Trwa budowa nowej kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą

Nowoczesna przeprawa z widokiem na Wisłę
Trwa budowa nowej kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą, która połączy dwa krakowskie brzegi: Kazimierz i Ludwinów. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę samej przeprawy, ale także stworzenie pomostu widokowego, zagospodarowanie terenów bulwarów oraz przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej.
— Aktualnie montowane segmenty wytwarzane w Wytwórni Konstrukcji Stalowych, transportowane są za pomocą samochodów na teren przeładunkowy przy moście kotlarskim. Po odpowiednim przygotowaniu segmentów następuje ich załadunek na barkę, a następnie transport w miejsce docelowe wybudowania — mówi Daria Staniszewska, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Projektowana kładka będzie mieć 130 metrów długości i około 14 metrów szerokości. Na jej trasie powstanie pomost widokowy, zlokalizowany około 12 metrów nad górnym poziomem bulwaru inflanckiego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 120 milionów złotych, a otwarcie kładki planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku.
Pierwsze prace rozpoczęły się w styczniu 2024 roku. W początkowym etapie wykonawca (firma Primost Południe) zajął się przebudową sieci podziemnych: sanitarnej, elektrycznej i gazowej. Następnie przystąpiono do prac mostowych – wykonano przegrody przeciwfiltracyjne i zabezpieczenia wykopów, co umożliwiło rozpoczęcie wiercenia pali wielkich średnic, najpierw po stronie Kazimierza, potem Ludwinowa.
Co istotne, ze względu na ochronę bulwarów i ograniczenie uciążliwości dla mieszkańców, dostawy ciężkiego sprzętu na plac budowy po stronie Kazimierza odbywały się drogą wodną.
Równocześnie trwały prace projektowe – w ich wyniku udało się obniżyć pomosty i najazdy po stronie Kazimierza o około 2 metry, co zmniejszyło ingerencję w krajobraz. Propozycje te uzyskały pozytywną opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków.
W drugiej połowie 2024 roku zakończono budowę fundamentów i podpór kładki. Obecnie trwa montaż stalowych segmentów konstrukcji, które są wytwarzane w Wytwórni Konstrukcji Stalowych, a następnie przewożone drogą lądową na plac przeładunkowy przy moście Kotlarskim. Stamtąd, po odpowiednim przygotowaniu, są ładowane na barki i transportowane na miejsce docelowe.
Budowa kładki to jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych Krakowa, który nie tylko ułatwi przemieszczanie się pieszych i rowerzystów, ale również wzbogaci przestrzeń publiczną o nowe miejsce do spacerów i podziwiania panoramy miasta.

Data publikacji: 13.06.2025
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»