Wyniki konkursu na projekt Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy

Wyniki konkursu na projekt Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy I nagroda KOZIEŃ ARCHTEKCI

Przedmiotem Konkursu było wykonanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej rozbudowy i remontu Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Koncepcja powinna spełniać założenia programowe, funkcjonalne, akustyczne oraz uwarunkowania urbanistyczne, przyrodnicze, kulturowe opisane w regulaminie konkursu oraz w Programie Funkcjonalno-Użytkowym.


Celem Konkursu
był wybór najlepszego rozwiązania urbanistycznego, architektonicznego, funkcjonalnego i akustycznego dla Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Do konkursu zgłosiło się 13 pracowni architektonicznych. Ostatecznie, po weryfikacji przedłożonych dokumentów, do złożenia ofert zaproszono 8 pracowni z: Polski,  Wielkiej Brytanii,  Francji i  Hiszpanii. Swoje opracowania złożyło zaś siedem pracowni.


I NAGRODA


KOZIEŃ ARCHTEKCI S.C.
MAREK KOZIEŃ, MAGDALENA KOZIEŃ-WOZNIAK, KATARZYNA KOZIEŃ-KORNECKA
Skład zespołu autorskiego:
ARCHITEKTURA
  • dr inż. arch. Marek Kozień
  • dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień- Woźniak, prof. PK
  • mgr inż. arch. Katarzyna Kozień-Kornecka
  • Współpraca:
  • mgr inż. arch. Joanna Filipek
  • mgr inż. arch. Jakub Dziewoński
  • mgr inż. arch. Jitendra Buragohain
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
  • mgr hab. inż. arch. Agata Zachariasz, prof. PK
  • mgr Krystyna Szar
AKUSTYKA
  • dr hab. inż. Tadeusz Kamisiński, prof. AGH
WIZUALIZACJE
  • mgr inż. Rafał Barnaś

Opinia Sądu Konkursowego
I Nagrodę w wysokości 150.000 zł, przyznano za bezsprzecznie najbardziej trafne rozwiązanie zadania projektowego, proponujące kreację osiągającą niezwykle trudną w zadanej lokalizacji  równowagę  pomiędzy wysoce satysfakcjonującym  spełnieniem wymogów programowych obiektu oraz jego przestrzennym wpisaniem w ustalenia obowiązującego miejscowego plany zagospodarowania przestrzennego. Praca w sposób jednoznaczny zachowuje i podkreśla pozycję istniejącego gmachu Filharmonii Pomorskiej, eksponując go jako dominantę w strukturze otaczającej przestrzeni, co w oczywisty sposób jest oczekiwaniem lokalnej społeczności wiernych melomanów.
Dla osiągnięcia tego zamiaru praca przewidziała oparcie tła dla obecnego gmachu filharmonii na wykształconym wzdłuż północno-zachodniej krawędzi terenu inwestycji ciągu pieszym utworzonym sekwencją pawilonów i terenów rekreacji formujących aleję wielkich kompozytorów, rytmizująca ją pomnikami. Całość tej „ściany” placu filharmonijnego spaja zieleń, dla której stworzone konstrukcje ostatecznie formują pierzeję placu.
Wielce udanym zabiegiem jest takie uformowanie funkcji, które zapewniło, że główne wejście do gmachu filharmonii funkcjonujące historycznie nadal nim pozostanie, obsługując całość programu funkcjonalnego – tak istniejącą salę symfoniczną, jak i usytuowaną na głównej osi obiektu w podziemiu, nową salę kameralną. Z punktu widzenia widza ma to kapitalne znaczenie w obiektach tego typu. Sali kameralnej, pomimo ulokowania w podziemiu, niezwykłości dodaje oświetlenie światłem dziennym, pośrednim, sączącym się z przeszkleń w posadzce placu poprzez „lirokształtne” obejście sali.
Praca rozdysponowała funkcje pomocnicze i serwisowe prawidłowo. Proponuje również rozwiązania proekologiczne, coraz istotniejsze dla funkcjonowania obiektu w nadciągającej przyszłości.
Uformowanie wielkiego wyzwania inwestycyjnego z wielką wrażliwością na relacje z otoczeniem i i ze zrozumieniem potrzeb człowieka jest miarą znakomitości pracy.









WYRÓŻNIENIE I STOPNIA

KD KOZIKOWSKI DESIGN PRACOWNIA ARCHITEKTONICZNA
Skład zespołu autorskiego:
ARCHITEKTURA
  • Autor: arch. Marcin Kozikowski
  • Współpraca autorska: arch. Krzysztof Cichoń, arch. Karolina Kokoszyńska
PROJEKTY WNĘTRZ
  • Autor: arch. Maria Kozikowska
  • Współpraca autorska: arch. Gabriela Okręglicka, arch. Agnieszka Saweczko-Rutkowska
AKUSTYKA                       
  • mgr Ewa Więckowska-Kosmala

Opinia Sądu Konkursowego
Wyróżnienie I stopnia w wysokości 35.000 zł, przyznano za uszanowanie zabytkowego charakteru istniejącego gmachu filharmonii, pozostawiając go odsłoniętym ze wszystkich stron, a przy tym za poszukiwania nowej jakości przestrzeni poprzez wprowadzenie nowoczesnego elementu – architektonicznej rzeźby. Stanowi ona wyraźne zaznaczenie wejścia do sali kameralnej w obszarze zapleczowego wejścia do budynku istniejącego.
Praca prezentuje ciekawie rozwiązanie pasażu pomiędzy istniejącym budynkiem filharmonii a zabudową wyznaczonej linii kwartału mieszkaniowego od strony południowo-wschodniej.







WYRÓŻNIENIE I STOPNIA  

PIW-PAW ARCHITEKCI Sp. z o.o.

Skład zespołu autorskiego:
  • arch. Marcin Piwoński
  • arch. Robert Brodziński
  • arch. Michał Chyła
  • prof. Andrzej Kulowski
  • arch. Wojciech Matuszewski
  • arch. Katarzyna Rogalska
  • arch. Joanna Wierzbowska

Opinia Sądu Konkursowego
Wyróżnienie I stopnia w wysokości 35.000 zł, przyznano za rozwiązania urbanistyczne:
– pozostawienie nienaruszonej przyjaznej przestrzeni przed głównym wejściem do budynku filharmonii (od strony ulicy Szwalbego),
– zamknięcie osi ulicy Paderewskiego bryłą nowoprojektowanej sali kameralnej.
– respektowanie wszystkich warunków miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego







WYRÓŻNIENIE  I STOPNIA  

FLANAGAN LAWRENCE Ltd / Londyn
Skład zespołu autorskiego:
  • Jason Flanagan
  • David Lawrence
  • Przemysław Kołodziej

Opinia Sądu Konkursowego
Wyróżnienie I stopnia w wysokości 35.000 zł, przyznano za wprowadzenie w istniejącą przestrzeń nowej kubatury, o znaczącej acz lekkiej w artykulacji bryle – uformowanej systemem wertykalnych podziałów będących kontynuacją rytmu budynku istniejącego.
Przeszkolony pełen światła łącznik spina część nową i starą przenikając wzdłuż obu obiektów, stanowi przy tym pasmo holu wejściowego do części nowej czytelnie usiłując wpleść się w strukturę komunikacyjną obiektu istniejącego. Przyjęta zasada formowania Sali kameralnej „pudełko w pudełku” w sposób jednoznaczny i czytelny pokazuje wnętrze prostokątnego foyer otaczającego owalną salę. Eliptyczna sala z górnym pomostem spełnia zadanie wielofunkcyjności.









WYRÓŻNIENIE II STOPNIA  

WXCA sp. z o. o.
Skład zespołu autorskiego:
  • Andrzej Bulanda
  • Szczepan Wroński
  • Ewelina Szeląg
  • Leszek Czaja
  • Tomasz Klimek
  • Piotr Zawada
  • Aleksander Nowacki
  • Emil Kotowski
  • Michał Starzyński
  • Edyta Filipczak
  • KONSULTACJE BRANŻOWE:
  • AKUSTYKA: Ewa Więckowska-Kosmala
  • KONSTRUKCJA:
  • Zbigniew Czajewski
  • Anna Jancy
  • Jakub Nowakowski
  • Tomasz Porzeziński
  • Anna Horodko
  • INSTALACJE: Tadeusz Jachymczyk

Opinia Sądu Konkursowego
Wyróżnienie II stopnia w wysokości 15.000 zł, przyznano za interesujące połączenie przestrzeni zdefiniowanej przez historyczny gmach z przestrzenią przeznaczoną pod nową zabudowę. Lokalizacja dwóch budynków na granicy działki pozostawia otwartą, wielostronną ekspozycję zabytkowego gmachu. Elewacje budynków projektowane z transparentnych materiałów mogą stanowić konkurencję dla filharmonii. Budynek został otoczony elementami świetlnymi (fosa świetlna, lampiony, świetliki) oraz małą architekturą, tworząc nową przestrzeń publiczną interesującą szczególnie nocą. Dużym plusem koncepcji jest możliwość etapowania prac budowlanych, zaś wątpliwość budzi wielkość przyjętego programu istotnie przekraczająca wytyczne konkursowe.







WYRÓŻNIENIE II STOPNIA
 

BLOND&ROUX architectes / Paryż
Skład zespołu autorskiego:
  • Stephane Roux, Blond&Roux architectes
  • Marie-Agnes Blond, Blond&Roux architectes
  • Malek Gwiazdowski, Blond&Roux architectes
  • Richard Denayrou, ALTIA
  • Guillaume Bourdin, ALTIA

Opinia Sądu Konkursowego
Wyróżnienie II stopnia w wysokości 15.000 zł, przyznano za zdecydowaną, bezkompromisową decyzję przestrzenną rozwiązania zadania konkursowego poprzez ulokowanie całego programu przedsięwzięcia w kwartale zabudowy ramującym istniejący plac z obecnym gmachem filharmonii od strony południowo-zachodniej. Taka decyzja pozwoliła dodatkowo na uniknięcie dużej ilości prac ziemnych, szczególnie w sąsiedztwie istniejącego historycznego obiektu.
Przy  ewidentnej niezgodności rozwiązania z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego czyniącej pracę oczywiście nierealizowalną w obecnym stanie prawnym, stanowcza polemika z planem daje dodatkowy asumpt w rozważaniach na temat możliwości kształtowania tego miejsca.



 



WYRÓŻNIENIE II STOPNIA

Mangado Y Asociados S.L. / HISZPANIA i Grupa 5 Architekci sp. z o.o. / POLSKA
Skład zespołu autorskiego:
AUTORZY
  • arch. Francisco Mangado Beloqui
  • arch. Roman Dziedziejko
  • arch. Rafał Zelent
  • arch. Michał Leszczyński
  • arch. Krzysztof Mycielski
  • arch. Rafał Grzelewski
WSPÓŁPRACA
  • arch. Gian Marco Prisco
  • arch. Idoia Alonso Barberena
  • arch. F. Javier Martinena Cenaro
  • arch. Lidia Soto Uriz
  • arch. Piotr Bylka
  • arch. Michał Sapko
  • arch. Maciej Lewandowski
AKUSTYKA
  • Jordi Oliver/Higini Arau Puchades ( WS ACOUSTICS – Hiszpania)
INSTALACJE I ZRÓWNOWAŻONE BUDOWNICTWO
Firma : Cundall-Warszawa
  • inż.  Michał Wójcik – zrównoważone budownictwo
  • inż. Wojciech Stec – zrównoważone budownictwo
  • inż. Jacek Gajewski – instalacje elektryczne
  • inż. Michał Obłękowski – instalacje sanitarne
KONSTRUKCJA – konsultacje
Firma : AKMD – Warszawa
  • inż. Dominik Laskus
  • inż. Kamil Semeniuk
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU – konsultacje
Firma: TOPOSCAPE – Warszawa
  • arch. Arch. Krajobrazu Justyna Dziedziejko
PPOŻ – konsultacje
  • inż. Marek Dudek
OPRACOWANIE WIZUALIZACJI
Firma: The Digital Bunch

Opinia Sądu Konkursowego

Wyróżnienie II stopnia w wysokości 15.000 zł, przyznano za propozycję architektury nowego obiektu, która nie dominując przestrzeni przed gmachem zabytkowej filharmonii, pozostawia otwarte przestrzenie głównej osi obiektu. Projektowany budynek wnosi swymi gabarytami, addytywnością brył i lokalizacją odmienną wartość – pozostawiając otwarte osie ekspozycyjne. Dzięki tarasom tworzą się nowe osie widokowe. Sala kameralna zaprojektowana w typie sali pudełkowej, stwarza szanse na właściwe rozwiązania akustyczne, zaś wnętrze hallu i foyer nowej sali, usytuowane na poziomie -1 mogą być wykorzystane do różnych działań eventowych.
Jednak filharmonia i nowy budynek zachowują odrębność stylistyczną o dyskusyjnym diapazonie, zaś wątpliwości budzą wielkości przyjętego programu, istotnie przekraczające wytyczne konkursowe.







Wszystkim gratulujemy!


Więcej



Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»