Nowości firmowe
   

Czy biura open space są przyjazne dla pracowników? Poznaj najnowsze badania

Otwarte biura nie przyniosły oczekiwanej poprawy komunikacji pomiędzy pracownikami. Co gorsza – ograniczyły ją. Nie trzeba jednak od razu przeprowadzać dużych zmian w przestrzeni biurowej, by w open space ludzie zechcieli znowu ze sobą rozmawiać.
Czy biura open space są przyjazne dla pracowników? Poznaj najnowsze badania
Architektura i jej wpływ na relacje
Nowe badania empiryczne amerykańskich naukowców współpracujących z Uniwersytetem Harvarda przyniosły ostateczną odpowiedź odnośnie tego, jak zmienia się interakcja pracowników, gdy przebywają oni w przestrzeniach open space. Gdy usunie się wszelkie bariery architektoniczne pomiędzy nimi. Okazuje się, że ta forma pracy potrafi aż o 72% skrócić bezpośrednie relacje pomiędzy pracownikami.


Pół na pół
Nic nie wskazuje na to, by miał się zmienić trend rynkowy zmierzający do ograniczania powierzchni zajmowanych przez biura. Temu sprzyjają open space, które jednak wpływają niekorzystnie na relacje pomiędzy pracownikami. I na produktywność. Co zatem zrobić, by zjeść ciastko i mieć ciastko? Należałoby wprowadzić w obecnej przestrzeni zmiany zapewniające pracownikom optymalne warunki pracy i poczucie komfortu.


Najlepszą receptą wydaje się tutaj reguła pół na pół, czyli podzielenie biura na część przeznaczoną typowo do pracy oraz na drugą, zaaranżowaną strefami do różnych aktywności: cichą do pracy solo lub w mniejszych zespołach, w klimacie domowym do komfortowych, mniej formalnych spotkań, czy na przykład półotwarte przestrzenie z mobilnymi meblami, które można dowolnie aranżować w zależności od wielkości i potrzeb danego zespołu. I zapewnić przy tym warunki umożliwiające pracownikom narażonym na nadmierną ilość bodźców odpocząć w miejscach odizolowanych od hałasu. Takie, w których możliwe jest zregenerowanie się, wyciszenie. Na przykład w boksach akustycznych, dostępnych obecnie także w ofercie polskich producentów.



A jednak nie open space
Wspomniane wyżej badania zostały przeprowadzone przez Ethana S. Bernsteina i Stephena Turbana. Zrealizowali oni empiryczny eksperyment, który miał unaocznić, jaki wpływ ma na nasze wzajemne interakcje architektura. W eksperymencie wzięła udział 52 osobowa grupa z firmy pochodzącej z listy Fortune 500. Badania przeprowadzano dwuetapowo: w biurze przed usunięciem barier architektonicznych i już po, w przestrzeni open space. Uczestnicy otrzymali czujniki socjometryczne, mające rejestrować ich komunikację twarzą w twarz, mikrofon odbierający wyłącznie czas i miejsce rozmowy, akcelerometr, rejestrujący ruchy i postawę uczestnika oraz Bluetooth do uchwycenia położenia w przestrzeni. Dodatkowo wzięto też pod uwagę ilość wysyłanych i otrzymywanych wiadomości e-mail oraz aktywność iMessage.

Wyniki badania nie pozostawiły żadnych wątpliwości. Usunięcie barier architektonicznych znacznie, bo aż o 72% skróciło czas poświęcony na rozmowy pracowników między sobą. Dla porównania: przed ich usunięciem czujniki odnotowały średnio 5,8 godzin rozmów na osobę dziennie. Natomiast po, te same osoby kontaktowały się ze sobą bezpośrednio zaledwie 1,7 godzin. Jednocześnie bardzo wzrosła interakcja pośrednia: uczestnicy badania wysłali o 56% więcej wiadomości e-mail niż w pierwszym etapie badania. Podobnie jeśli chodzi o wiadomości iMessage – aktywność wzrosła o 67%. Słowem komunikacja elektroniczna zastąpiła bezpośrednią.

Jak się okazuje otwarte biura powodują zjawisko społecznego wycofania się. Pracownicy poddawani są nadmiernej stymulacji, co zmniejsza produktywność organizacji. Duże zbiorowości to dużo informacji do przyswojenia, co dekoncentruje i męczy. Bogactwo informacji wymienianej społecznie może być więc szkodliwe, ponieważ następuje przeciążenie wynikające ze zbyt dużego materiału do przyswojenia. Te wnioski można jednak wykorzystać, by wprowadzić korekty do przestrzeni otwartych tak, by stały się bardziej przyjazne dla pracowników.




reklama



Artykuły powiązane:

Jeszcze ciszej w biurze - nowa linia boksów akustycznych VANK_WALL2

VANK prezentuje nową linię boksów akustycznych VANK_WALL2. Od diamentowego pierwowzoru różnią się one przede wszystkim miękką strukturą ścian oraz materiałem wykończeniowym wewnątrz.

więcej

Pomysł, odwaga, wizja... czyli sztuka tworzenia VANK

Meble VANK to kwintesencja dobrego designu. Utrzymane w minimalistycznych formach fotele, krzesła, siedziska czy sofy wyróżnia oryginalność i jakość wykonania. Tak standardowo moglibyśmy zacząć opis uznanej marki. Ale w meblach VANK jest jeszcze coś, co czyni z nich produkty wyjątkowe, obok których nie przechodzimy obojętnie.

więcej

Pufa VANK SITI na wystawie "Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989"

„Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989” – to wystawa, którą od 6 kwietnia możemy oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wśród eksponatów znajduje się pufa VANK_siti, zaprojektowana przez Annę Vonhausen w 2011 roku.

więcej

FOTEL VANK_V6 wyróżniony w konkursie MUST HAVE

FOTEL VANK_V6 został wyróżniony w konkursie MUST HAVE, organizowanym w ramach Łódź Design Festiwal.

więcej

VANK na Stockholm Furniture & Light Fair

Za nami kolejna edycja skandynawskich targów Sztokholm Furniture & Light Fair. Jednym z wystawców była marka VANK, która zaprezentowała obrotowy fotel VANK_V6 (kilka dni temu produkt otrzymał nagrodę iF Design Award 2018), oraz ciekawe boksy akustyczne dedykowane przestrzeniom biurowym VANK_wall.

więcej

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj