Projekty
   

Mirosław Nizio projektuje Muzeum Ofiar Wielkiego Głodu w Kijowie

Mirosław Nizio projektuje Muzeum Ofiar Wielkiego Głodu w Kijowie
fot. Biuro Prasowe Prezydenta Ukrainy

W Kijowie powstanie największy z realizowanych dotąd poza granicami Polski publicznych projektów autorstwa rodzimej pracowni architektonicznej. Muzeum Narodowe „Memoriał Ofiar Wielkiego Głodu” to także największy z przygotowanych dotąd na Ukrainie projektów muzealnych. W ramach przedsięwzięcia warszawska pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio przygotowała projekt architektoniczny we współpracy z ukraińską pracownią Project Systems LTD. Nizio Design International odpowiada w całości za przygotowanie projektu wystawy stałej. Całkowita powierzchnia użytkowa Memoriału przekracza 14 tys. m2, natomiast powierzchnia wystawowa zajmie ponad 3,5 tys. m2.

24 listopada 2018 w Kijowie odbyły się oficjalne uroczystości z okazji 85. rocznicy Wielkiego Głodu w latach 1932-1933. Wzięli w nich udział prezydenci Łotwy i Słowacji, Premier Mołdawii, Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, Minister Spraw Zagranicznych Estonii, ukraińscy urzędnicy i przedstawiciele korpusu dyplomatycznego, akredytowanego na Ukrainie. 

fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Podczas wydarzenia Mirosław Nizio, który stoi na czele warszawskiej pracowni Nizio Design International, zaprezentował Prezydentowi Ukrainy Petrowi Poroszenko – wraz z ukraińskim architektem Andrijem Myrhorodskim oraz zastępcą przewodniczącego rządowego Komitetu Organizacyjnego ds. budowy muzeum Iwanem Wasiunykiem – projekt budowy Muzeum Wielkiego Głodu.

fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Polska pracownia Nizio Design International słynie z projektów przestrzeni publicznych: muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci, scenografii. Mirosław Nizio z zespołem współtworzył i zrealizował m.in. wystawy główne dwóch najchętniej odwiedzanych instytucji kulturalnych w Polsce: Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. - Powierzenie mi prac nad Muzeum Wielkiego Głodu, to dowód uznania dla doświadczenia i profesjonalizmu mojej pracowni, a zarazem prawdziwe zawodowe wyzwanie. Projekt wystawy stałej i zaproponowane rozwiązania architektoniczne są  poparte ponad 15 latami doświadczeń w pracach nad najistotniejszymi obiektami w Polsce, poświęconymi historii i kulturze. Moje biuro ma na koncie takie realizacje, jak Muzeum Polaków ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. rodziny Ulmów w Markowej czy Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich powstające w Michniowie, które zyskały rozgłos na arenie międzynarodowej – mówi architekt. 
 
fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Punktem wyjścia dla projektu budynku Memoriału jest koncepcja wtopienia go w tektonikę i krajobraz zbocza doliny Dniepru, w okolicy Ławry Peczerskiej, miejsca w wyjątkowy sposób związanego z historią Ukrainy. Budynek Muzeum  jest usytuowany na osi wiodącej od punktu widokowego do istniejącego pomnika-świecy, upamiętniającego Ofiary Hołodomoru – sztucznego głodu na Ukrainie, w latach 1932-1933. Forma architektoniczna budynku jest wyobrażeniem idei wydobycia na światło dzienne celowo skrywanej prawdy o Hołodomorze (Wielkim Głodzie). O zatajonej historii przypominać mają nie tylko pokrywające gmach warstwy tektoniczne oraz zabieg architektoniczny polegający na ukryciu bryły budynku pod ziemią, ale też zmiany zabarwienia roślinności, która porastać będzie pokryty ziemią dach. Także charakterystyczne rozcięcie dachu budynku i przesunięcie jego połowy ma wymiar symboliczny – pokazuje, jak działania ludzi prowadzą do zdemaskowania i odtajnienia zbrodni. Monumentalne wejście do budynku zlokalizowane od strony Pomnika-Świecy  stanowi bramę prowadzącą do wnętrza ziemi i ukrytej w nim prawdy, którą pokaże, znajdująca się w Memoriale ekspozycja. 

fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Poprzez scenografię i inne rozwiązania plastyczno-architektoniczne autorzy projektu chcą wzbudzić emocje, skłonić do refleksji nad tragedią jaka miała miejsce na Ukrainie.  Projekt ekspozycji przygotowany przez studio Mirosława Nizio zakłada zbudowanie narracji składającej się z dwóch części. W pierwszej części zwiedzający poznają mechanizmy rządów w państwie sowieckim: aparat propagandy, represje, przyczyny Wielkiego Głodu. Kontynuacja ekspozycji, nazwana „Przestrzenią śmierci”, pokazuje w sposób dokumentalny obraz tragedii jako wynik zbrodniczych politycznych działań radzieckich władz państwowych, któremu w warstwie symboliczno-artystycznej towarzyszy zejście Ukrainy do grobu.

fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Druga część ekspozycji ukaże czasy po tragedii i stanowić będzie architektoniczny i scenograficzny akt odrodzenia i przezwyciężenia traum związanych z tragicznymi doświadczeniami, które odbiły się piętnem na kolejnych pokoleniach. W drugiej części wystawy, której celem jest refleksja nad tragedią Wielkiego Głodu, zaprezentowane zostaną, w ramach narracji, m.in. przykłady szlachetnych postaw w obliczu terroru: sposoby poratunku, opowieści o niesieniu pomocy i wzajemnym wspieraniu się, itp., będzie też tutaj mowa o ludziach, którzy przez dziesięciolecia przebijali mur milczenia i przekazywali prawdę o Wielkim Głódzie na cały świat. Jednym z kolejnych etapów ekspozycji, będzie przestrzeń, gdzie pokazane zostaną represje i likwidacja ukraińskiej inteligencji oraz duchowieństwa. W okolicy wyjścia zlokalizowana będzie „Strefa ciszy” łagodnym światłem i roślinnością. To miejsce będzie służyć odpoczynkowi  i refleksji.

fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Tuż po wejściu do części ekspozycyjnej wzrok zwiedzających przyciągnie monumentalna plastyczna kompozycja ścienna zatytułowana „Ukraina”, w której życie symbolizowane jest przez bujną roślinność, a śmierć przez jej zamieranie. Przestrzeń ekspozycji zlokalizowana najbliżej wejścia pozwoli na  spojrzenie w przeszłość Ukrainy. W tej części wystawy ulokowany będzie „Panteon Kultury Ukrainy” – w nim przedstawione zostaną postaci dawnych bohaterów narodu, wodzów i poetów. Po wyjściu z niego, dzięki zastosowaniu swoistego skrótu historycznego, zwiedzający przeniosą się na ulice Kijowa z początku XX wieku, zobaczą zarys gmachów, m.in.: opery czy Rynku Besarabskiego. W takiej scenerii pojawią się postaci znane z ówczesnego życia społecznego, kulturalnego i naukowego, a także związane z odrodzeniem narodowym i zrywem niepodległościowym. 

fot. Nizio Design International / Dima Taranenko, Philip Dotsenko

Podczas wędrówki przez wystawę zwiedzającym towarzyszyć będzie motyw ziemi  i  zygzakowatej linii symbolizującej stalowy pług bolszewickiej rewolucji, niosący śmierć i zniszczenie. W ramach kompozycji Ukraina, która biegnie równolegle do narracji historycznej, symbolem odrodzenia kraju jest wzrastające, młode, zielone zboże. W warstwie kolorystycznej pojawiają się tu jaśniejsze tonacje, a przestrzeń stopniowo wypełniać będzie światło. W drugiej części wystawy, której celem jest refleksja nad tragedią Wielkiego Głodu, zaprezentowane zostaną, w ramach narracji, m.in. przykłady szlachetnych postaw w obliczu terroru

Wystawa

W centralnej części wystawy, wzdłuż Drogi Pamięci, przecinającej Memoriał będą biegły  równolegle Ściana Życia i Ściana Pamięci. Ściana Życia będzie ukazywała ludzi i ich codzienne życie przed tragedią, natomiast Ściana Pamięci, złożona z tysięcy portretów, stanowić będzie hołd złożony ofiarom Wielkiego Głodu. Pod Ścianą Pamięci staną porzucone meble, bagaże, warsztaty i inne sprzęty, symbolizujące przerwane życie i pracę tych, którzy zginęli w wyniku Wielkiego Głodu, a którzy mogli pracować i tworzyć dla dobra Ukrainy. W dalszej wędrówce przez wystawę, w kierunku aśniejącego światła, zwiedzający będą mogli udać się do archiwum. 

Wystawa

Symbolicznym zwieńczeniem ekspozycji będzie projekcja wyświetlana na monumentalnych ścianach po obydwu stronach Drogi Pamięci, biegnącej przez wnętrze Memoriału. Projekcja będzie ukazywać ludzi z różnych środowisk i pokoleń mówiących o prawdzie, wybaczeniu i przyszłości.

Wystawa

Za projekt architektoniczny budynku Muzeum odpowiada polska pracownia architektoniczna Nizio Design International Mirosława Nizio we współpracy z ukraińską pracownią Projekt System LTD. Za projekt wystawy stałej Memoriału odpowiada w całości Nizio Design International. 

Prace nad Muzeum trwać będą kilka lat. Całkowita powierzchnia użytkowa Muzeum stanowi prawie 14 tys. m2, natomiast powierzchnia wystawowa zajmie ponad 3,5 tys. m2.







Inne projekty architektoniczne:

Wyniki konkursu Laka 2018: Architektura która Reaguje

Zakończyła się czwarta edycja międzynarodowego konkursu Laka Spośród 200 uczestników i 130 projektów Jury konkursowe wybrało 3 najlepsze prace oraz przyznało dodatkowe wyróżnienia. Tegoroczna edycja konkursu upłynęła pod hasłem "Architektura która reaguje". Poniżej prezentujemy wszystkie nagrodzone prace.

więcej

Z romantycznej ruiny w nowoczesną rezydencję - projekt IO architects

W centrum Starej Zagory w Bułgarii wśród autentycznych fragmentów starożytnych budowli znajduje się nowoczesny dom z lat 20-tych, który jeszcze do niedawana sam był ruiną. Projektanci z pracowni IO architects na bazie oryginalnej konstrukcji tchnęli w rezydencję nowe życie.

więcej

Finaliści konkursu Urban Design & Architecture Design Awards 2018

Za nami konkurs Urban Design & Architecture Design Awards 2018 organizowany przez Architecture Press Release. Konkurs kierowany był do profesjonalistów oraz studentów. Wśród laureatów znalazły się pracownie z całego świata. Zobacz projekty finalistów oraz wyróżnienia w konkursie.

więcej

Mieszkanie Plus: znamy laureatów konkursów na projekt zabudowy trzech osiedli mieszkaniowych we Wrocławiu

We Wrocławiu powstaną osiedla mieszkaniowe w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus. 29 listopada ogłoszono wyniki konkursów architektoniczno- urbanistycznych. Architekci projektowali osiedla na trzech wrocławskich działkach położonych przy ulicach: Hermanowskiej, Białowieskiej oraz Kolejowej.

więcej

Projekty z amerykańskiego drewna liściastego wyróżnione w konkursie Wood Awards 2018

Trzy projekty wykorzystujące amerykańskie drewno liściaste zostały nagrodzone w brytyjskim konkursie Wood Awards 2018, którego celem jest wyróżnienie najlepszych projektów w dziedzinie architektury i designu z wykorzystaniem najbardziej naturalnego materiału na świecie, jakim jest drewno.

więcej

Wyniki konkursu na Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie

W niedzielę 25 listopada, został rozstrzygnięty konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej dla Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie. Konkurs na inwestycję Centrum Muzyki i otaczający go pięciohektarowy park miejski, miał wysoko wyspecjalizowane i wielowarstwowe wymogi formalne, w rezultacie przyciągnął jedynie wykwalifikowanych i najznamienitszych europejskich architektów.

więcej

Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Na krakowskich Grzegórzkach powstanie Centrum Muzyki oraz Park Miejski. Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dla kompleksu nowoczesnych sal koncertowych i okalających je terenów zielonych, został rozstrzygnięty. Zwycięzcą został zespół SBB Engineering Group razem w włoskim partnerem 3TI Progetti Italia. Jednym z wyróżnionych uczestników konkursu jest pracownia plus3-architekci, która przedstawiła wizję reprezentacyjnego obiektu wraz z ciekawym założeniem ogrodowym parku miejskiego.

więcej

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj