Nowości firmowe
   

Wellness wkracza do biur

Wellness wkracza do biur
Mikomax Smart Office, Stand Up R

Hamaki czy kapsuły do spania, tzw. sleeping pods, biurka do pracy na stojąco lub z bieżnią, stołówki serwujące organiczne posiłki, ścianki wspinaczkowe, pola do gry w mini golfa czy w końcu usługi spa i masaże dla pracowników. To nie marzenia, a siedziby wielu globalnych marek, które z powodzeniem wprowadziły strategię wellness do swojej firmy. Według Global Wellness Institute światowy rynek corporate wellness jest już wart 40 mln dolarów i cały czas rośnie[1]. Dlaczego? Dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie pracownika, wprowadzenie elastycznej pracy przesuwa się coraz wyżej na liście priorytetów współczesnych organizacji. Na czym dokładnie polega corporate wellness i jak tę strategię realizują polskie firmy?

Według raportu firmy CBRE „Wellness, poznaj biurową przyszłość” aż 74 proc. korporacji wdrożyło strategię corporate wellness do swojej firmy, a 80 proc. zatrudnionych przyznaje, że oferta przedsiębiorstwa w zakresie dbania o zdrowie pracownika będzie miała decydujący wpływ na ich pozostanie w firmie[2]. Wpływ na tak duże zainteresowanie mają m.in. zmiany dokonujące się w społeczeństwie, a także na rynku pracy. Żyjemy i pracujemy coraz dłużej, jesteśmy zestresowani, skutkiem czego, coraz chętniej korzystamy ze zwolnień lekarskich. Z drugiej strony firmy borykają się z lukami kadrowymi i walczą o talenty. Te zmiany napędzają rozwój strategii wellness, która nie tylko opiera się na zapewnieniu prozdrowotnych rozwiązań, ale także na redukowaniu stresu czy umożliwieniu pracownikowi wykonywania zadań poza siedzibą firmy.

Zdrowie pracownika to podstawa dobrego funkcjonowania organizacji, dlatego coraz więcej zainteresowania poświęcamy temu zagadnieniu. Musimy pamiętać, że istotnym elementem wpływającym na kondycję zatrudnionych jest sama organizacja pracy, a także odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej, w tym dobór ergonomicznych rozwiązań. Realizując projekty aranżacyjne dla zagranicznych klientów dostrzegliśmy jak ważny dla nich jest aspekt dbałości o kondycję zdrowotną i dobre samopoczucie osób w firmie. W wielu biurach stosowaliśmy rozwiązania wspierające ergonomię miejsca pracy, a także systemy, które ograniczały hałas, co miało realne przełożenie na komfort pracy. W tym przypadku sprawdzało się zastosowanie biurek Stand Up, umożliwiających pracę w systemie sit & stand, dzięki regulacji wysokości blatu, a także umieszczenie kabin akustycznych Hush, zapewniających prywatność rozmów oraz redukujących hałas. Najbardziej cieszy nas jednak, że ten trend dotarł również do Polski, dzięki czemu zwiększa się świadomość pracodawców w zakresie corporate wellness i ogólnie pojętej dbałości o zdrowie pracownika. – mówi Mateusz Siwiaszczyk, dyrektor ds. kontraktów Mikomax Smart Office.


Mikomax Smart Office, Packman

Elastyczna praca a corporate wellness

Dopełnieniem zmian aranżacyjnych może być również wprowadzenie nowej organizacji pracy, umożliwiającej zatrudnionym większą swobodę i elastyczność w wykonywaniu zadań służbowych. Takim modelem biznesowym jest smart working, który zakłada, że obowiązki służbowe wykonywane są w miejscu i czasie wybranym przez pracownika i uzgodnionym wcześniej z pracodawcą. Smart working zaliczany jest jako jeden z ważniejszych elementów strategii corporate wellness. Konsekwentnie wdrażany może przynieść wiele korzyści zarówno dla firmy, jak i dla pracownika.

Mikomax Smart Office we współpracy z ABSL zrealizował pierwszy w Polsce projekt badawczy poświęcony smart workingowi. Opisane w raporcie doświadczenia grupy włoskich pracodawców pokazują, że proponowany model biznesowy przynosi wymierne korzyści dla organizacji.

Przeanalizowaliśmy wpływ elastycznej pracy za pomocą badania przeprowadzonego na grupie 1000 pracowników i menadżerów. Obliczyliśmy, że każdy ze specjalistów realizujących zadania w tym trybie zyskuje średnio 11 godzin w ciągu sześciu miesięcy. Zaledwie w pół roku oszczędności w zakresie transportu sięgnęły 43 tys. euro. 94 proc. menedżerów przyznało, że zmiany wiązały się ze wzrostem lub utrzymaniem dotychczasowego poziomu efektywności. Jednocześnie każda z analizowanych firm czerpała korzyści ze zmian w organizacji pracy, jednocześnie dostosowując go do własnych potrzeb. – tłumaczy Arianna Visentini, CEO Variazioni.


Ścianki wspinaczkowe, kapsuły i centra fitness

Organizacje w ramach strategii wellness korzystają również z szerokiego wachlarza narzędzi dostosowanych do potrzeb i kultury firmy. W dużej mierze działania te koncentrują się na rozwiązaniach związanych z przestrzenią do pracy, ale nie tylko. Istotne są także udogodnienia w obrębie siedziby firmy czy nawet zróżnicowana oferta żywieniowa. Pionierami w tego typu działaniach są technologiczni giganci z Doliny Krzemowej. W biurach tych firm na całym świecie znajdują się ścianki wspinaczkowe, pola do gry w mini golfa, stołówki serwujące organiczne dania czy kapsuły, w których można odpocząć w ciągu dnia. Pracownicy mają do dyspozycji także centra fitness, a nawet porady dotyczące zarządzania finansami osobistymi, które redukują ich stres.

Takie działania mają istotny wpływ na zmniejszenie kosztów związanych z nieobecnością pracowników i kosztem ich leczenia. Firma Johnson & Johnson policzyła, że dzięki strategii wellbeing zaoszczędziła ok. 400 dolarów rocznie w przeliczeniu na opiekę zdrowotną na każdego pracownika objętego programem w Stanach Zjednoczonych[3].

Choć dbałość o dobre samopoczucie w miejscu pracy nie jest niczym nowym, to wielu pracodawców nadal stoi przed wyzwaniem wprowadzenia kompleksowych rozwiązań wellbeing do swojej firmy. Jaka będzie przyszłość tego trendu? Z pewnością wywrze on ogromny wpływ na kształtowanie środowiska pracy.


[1] https://www.globalwellnessinstitute.org/global-wellness-institute-releases-report-and-survey-on-the-future-of-wellness-at-work/
[2] https://idealab.cbre.pl/wp-content/uploads/2017/10/wellnesspl1804cbre.pdf
[3] https://khn.org/fikry-wellness-q-and-a/


reklama



Artykuły powiązane:

Za miastami przyszłości stoją… smart biurowce

Wizje miast idealnych pojawiały się w rozważaniach filozofów od wieków. Dzisiaj, w erze rosnącej roli nowych technologii, postępującej urbanizacji, a także w dobie zmian demograficznych, jesteśmy świadkami transformacji, które dokonują się w przestrzeniach miejskich. Ich wynikiem mają być smart cities, czyli inteligentne miasta przyszłości. To już nie wizja a realne działania, które stanowią odpowiedź na potrzeby współczesnej cywilizacji. Według danych ONZ ponad połowa ludzi na świecie żyje w miastach, a do 2050 roku wskaźnik ten może wzrosnąć nawet do 66 proc. Jak usprawnić funkcjonowanie w przestrzeni miejskiej? Oprócz systemów, które podnoszą jakość życia mieszkańców, powstaje nowoczesna infrastruktura. Nowy krajobraz miast to inteligentne biurowce i przyjazne miejsca pracy – w biurach dostosowanych do zmieniających się potrzeb pracowników.

więcej

Stress management, czyli zostaw stres za drzwiami biurowca

Postęp nauki i techniki przyniósł ze sobą rozwój cywilizacyjny, a w ślad za nim pojawiły się zagrożenia i choroby, z którymi dzisiaj musimy się mierzyć. Jednym z  głównych problemów jest stres, najsilniej występujący w krajach wysoko zurbanizowanych, a także w tych, w których nie ma odpowiedniej profilaktyki. Według corocznego raportu American Psychological Association, aż 61 proc. Amerykanów uważa, że jednym z głównych czynników stresogennych jest praca.

więcej

Polskie meble wśród największych, światowych producentów

Blisko milion metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej, 500 wiodących firm, najwięksi producenci, ponad 50 000 profesjonalistów branży projektowej, a także 100 seminariów i programów edukacyjnych. Tak w liczbach prezentuje się najważniejsze wydarzenie w roku dla branży projektowania komercyjnego – NeoCon. Targi rozpoczęły się w Chicago 11 czerwca i potrwają 3 dni. Podczas jubileuszowej, 50. edycji, wśród największych światowych producentów, pojawiła się polska firma Mikomax Smart Office. Marka na NeoCon prezentuje swoje topowe produkty, w tym najnowszą linie kabin akustycznych Hush.

więcej

Podstawa nowoczesnego biura? Flexibility

Indywidualne podejście do potrzeb pracownika, funkcjonalność i elastyczność przestrzeni biurowej, a także nowoczesna stylistyka i minimalizm. Dzisiaj biuro ma być miejscem otwartym i gotowym do zmian w organizacji, dopasowanym do różnych generacji pracowników, zachęcającym do kreatywnych działań i nie przytłaczającym swoją korporacyjną strukturą. Dlaczego to takie ważne? Badania wskazują, że nawet 70 proc. młodych pracowników jest skłonna zamienić inne, atrakcyjne korzyści proponowane przez firmę, na rzecz lepszej przestrzeni biurowej. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby oraz standardy pracy, Mikomax Smart Office prezentuje najnowszą kolekcję Flexido. Rozwiązania, które dostosują się do różnych przestrzeni i stylów pracy.

więcej

Biuro, które wspiera rozwój startupu

Z raportu Startup Poland z 2017 r. wynika, że aż 71 proc. polskich startupów zatrudnia pracowników, a dla 42 proc. dostęp do kadry to najbardziej pożądany czynnik rozwoju firmy. Z kolei 7 na 10 badanych firm deklaruje, że w ostatnim półroczu pozyskało nową osobę do zespołu. Startupy nie są wyłączone z wyścigu o najlepsze talenty, który rozpoczął się już na rynku pracy. Konkurowanie o najlepszych wiąże się jednak z koniecznością stworzenia środowiska pracy, które spełni oczekiwania pracowników i pomoże w rozwijaniu biznesu. Na jakie biuro powinny więc postawić młode, innowacyjne firmy?

więcej

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj