskiej, zarówno w zakresie ogólno branżowej koniunktury jak i rosnącego znaczenia wizerunku? Na pytania odpowiada Patryk Gut PR Manager z agencji Times Square Public Relations, specjalizującej się w obsłudze firm z tej branży.

Jak można podsumować rok 2009 w branży budowlanej?

Rok 2009 miał być dla branży budowlanej rokiem co najmniej złym. Okazało się jednak, że wbrew prognozom międzynarodowych instytucji polska gospodarka ma się lepiej niż oczekiwano, i podobnie jest w sektorze budowlanym. Budownictwo miało być najbardziej zagrożone kryzysem, ale okazuje się, że przedsiębiorcom tej branży udało się przetrwać kryzys a prognozy są coraz lepsze. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową dowodzi, że sektor budowlany wymieniany na początku kryzysu jako jeden z najbardziej zagrożonych, jego skutkami ucierpiał mniej, niż oczekiwano.

Badania Głównego Urzędu Statystycznego wykazują, że wskaźnik koniunktury w budownictwie nadal jest ujemny i wynosi -8 punktów, co i tak jest olbrzymim skokiem w porównaniu do -30 punktów jeszcze kilka miesięcy temu,  ale sytuacja w branży oceniana jest przez przedsiębiorców jako coraz lepsza. Wśród największych przedsiębiorców zatrudniających powyżej dwustu pięćdziesięciu pracowników, sytuacja w branży w sierpniu postrzegana była pozytywnie (wskaźnik + 6 punktów). Gorzej było w przypadku małych firm zatrudniających do 10 osób, gdzie dominujące są negatywne oceny (-16 ).
 
Podsumowanie roku 2009 w branży budowlano-wnętrzarskiejJak przedstawia się sytuacja w branży wykończenia wnętrz i wnętrzarskiej?

Problemem w tej branży jest rosnące choć mniej niż można było się spodziewać bezrobocie. Wyższe bezrobocie przekłada się na mniejsze dochody ludności, czyli mniej pieniędzy na wykańczanie mieszkań lub domów. Z drugiej strony rosnąca liczba dużych inwestycji użyteczności publicznej to szansa na ich wykończenie i wyposażenie. Polityka kredytowa banków jest także zagrożeniem dla rozwoju sektora budowlanego i wyposażenia wnętrz, ponieważ ogranicza ilość pieniędzy dostępnych zarówno przedsiębiorcom jak i ludności.





Jakie znaczenie miał wizerunek i polityka komunikacyjna w 2009r. dla branży budowlano-wnętrzarskiej ?


W 2009 roku firmy z branży budowlanej i wyposażenia wnętrz stawiały także na wizerunek. W wyniku coraz większej konkurencyjności, wynikającej z mimo wszystko kurczącego się rynku, stał się on wartością, która umożliwiała osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Jest to szczególne istotne w przypadku mniejszych firm, które nie są w stanie brać udziału w dużych inwestycjach. Małych inwestycji jest mniej, dlatego poza ceną i jakością usługi do uczestnictwa w nich inwestorów przekonuje wizerunek i co za tym idzie reputacja danej niewielkiej firmy. ¬

Podsumowanie roku 2009 w branży budowlano-wnętrzarskiejJakie możliwości wpływania na swój wizerunek mają firmy?

W firmach branży budowlano-wnętrzarskiej rośnie świadomość możliwości i narzędzi dostępnych w ramach usług public relations. Dla przedsiębiorców PR na szczęście nie sprowadza się już do płatnego artykułu sponsorowanego w branżowej prasie. Rośnie ich świadomość odnośnie media relations, czy zarządzania kryzysem. Coraz większego znaczenia zarówno dla klientów biznesowych jak i indywidualnych nabiera Internet. Rok 2009 pod tym względem pokazał, że media internetowe, są na kryzys odporne. Działania public relations w Internecie, pokazują, że niewielkim kosztem można dojść do konkretnych, zainteresowanych danymi zagadnieniami grup docelowych i to na dużą skalę.


Zatem w 2009 roku internetowe public relations dominowało?


Internetowe media dotyczące branży budowlano-wnętrzarskiej w 2009 roku okazały się odporne na kryzys, ponieważ coraz więcej przedsiębiorców oraz ich partnerów biznesowych i końcowych klientów zdawało sobie sprawę z roli Internetu, jego coraz szerszego zasięgu, wynikającego ze stałego wzrostu liczby internautów w naszym kraju. Budowlanka zdaje sobie także coraz mocniej sprawę, że dla nowoczesnych technologii nie ma alternatywy. Większość  informacji na temat danej firmy klienci poszukują w  Internecie, za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Warto uświadomić sobie, że możemy wpłynąć na to co internauci znajdą na nasz temat, dzięki modelowi zarządzania komunikatami PR-owskimi – Net PR Synergy, czyli NPRS. Dzięki niemu w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach znajdą się pozytywne informacje na temat naszej firmy, zaś informacje negatywne zostaną zepchnięte na dalszą pozycję.

Jakie są perspektywy rozwoju public relations w branży budowlano-wnętrzarskiej w 2009 roku?

Ponieważ w czasach niewątpliwego spowolnienia, ci którzy postawili na wizerunek i działania komunikacyjne, zyskali, należy się spodziewać, że w momencie przywrócenia dobrej koniunktury działania PR-owe staną się jeszcze popularniejsze wśród branżowych firm. Z pewnością pojawią się także nowe agencje public relations, które będą chciały zdobyć część klientów z tego segmentu dla siebie.

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»
Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj;