Nowości firmowe
   

Nowe życie biurowca – lifting przestrzeni biurowej szansą dla starszych obiektów

Nowe życie biurowca – lifting przestrzeni biurowej szansą dla starszych obiektów
Mikomax Smart Office, Tekniska Polska Gliwice


Firma, która dziś chce ulokować się w nowoczesnej przestrzeni biurowej ma w czym wybierać. Z raportu „Skyline Tracker” Cushman & Wakefield wynika, że w Warszawie zasoby nowych biur urosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich 10 lat i obecnie wynoszą już ponad 5,1 mln mkw[1]. Jednocześnie na rynku nie brakuje także starszych biurowców, których korzenie sięgają lat 80. i 90. Mimo iż tracą one zainteresowanie najemców, szansą na ich drugie życie jest renowacja. Na rodzimym rynku lifting biura to nowość, ale na świecie jest on realizowany z sukcesami w miastach, takich jak: Londyn, Paryż, Bruksela czy Nowy Jork[2].

Rodzimy rynek nieruchomości dynamicznie odpowiada na potrzeby najemców. Z raportu „Polski Rynek Biurowy” wynika, że w 2016 r. oddano do użytku ok 800 000 m kw. powierzchni biurowej, a całkowita podaż przekroczyła już 9 mln mkw. Obecnie w całym kraju w budowie jest ok 1,4 mln mkw. nowych biur[3]. Konkurować muszą z nimi starsze budynki, które nie spełniają standardów klasy A.

Wiele z nich zlokalizowanych jest w najlepszych częściach największych miast. By te budynki mogły być dalej atrakcyjne na zmieniającym się rynku, muszą podążać za trendami i przejść konieczne modernizacje lub widoczną zmianę wystroju. W najbliższym czasie będzie to duże wyzwanie nie tylko dla właścicieli nieruchomości, ale także najemców, których czeka decyzja o przeniesieniu do droższej lokalizacji lub przeprowadzeniu metamorfozy biura. Pierwsze z rozwiązań wiąże się nie tylko z problematyczną logistyką, ale także stałymi wyższymi kosztami. Tymczasem lifiting miejsca pracy można przeprowadzić już w kilka tygodni i w pełni dostosować realizację do budżetu – mówi Zuzanna Mikołajczyk Dyrektor ds. Handlu i Marketingu, Członek Zarządu Mikomax Smart Office.

Mikomax Smart Office, Tekniska Polska Gliwice 2016


Świat stawia na modernizację biur

W rzeczywistości wiekowe biurowce podlegają modernizacji na całym świecie. Jak wynika z raportu globalnej firmy doradczej Arcadis, w wielkich metropoliach, gdzie występuje gęsta zabudowa w najlepszych lokalizacjach, jak np. w Londynie, Hamburgu czy Mediolanie, renowacja biurowców mających 20-30 lat to najskuteczniejszy sposób na poprawę ich rentowności. W zależności od potencjału inwestycyjnego nadanie drugiego życia budynkowi obejmuje gruntowny remont lub drobniejsze prace renowacyjne, ukierunkowane na maksymalne wykorzystanie istniejących zasobów. Modernizowane są jednak biurowce nie tylko w Europie. Za przykład może posłużyć także Chicago. Jeszcze pięć lat temu prace renowacyjne prowadzono tam na powierzchni ok 180 tys. mkw., a dziś wartość ta urosła do ok. 1 mln mkw.[4]. Od 2011 r. w centralnej części miasta odnowiono ok 18 proc. rynku powierzchni biurowych. Jednym z wyremontowanych budynków jest „One Prudential Plaza”, pochodzący z lat 60., który po przebudowie i budowie tarasu na dachu zwiększył wskaźnik komercjalizacji z 40 proc. do 80 proc.[5]

Polskie biurowce w większości są młodsze, więc często wystarczy wprowadzenie zmian aranżacyjnych, by podnieść atrakcyjność nieruchomości. Przykładowy lifting może obejmować zmiany kolorystyczne we wnętrzach, otwarcie przestrzeni i wydzielenie w niej stref, dodanie rozwiązań akustycznych, a także zieleni i dodatków, by biuro zyskało nowe życie – dodaje Zuzanna Mikołajczyk, Mikomax Smart Office.

Usługa biurowej metamorfozy, która zamknie się nawet w kilku tygodniach jest już dostępna na polskim rynku. Jesienią Mikomax Smart Office w partnerstwie z firmą Xplan ruszyły z ofertą „Pimp my office” obejmującą lifting przestrzeni i skierowaną do najemców i właścicieli budynków.



Szybki lifting przestrzeni biurowej

Jak przebiega lifiting w biurze? Podstawą jest określenie budżetu, a także zebranie informacji o potrzebach pracowników, które pozyskiwane są na podstawie obserwacji lub krótkiej ankiety. Kolejny krok to przygotowanie projektów, a następnie ich realizacja, która nie powinna zająć więcej niż kilka tygodni.

Zwykle zmiana aranżacji biura i jego renowacja kojarzy się z utrudnioną logistyką, a także pochłonięciem wysokiego budżetu. Wystarczy jednak zaproponować i wykorzystać najbardziej efektywne rozwiązania, by przygotowanie projektu, wraz z analizą i jego realizacją zamknąć w 8 tygodniach. Jest to znacznie krótszy proces niż oczekiwanie na oddanie do użytku nowych biur lub wykańczanie już istniejących, a także nieporównywalnie niższy koszt. Dodatkowo, dziś w projektowaniu przestrzeni stawia się na rozwiązania elastyczne. Czyli zamiast wydzielonych sal, proponujemy mobilne kabiny do rozmów telefonicznych albo pracy indywidualnej w skupieniu. Takie systemy są nie tylko łatwiejsze do wdrożenia i tańsze niż stawianie ścian działowych, ale także mogą ewoluować razem ze zmieniającymi się potrzebami najemcy – podsumowuje Zuzanna Mikołajczyk, Mikomax Smart Office.

Renowacja i modernizacja istniejących biurowców to także alternatywa dla właścicieli budynków, którzy chcą by ich biura były nadal konkurencyjne na dynamicznie zmieniającym się rynku. Modernizacja podnosi bowiem atrakcyjność przestrzeni, poprawia jakość środowiska pracy, a także wpływa na budowanie marki najemców. Modernizacja może przywrócić starszym obiektom ich dawny blask i przyciągnąć najemców w dłuższej perspektywie przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów.



1] http://www.cushmanwakefield.pl/pl-pl/research-and-insight/2017/the-warsaw-office-market-is-mature/
[2] https://www.arcadis.com/media/1/8/8/%7B18828F43-E55A-44E6-A91D 1387861F2A34%7DArcadis%20Global%20office%20refurbishment.pdf
[3] https://plgbc.org.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport2017.pdf
[4] http://www.chicagotribune.com/business/ct-loop-office-renovations-0724-biz-2-20160722-story.html
[5] http://www.chicagotribune.com/business/ct-loop-office-renovations-0724-biz-2-20160722-story.html


reklama



Artykuły powiązane:

Elastyczna praca nie tylko dla pokolenia Y

Już w 2025 r. 4 na 10 Polaków będzie miało ponad 50 lat. Z kolei w 2050 r. 1/3 społeczeństwa będzie mieć więcej niż 65 lat. W dobie starzenia się populacji, seniorzy, nazywani także pokoleniem Silver[2] będą stanowić ważną grupę zawodową. Wymusza to na pracodawcach obowiązek zadbania o potrzeby starszej generacji pracowników. Zachowanie work-life balance, by móc łączyć pracę z rozwijaniem nowych zainteresowań, podnoszeniem kompetencji, opieką nad wnukami czy chęć pracy według elastycznego grafiku to coraz częściej wymieniane przez pracowników 50+ potrzeby.

więcej

Nowe biuro w 6 tygodni – Mikomax Smart Office i Xplan stratuje z usługą liftingu przestrzeni biurowej

Już teraz najemcy i właściciele powierzchni biurowych, którym zależy na szybkiej i efektywnej zmianie powierzchni swojej siedziby, mogą skorzystać z całkowicie unikatowej na polskim rynku usługi „Pimp my office”. Jest to kilkutygodniowy program rearanżacji miejsca pracy proponowany przez Mikomax Smart Office.

więcej

Praca w biurowcu? Nie, dziękuję

Tacy giganci jak Facebook, Google czy Apple udowodnili, że wybór lokalizacji siedziby firmy oraz jej niebanalny design są elementami efektywnego budowania marki pracodawcy, a odpowiednio zaaranżowana przestrzeń biurowa, jest jednym z czynników, który przyciąga talenty. Tę zależność coraz częściej dostrzegają także polskie przedsiębiorstwa, zarówno start-upy, które stawiają pierwsze kroki w biznesie, jak i firmy o ugruntowanej pozycji na rynku.

więcej

Praca w grupie się opłaca. Czy na pewno?

Mówi się, że, co dwie głowy to nie jedna, a działając wspólnie, można osiągnąć więcej. Ale czy zawsze? Korzyści płynące z pracy w grupie są oczywiste. A co z pracą samodzielną? Jeff Stibel, neurolog i przedsiębiorca uważa, że programiści działają szybciej, kiedy kodują indywidualnie, projektanci wykonują swoją pracę najlepiej, gdy pracują sami, a artyści rzadko współpracują, a jeżeli to robią, idzie im gorzej. Przekonuje nawet, że nasz mózg działa świetnie, gdy działamy sami, a doznaje swojego rodzaju „awarii”, gdy jesteśmy zmuszani do pracy z innymi. Stajemy się wtedy mniej efektywni i kreatywni. Nie bez powodu osoby, które są odpowiedzialne za podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych, czyli np. maklerzy giełdowi pracują w pojedynkę. Praca indywidualna może przynieść wiele profitów, ale by była efektywna, niezbędne będą odpowiednie warunki w biurze.

więcej

Co ma wspólnego elastyczność z biurem?

Za dokładnie dwa tygodnie rozpocznie się 11. edycja Łódź Design Festival – najważniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenia związanego z projektowaniem. W dniach od 3 do 8 października w Łodzi odbędą się wykłady, wystawy, panele dyskusyjne i warsztaty, których elementem wspólnym będzie hasło przewodnie wydarzenia: OD.NOWA. Tematyka spotkań ma inspirować do spojrzenia na nowo nie tylko na design, ale też szerzej – na każdy aspekt otaczającej nas rzeczywistości. Będzie to okazja do zastanowienia się nad zmieniającym się stylem pracy, który stawia wyzwanie przed designem biurowym, jak i buduje potrzebę wypracowania nowego modelu współpracy. Czy warto postawić na elastyczność?

więcej

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj