Nowości firmowe
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 4.05.2022 14:30


Akustyka wpływa na czas spędzany przez kupujących w centrum handlowym

Przeglądaj zdjęcia ->
Jak sprawić by klienci centrów handlowych na zakupach spędzili więcej czasu i by czuli się komfortowo? Holenderski ekspert od dźwięków Joost Vermeulen podpowiada: zadbaj o dobrą akustykę. Takie podejście obrazuje na przykładzie największego centrum handlowego w Holandii, należącej do Unibail-Rodamco galerii Westfield Mall w Leidschendam.


Akustyka wpływa na czas spędzany przez kupujących w centrum handlowym


Działające od 1974 roku centrum handlowe inwestor gruntownie przebudował. Tworzyły je oddzielne budynki. W 2016 roku rozpoczęła się metamorfoza, która trwała aż do minionego roku. Kosztem 570 mln euro Unibail-Rodamco stworzyło połączony kompleks, największy obiekt handlowy w Holandii. Pod wieloma względami to wzorcowy, innowacyjny projekt w branży retail.


Bryła spowita jedwabnym szalem
Koncepcja architektoniczna opracowana przez biuro MVSA Architect z Amsterdamu opierała się na konieczności połączenia oddzielnych części handlowych w jeden spójny kompleks. Inspiracją do idei łagodnego złączenia rozsianych budynków był jedwabny szal. Nowa bryła centrum w górnej części przypomina więc lekką, dynamiczną tkaninę, która owija się wokół poszczególnych budynków.




Motyw falującego szala przenika też do wnętrza. Doskonale widać to na suficie. Jest biały, gładki, jednolity, niemal „płynie” nad głowami użytkowników, poprzecinany jedynie oświetleniem i delikatnymi, wgłębieniami identycznymi jak ciemne, falujące wstęgi na marmurowej posadzce. By stworzyć tak wpasowany w koncepcję sufit architekci potrzebowali odpowiedniego rozwiązania.

Ale przestrzeń nad głowami miała nie tylko pasować do spójnej koncepcji odwołującej się do jedwabnej chusty. Wymagania architektów były dużo wyższe. Sufit miał naśladować skalę ogromnego centrum, gdzie nawet witryny sklepowe mają nietypową wysokość, bo aż 7,5 metra. Miał być elegancki, monumentalny. I dodatkowe wymaganie – przestrzeń pod stropem miała „pracować” akustycznie, tak by zminimalizować pogłos w tych dużych przestrzeniach.

Wybór padł na rozwiązanie Knauf Ceiling Solution innowacyjny, monolityczny sufit Eleganza o najwyższej klasie pochłaniania dźwięków (klasa A).


Zakupy jak wycieczka
Czy nam się to podoba czy nie, dla wielu osób pobyt w centrum handlowym to dziś atrakcja sama w sobie. Odwiedzają wielkie galerie handlowe nie tylko po to, by coś kupić. Spędzają czas w restauracjach, kawiarniach, korzystają z wielu dodatkowych usług, które coraz częściej pojawiają się w galeriach handlowych. Coraz większą rolę ogrywa więc nie tylko oferta sklepów, liczy się też każdy element który sprawi, że użytkownicy czują się w centrum dobrze. Część ekspertów wprowadziła już nawet dla tego specjalne określenie: physical experience.



Westfield Mall w Leidschendam jest największym centrum handlowym w Holandii. Znajduje się tu blisko 300 sklepów, a także restauracje, kawiarnie. Dla projektantów i inwestora jednak nie tylko wypełnienie galerii czy jej wystrój były ważne. Zastanawiano się jak sprawić, by osoby odwiedzające gmach czuli się komfortowo. Jednym z filarów zadbania o komfort stał się dźwięk.

 – Słuch jest jednym z naszych zmysłów. Ogrywa kluczową rolę w dobrym samopoczuciu. Przyjazne, otoczenie akustyczne, pozbawione hałasu i pogłosu sprawia, że użytkownicy czują się lepiej. W efekcie dłużej pozostają w centrum handlowym – wyjaśnia Joost Vermeulen, doradca ds. akustyki z firmy Pennings Akoestisch Afmaterialen.

W sumie firma Kwakman Afbouw odpowiedzialna za realizację instalacji sufitowych zamontowała w galerii ponad 13 tys. mkw. sufitów. Pomimo ogromnej skali realizacji prace przebiegały sprawnie, z dwóch powodów: cała instalacja została najpierw zbudowana przy użyciu modeli 3D BIM. Wykonawca chciał wyeliminować ewentualne błędy, by w czasie realnych prac budować krócej. Sama instalacja gładkiego, monolitycznego sufitu Eleganza też była szybka, gdyż płyty z tej linii mają duże wymiary.

 – Odbicie światła od białego sufitu Eleganza na poziomie 81% pozwala doświetlić wnętrze w sposób naturalny, a tym samym oszczędzić energię. A certyfikat jakości powietrza jaki posiada ten sufit - Eurofins Indoor Air Comfort też znacznie wpływa na komfort użytkowników –
informuje architekt Anna Baczkowska, menedżerka sprzedaży w Knauf Ceiling Solutions.

To holistyczne podejście inwestora i architektów potwierdza jeszcze jedna ciekawostka związana z Westfield Mall – znalazło się tu miejsce nawet na budki dla ptaków, budka dla nietoperzy i hotel dla pszczół.

Pełen komentarz Joosta Vermeulena, doradcy ds. akustyki oraz szczegóły realizacji zobaczyć można także tu:





Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Artykuły powiązane:

Webinar dla architektów i branży budowalnej - zaproszenie od Knauf Ceiling Solutions

12 maja KnaufCeilingSolutions organizuje ciekawe wydarzenie on-line. 45 minut inspirującej wiedzy. Innowacyjne i ekologiczne rozwiązania na sufity i ściany. Zapraszamy!

więcej

Ściany, które wyciszają

Gładkie ściany już dawno przestały kusić projektantów wnętrz. Architekci ciekawych pomysłów szukają już nie tylko w asortymencie farb strukturalnych czy tapet. Na ścianach coraz częściej pojawiają się ozdobne panele, których zadaniem jest nie tylko element dekoracyjny, ale pomagają również zadbać o przyjazną dla użytkowników akustykę

więcej

Coraz więcej sufitów zgodnych z circular economy

Firma Knauf Ceiling Solution uzyskała zaawansowany ekologiczny certyfikat Cradle to Cradle (C2C) dla kolejnych linii sufitów podwieszanych. Międzynarodowa certyfikacja potwierdza, iż materiały wykończeniowe wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego i ideę budownictwa zgodnego z circular economy. To jedyne sufity w Polsce z certyfikatem C2C.

więcej

Najnowocześniejsza szkoła w Polsce? Lublin pokazuje jak to się robi

Szkoła z salą koncertową, fitness i siłownią – brzmi jak scenariusz filmowy? Niekoniecznie, w Lublinie oddano do użytku zespół szkół, który według informacji urzędników jest jednym z najnowocześniejszych obiektów edukacyjnych w Polsce. Zadbano nie tylko o nowoczesne rozwiązania, funkcje i wystrój, ale też o przyjazną dla uczniów i nauczycieli akustykę.

więcej

Sufity Armstrong, AMF oraz Heradesign teraz razem. Szukajcie ich pod marką Knauf Ceiling Solutions.

Oferta trzech liderów branży akustycznych sufitów podwieszanych dostępna jest teraz jako jedna marka. Setki rozwiązań: sufity mineralne, metalowe, drewniane, z wełny drzewnej, panele ścienne oraz systemy nośne. Jak szukać tych produktów w ofercie PSB?

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
Co czytają inni: Zobacz więcej
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj;