Nowości firmowe
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 4.05.2022 14:30


Akustyka wpływa na czas spędzany przez kupujących w centrum handlowym

Przeglądaj zdjęcia ->
Jak sprawić by klienci centrów handlowych na zakupach spędzili więcej czasu i by czuli się komfortowo? Holenderski ekspert od dźwięków Joost Vermeulen podpowiada: zadbaj o dobrą akustykę. Takie podejście obrazuje na przykładzie największego centrum handlowego w Holandii, należącej do Unibail-Rodamco galerii Westfield Mall w Leidschendam.


Akustyka wpływa na czas spędzany przez kupujących w centrum handlowym


Działające od 1974 roku centrum handlowe inwestor gruntownie przebudował. Tworzyły je oddzielne budynki. W 2016 roku rozpoczęła się metamorfoza, która trwała aż do minionego roku. Kosztem 570 mln euro Unibail-Rodamco stworzyło połączony kompleks, największy obiekt handlowy w Holandii. Pod wieloma względami to wzorcowy, innowacyjny projekt w branży retail.


Bryła spowita jedwabnym szalem
Koncepcja architektoniczna opracowana przez biuro MVSA Architect z Amsterdamu opierała się na konieczności połączenia oddzielnych części handlowych w jeden spójny kompleks. Inspiracją do idei łagodnego złączenia rozsianych budynków był jedwabny szal. Nowa bryła centrum w górnej części przypomina więc lekką, dynamiczną tkaninę, która owija się wokół poszczególnych budynków.




Motyw falującego szala przenika też do wnętrza. Doskonale widać to na suficie. Jest biały, gładki, jednolity, niemal „płynie” nad głowami użytkowników, poprzecinany jedynie oświetleniem i delikatnymi, wgłębieniami identycznymi jak ciemne, falujące wstęgi na marmurowej posadzce. By stworzyć tak wpasowany w koncepcję sufit architekci potrzebowali odpowiedniego rozwiązania.

Ale przestrzeń nad głowami miała nie tylko pasować do spójnej koncepcji odwołującej się do jedwabnej chusty. Wymagania architektów były dużo wyższe. Sufit miał naśladować skalę ogromnego centrum, gdzie nawet witryny sklepowe mają nietypową wysokość, bo aż 7,5 metra. Miał być elegancki, monumentalny. I dodatkowe wymaganie – przestrzeń pod stropem miała „pracować” akustycznie, tak by zminimalizować pogłos w tych dużych przestrzeniach.

Wybór padł na rozwiązanie Knauf Ceiling Solution innowacyjny, monolityczny sufit Eleganza o najwyższej klasie pochłaniania dźwięków (klasa A).


Zakupy jak wycieczka
Czy nam się to podoba czy nie, dla wielu osób pobyt w centrum handlowym to dziś atrakcja sama w sobie. Odwiedzają wielkie galerie handlowe nie tylko po to, by coś kupić. Spędzają czas w restauracjach, kawiarniach, korzystają z wielu dodatkowych usług, które coraz częściej pojawiają się w galeriach handlowych. Coraz większą rolę ogrywa więc nie tylko oferta sklepów, liczy się też każdy element który sprawi, że użytkownicy czują się w centrum dobrze. Część ekspertów wprowadziła już nawet dla tego specjalne określenie: physical experience.



Westfield Mall w Leidschendam jest największym centrum handlowym w Holandii. Znajduje się tu blisko 300 sklepów, a także restauracje, kawiarnie. Dla projektantów i inwestora jednak nie tylko wypełnienie galerii czy jej wystrój były ważne. Zastanawiano się jak sprawić, by osoby odwiedzające gmach czuli się komfortowo. Jednym z filarów zadbania o komfort stał się dźwięk.

 – Słuch jest jednym z naszych zmysłów. Ogrywa kluczową rolę w dobrym samopoczuciu. Przyjazne, otoczenie akustyczne, pozbawione hałasu i pogłosu sprawia, że użytkownicy czują się lepiej. W efekcie dłużej pozostają w centrum handlowym – wyjaśnia Joost Vermeulen, doradca ds. akustyki z firmy Pennings Akoestisch Afmaterialen.

W sumie firma Kwakman Afbouw odpowiedzialna za realizację instalacji sufitowych zamontowała w galerii ponad 13 tys. mkw. sufitów. Pomimo ogromnej skali realizacji prace przebiegały sprawnie, z dwóch powodów: cała instalacja została najpierw zbudowana przy użyciu modeli 3D BIM. Wykonawca chciał wyeliminować ewentualne błędy, by w czasie realnych prac budować krócej. Sama instalacja gładkiego, monolitycznego sufitu Eleganza też była szybka, gdyż płyty z tej linii mają duże wymiary.

 – Odbicie światła od białego sufitu Eleganza na poziomie 81% pozwala doświetlić wnętrze w sposób naturalny, a tym samym oszczędzić energię. A certyfikat jakości powietrza jaki posiada ten sufit - Eurofins Indoor Air Comfort też znacznie wpływa na komfort użytkowników –
informuje architekt Anna Baczkowska, menedżerka sprzedaży w Knauf Ceiling Solutions.

To holistyczne podejście inwestora i architektów potwierdza jeszcze jedna ciekawostka związana z Westfield Mall – znalazło się tu miejsce nawet na budki dla ptaków, budka dla nietoperzy i hotel dla pszczół.

Pełen komentarz Joosta Vermeulena, doradcy ds. akustyki oraz szczegóły realizacji zobaczyć można także tu:





Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Artykuły powiązane:

Nowość na sufity – metalowe, ekologiczne trójkąty

Firma Knauf Ceiling Solution wprowadziła nowe rozwiązanie. To panele METAL Creative – trójkątne i kwadratowe moduły, które dają możliwość aranżacji dowolnych kształtów oraz barwnych układów na suficie. Rozwiązanie posiada ekologiczny certyfikat Cradle to Cradle, wpisując się w cyrkularne trendy w budownictwie. Panele mogą poprawiać akustykę wnętrz

więcej

Eko materiały chronią środowisko, ale i nasze uszy

Materiały do aranżacji wnętrz domów i budynków użyteczności publicznej, które pomagają chronić środowisko to dziś już trochę za mało. Eko ma być też korzystne dla ludzi. Dlatego architekci coraz częściej szukają rozwiązań spod znaku: dwa w jednym. Takim materiałem są innowacyjne płyty i okładziny ścienne z linii HERADESIGN® - w 100% możliwe do recyklingu, pomagają zadbać o przyjazną dla ucha akustykę.

więcej

Kościół który stał się biblioteką

Zabytkowy kościół zbudowano w 1884 roku. Od dziesiątek lat był jednak zamknięty. Lokalne władze oraz architekci postanowili jednak nadać budowli nowe życie, i sprawić, by znów wnętrza były miejscem spotkań ludzi i duchowej „uczty”. Tak powstało nowoczesne centrum kulturalne z biblioteką, salami spotkań i przestrzenią do wydarzeń.

więcej

Śnieżnobiałe sufity ADAGIO - ekologiczne i akustyczne. Nowość na rynku!

Firma Knauf Ceiling Solutions wprowadziła nowość na rynku w Polsce – sufity modułowe serii ADAGIO. To gładkie, śnieżnobiałe płyty w kilku wersjach odpowiadających na różne zapotrzebowanie akustyczne pomieszczeń. Posiadają ekologiczną certyfikację Cradle to Cradle. A wysoki poziom odbicia światła od powierzchni płyt ogranicza koszty zużycia energii we wnętrzu o 16%

więcej

Webinar dla architektów i branży budowalnej - zaproszenie od Knauf Ceiling Solutions

12 maja KnaufCeilingSolutions organizuje ciekawe wydarzenie on-line. 45 minut inspirującej wiedzy. Innowacyjne i ekologiczne rozwiązania na sufity i ściany. Zapraszamy!

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
Co czytają inni: Zobacz więcej
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj;