Poznaliśmy zwycięzców międzynarodowego konkursu make me!

Poznaliśmy zwycięzców międzynarodowego konkursu make me!  ŁDF 2022, Gala make me, fot. Oświecony

Urban Coolspot Project, Wymazówki CRN_01 „Koliber” oraz Urban Clay – poznaliśmy zwycięzców międzynarodowego konkursu wzorniczego dla młodych projektantów make me! 2022. Do laureatów tegorocznej edycji trafiły nagrody o łącznej wartości 60 000 zł, które zostały przyznane podczas oficjalnej gali 13 maja w ramach trwającego Łódź Design Festival.

Realizowany od jego drugiej edycji, wyrósł na jeden z najważniejszych, międzynarodowych konkursów dla projektantów młodego pokolenia. Głównym jego celem jest prognozowanie nadciągających trendów, odważnych idei oraz wsparcie twórców w wieku 20-35 lat. W tym roku ze 147 nadesłanych zgłoszeń jury w składzie: Izabela Bołoz, Krzysztof Kornas, Joanna Krokosz, Tomek Rygalik, Agata Kiedrowicz, Maurizio Burrato, Michał Piernikowski, wybrało 26 finalistów. To oni walczyli o łączną pulę nagród, która dzięki organizatorowi – Łódź Design Festival, sponsorom INTERPRINT Polska i LPP oraz partnerowi Cosentino wynosiła aż 60 000 zł! 




W drugim etapie konkursu wyróżnione zostały najlepsze z nich. Nie było to jednak łatwym zadaniem.

- Z uwagi na niezwykle wyrównany poziom wszystkich zgłoszeń, obrady jury były w tym roku wyjątkowo burzliwe. Wszystkie projekty cechowała ogromna świadomość co do wyzwań, z jakimi mierzymy się na początku trzeciej dekady XXI w., a także szczególna wrażliwość społeczna. – tak o tegorocznej edycji konkursu make me! mówi Michał Piernikowski, członek jury oraz dyrektor Łódź Design Festiwal. I dodaje: W związku z tym po wielu emocjonujących dyskusjach zdecydowaliśmy się wyróżnić trzech projektantów i ze strony Łódź Design Festival przyznać każdemu ze zwycięzców tą samą wysokość nagrody – po 10 tys. zł.




Trzecie miejsce zdobyła praca URBAN CLAY, autorstwa duetu Michaliny Zadykowicz (Polska) oraz Sabriny Hass (Austria).  - Jest to projekt krytyczny, który w niezwykle wnikliwy sposób mierzy się z tematyką wyczerpujących się zasobów naturalnych, jednocześnie stanowi ciekawą refleksję dotyczącą tożsamości miejskiej, życia w mieście. – uzasadniał wybór Michał Piernikowski.

Druga nagroda trafiła do Macieja Głowackiego (Polska), autora projektu WYMAZÓWKI CRN_01 „Koliber”. - Pandemia w znaczącym stopniu przyczyniła się także do pogłębienia kryzysu klimatycznego. Mnóstwo jednorazowych higienicznych i medycznych sprzętów oraz artykułów trafiło na wysypiska. Projekt WYMAZÓWKI w sposób bezpośredni adresuje ten problem. Te dostępne na rynku standardowo produkowane są dwuetapowo i wykonane są z dwóch grup materiałowych, nierozerwalnie ze sobą połączonych. A tu z inspiracji naturą powstał przedmiot, składający się z jednej części, o uproszczonym jednoetapowym procesie produkcyjnym – szybszym i tańszym, który niesie tą samą bardzo ważną diagnostyczną funkcję. Jednocześnie spełnia on wszystkie oczekiwania przedkładane przed tego typu projektem. – argumentował werdykt jury jeden z jego przedstawicieli Tomek Rygalik z DesignNature.




- Pierwszą nagrodę za dostrzeżenie problemu wynikającego z uszczelniania krajobrazu pod budowę infrastruktury miejskiej i zaproponowanie rozwiązania funkcjonalnego i zarazem atrakcyjnego wizualnie otrzymuje URBAN COOLSPOT PROJECT autorstwa Julii Sulikowskiej (Polska). – ogłosił Michał Piernikowski. 

Partnerzy festiwalu postanowili również przyznać nagrody specjalne. LPP – marka, która dołączyła w tym roku do grona sponsorów łódzkiego festiwalu, wyróżniła projekt CERAMIKA ZE SKORUP JAJ autorstwa Laury Van De Wijdeven (Holandia), wręczając nagrodę w wysokości 10 tys. zł. 

Ostatnim wyróżnieniem przyznanym podczas tegorocznej edycji konkursu make me! były dwie nagrody w wysokości 10 tys. zł każda, ufundowane przez partnerów wydarzenia – markę Cosentino i INTERPRINT. Trafiły one w ręce tego samego autora: Julii Sulikowskiej (Polska), zdobywczyni pierwszej nagrody w konkursie make me! za projekt URBAN COOLSPOT PROJECT.

- make me! zawsze było okazją, żeby przyjrzeć się, czym interesują się najmłodsi projektanci. To wyjątkowy konkurs, który pokazuje, jak zmienia się nasze myślenie o projektowaniu.  Od kilku lat wyraźnie widzimy, że następuje zmiana zainteresowań młodych twórców. Coraz mniej chętnie myślą o tworzeniu kolejnych krzeseł. Teraz pojawiają się tematy związane z kryzysem klimatycznym. Młodzi chcą również projektować rytuały – np. parzenia i delektowania się kawą, a także małe urządzenia, narzędzia, obiekty, które pozwolą nam kształtować lepsze zachowania, zmienić swoje nawyki, np. w poszukiwaniu bliskości i czułości. Jest też dużo projektów związanych z wieloma schorzeniami, np.: cywilizacyjnymi. Projektanci już niekoniecznie chcą projektować masowo, by odnieść sukces dzięki kolejnemu wspaniałemu meblowi, zamiast tego zwracają się do różnych grup marginalizowanych, potrzebujących: osób starszych, niepełnosprawnych.– podsumował tegoroczną edycję konkursu make me! dyrektor Łódź Design Festival.

Wystawa finalistów międzynarodowego konkursu dla młodych projektantów make me! dostępna jest bezpłatnie w przestrzeni Art_Inkubator w Fabryce Sztuki (ul. Tymienieckiego 3) w czasie trwania 16. edycji Łódź Design Festival (12–22.05.2021). 


LISTA ZWYCIĘZCÓW TEGOROCZNEJ EDYCJI MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU MAKE ME! :

Nagroda Specjalna w wysokości 10 tys. zł ufundowana przez sponsora festiwalu LPP: 
Dwie nagrody specjalne w wysokości 10 tys. zł każda, ufundowane przez partnerów festiwalu, marki Cosentino oraz INTERPRINT: 







Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»