Biura w Polsce: ilość czy jakość?

Biura w Polsce: ilość czy jakość?
fot. Armstrong HINES


Rekordowy rozwój rynku biur w Polsce przekłada się nie tylko na wielkość oddanej powierzchni, powoli kończy się era szybkiego, taniego budowania. Nowe biurowce projektowane są w oparciu o jakość, i z myślą o tym, że za wiele lat muszą być atrakcyjne. Eksperci Armstrong wskazują jako jeden z przykładów nowego standardu warszawski biurowiec Proximo. 

Pierwsze podsumowania rynku biurowego w Polsce wskazują iż 2016 rok był absolutnie rekordowy dla Polski. Do użytku oddano ok. 800 tys. mkw. nowych biur. Zmianą w porównaniu z ostatnimi latami jest jednak nie tylko wzrost wielkości oddanej powierzchni biurowej, ale także wzrost jakości. – Nowe inwestycje, w których realizacji bierzemy czynny udział wyraźnie pokazują, iż zmienia się myślenie o standardzie budynków i wygodzie najemców, ale też funkcjonowania biurowca w dłuższej perspektywie czasowej – przyznaje Sebastian Staniewicz, projekt manager w polskim oddziale firmy Armstrong, produkującej akustyczne sufity podwieszane. I jako przykład zupełnie nowego podejścia do procesu inwestycyjnego wskazuje biurowiec Proximo budowany przez firmę Hines. Deweloper oddał już do użytku pierwszą część kompleksu, druga jest w budowie.

fot. Armstrong HINES


Biuro z widokiem na nową Warszawę

Proximo powstaje w najbardziej topowej obecnie lokalizacji na rynku biznesowym w stolicy – przy Rondzie Daszyńskiego, tuż przy stacji II linii metra i powstających wokół wieżowców. Autorami bryły budynku są architekci z brytyjskiej pracowni Rolfe Judd, za aranżację lobby recepcyjnego oraz wejścia do patio odpowiada włoskie biuro Pininfarina. W sumie kompleks składający się z dwóch etapów dostarczy na rynek łącznie 49 tys. mkw. powierzchni biurowej.

fot. Armstrong TAKEDA


Oddana część biurowca jest już praktycznie w całości wynajęta. Na 12 piętrach swoje siedziby ulokowały duże, znane korporacje m.in. AXA Assistance, Stanley Black & Decker, Manpower Group, Takeda. Z myślą o najemcach, ale także funkcjonowaniu budynku za kilka, kilkanaście lat Hines dobierał rozwiązania zainstalowane we wnętrzach. Mają zapewniać komfort użytkownikom i pozwolić budynkowi funkcjonować zgodnie z ideą zrównoważonego budownictwa (już dziś budynek posiada certyfikat ekologiczny BREEAM na poziomie VERY GOOD). Duże panoramiczne okna zapewniają nieograniczony dostęp do światła dziennego, które przyjaźnie wpływa na samopoczucie osób przebywających we wnętrzach. Tym bardziej, że za oknem roztacza się widok na wieżowce w ścisłym centrum i coraz bardziej nowoczesne otoczenie Ronda Daszyńskiego.

fot. Armstrong AXA Assistance


Hines mówi: sprawdzam 

Zarówno inwestor jak i najemcy Proximo podeszli z pełną świadomością do kształtowania w biurach przyjaznej dla uszu pracowników akustyki. Na wielu piętrach zainstalowano sufity podwieszane Armstrong, które w zależności od funkcji pomieszczenia pochłaniają, ale też izolują dźwięki, by nie przenikały pomiędzy wnętrzami. – Zaangażowanie dewelopera było dla nas sporym, bardzo miłym zaskoczeniem, a jednocześnie wyznaczeniem nowej jakości na rynku biurowców. Dotychczas sam inwestor nie włączał się aż tak mocno w proces wyboru rozwiązań, pozostawiając to architektom. Tym razem było inaczej. Przed podjęciem decyzji o wyborze sufitu, który ma zapewnić przyjazną akustykę Armstrong i inne firmy konkurencyjne musiały zbudować sufit próbny. Dopiero po tak szczegółowej analizie inwestor zdecydował o wyborze – wyjaśnia Sebastian Staniewicz. 

Odważna, świadoma decyzja Hines zaowocowała wyborem sufitów o wysokiej jakości, gdyż decyzja opierała się o wiele kryteriów, a nie tylko cenę jak jeszcze często zdarza się na rynku. W efekcie powierzchnie biurowe w Proximo zapewniają przyjazne akustycznie warunki do pracy. I co nie mniej ważne – ciekawe, designerskie aranżacje wnętrz. Na sufitach powierzchni open space, kuchni pracowniczych, sal konferencyjnych i korytarzy biurowych zamontowano aż kilkanaście rodzajów sufitów z szerokiej oferty Armstrong: sufity modułowe mineralne, metalowe, pionowe akustyczne Baffles, czy w końcu tzw. wyspy – czyli akustyczne panele o różnych kształtach - w tym przypadku zamontowano m.in. płyty z linii Optima Canopy 
w kształcie kół i trapezów.

Deweloper w tym przypadku, tak mocno zaangażowany w proces realizacji inwestycji nawet już na etapie jej wyposażania wewnątrz stał się także prawdziwym partnerem dla przyszłych najemców. W obliczu coraz silniejszej rywalizacji na rynku biurowym, mocnym zaangażowaniu funduszy inwestycyjnych w zakup nieruchomości w Polsce i perspektywie wejścia REIT w naszym kraju, tak świadome i perspektywiczne myślenie o budynku przez inwestora staje się konieczne.   


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»