Konkurs na opracowanie koncepcji zintegrowanego węzła przesiadkowego powiązanego z Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej

Konkurs na opracowanie koncepcji zintegrowanego węzła przesiadkowego powiązanego z Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej
Konkurs na opracowanie koncepcji zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo-autobusowym w Goleniowie powiązanego z Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej na terenie przy pl. Piłsudskiego w Goleniowie

PROGRAM IDEOWO – FUNKCJONALNY

Celem zamierzenia jest realizacja zintegrowanego węzła przesiadkowego i stworzenie w tym miejscu ośrodka ogniskującego działalność kulturalną Goleniowa i pobliskich miejscowości. Zadaniem konkurujących jest stworzenie formuły sprzęgającej węzeł przesiadkowy z centrum kulturalnym, która da możliwości komfortowego korzystania ze środków komunikacji publicznej oraz uczestnictwa w kulturze lokalnej Goleniowa i okolicznych miejscowości.

Tak ze względu na ważność i wyjątkowość funkcji jak i usytuowanie planowanego Węzła i Centrum, ich forma winna budować tożsamość miejsca i miasta, stając się jego wizytówką. Węzeł i Centrum planowane są w ważnym dla Goleniowa miejscu: na zamknięciu osi głównej ulicy miasta - Konstytucji 3 Maja. Jest to punkt kończący i wieńczący obecne publiczne funkcjonowanie tego rejonu, gdyż za linią kolejową (poprzeczną do ul. Konstytucji 3 Maja) znajdują się tereny produkcyjno – składowe, mało atrakcyjne dla publicznego życia miasta a dostępność do nich jest obecnie ograniczona. Tory kolejowe stanowią w tej chwili sztuczną granicę miasta oddzielając jego część przemysłową od części publiczno - mieszkalnej. Jednakże lokalizacja po stronie „przemysłowej” zakładów usługowych, miejsc noclegowych, administracji publicznej, szkoły ponadgimnazjalnej generuje duży przepływ ludzi. Dlatego też konieczne jest stworzenie bezkolizyjnego połączenia centrum z częścią przemysłową miasta.

Projekt winien zapewnić bezkolizyjne, komfortowe warunki przesiadania się między środkami komunikacji zbiorowej oraz indywidualnej (wymagane spełnienie wymogów Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Dz. U. z 2011 nr 5 poz. 13) a także przestrzenie szeroko rozumianej kultury - tak przeznaczone do prowadzenia indywidualnych zajęć o charakterze warsztatowym jak i wspólne, mogące pełnić wiele ról: miejsc spotkań, wystaw, wystąpień artystycznych – poetyckich, muzycznych, teatralnych, tanecznych, pokazów filmowych etc.

Goleniów nie posiada obecnie sali widowiskowo – koncertowej, dającej dobre możliwości organizacji festiwalów teatralnych i zapraszania artystów o formacie ponadlokalnym. W programie Centrum winna się znaleźć również ta możliwość.

Zadaniem Uczestników jest także ocena pojemności terenu konkursu w kontekście jego założeń programowych oraz wskazanie możliwości racjonalnego etapowania realizacji zamierzenia w kontekście przyjętego budżetu. Ocena ta, odzwierciedlona w pracach I etapu konkursu i wnioski z niej płynące mogą wpłynąć na korektę wytycznych programowo – przestrzennych do jego II etapu.

Pierwszoplanową częścią zadania konkursowego jest rozwiązanie funkcji węzła przesiadkowego wraz z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo – autobusowym i bezkolizyjnym połączeniem przez tory kolejowe z terenami leżącymi poza nimi (w tym bezkolizyjne połączenie z peronem „2” dworca kolejowego).

Będzie to pierwszy etap inwestycji, zatem rozwiązania konkursowe muszą wskazać racjonalny sposób wydzielenia ich realizacji – taki, który w następnym etapie (etapach) nie spowoduje istotnych zmian w inwestycji tego etapu. Wskazane jest, by ten etap realizacji inwestycji zawierał część programu kulturalnego całości inwestycji, np. agendę biblioteki miejskiej. Określenie tej części pozostawia się Uczestnikom konkursu.

Zasadniczy teren konkursu mieści się między linią kolejową a ulicą Dworcową / Pułaskiego , łączącą drogę tranzytową ze Stargardu do trasy S3 / E28 na kierunku Szczecin - Świnoujście / Gdańsk poprzez ulicę Maszewską oraz – z drugiej strony – wewnętrzną obwodnicę Goleniowa. Goleniów nie posiada wewnętrznej sieci PKS; dworzec autobusowy obsługuje połączenia zewnętrzne. Jednocześnie służy on prywatnym połączeniom busami – linie zależne od aktualnego zapotrzebowania.

W przyszłości możliwy jest brak połączenia ulicy Dworcowej z ulicą Maszewską (rozważany przejazd tunelem pod linią kolejową; w wyniku geometrii przejazdu brak połączenia z ulicami leżącymi blisko niego). W bezpośrednim sąsiedztwie terenu konkursu, na działce 1/20 znajduje się bocznica kolejowa dla celów wojskowych. W związku z tym, wzdłuż niej należy zapewnić na dz. 1/19 miejsce wyładowcze z dojazdem do ulicy Pułaskiego – zgodnie z wytycznymi zawartymi w załączniku H. Ważny dla rozwiązań projektowych jest też fakt sąsiedztwa terenu konkursu poprzez ulicę Dworcową ze Starostwem Powiatowym; obecnie na terenie konkursowym znajduje się parking, w dużej mierze służący petentom Starostwa. Z tych też powodów jednym z wniosków do tworzonego projektu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego jest zapewnienie w rejonie terenu konkursowego dodatkowego parkingu obsługującego Starostwo i imprezy na sali widowiskowo koncertowej (spodziewane głównie poza godzinami urzędowania Starostwa).

Integralną częścią zadania konkursowego jest Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej Goleniowa - z programem stworzonym na bazie potrzeb zgłoszonych przez jego istniejące ośrodki kultury. Uczestnicy konkursu w jego I etapie mogą nie uwzględnić wszystkich elementów poniższego programu, uzasadniając to w opisie do pracy konkursowej. Mogą też program wzbogacić o inne, uzasadnione w opisie funkcje. Zatem poniższy program nie jest ściśle obligatoryjny, jednakże, mając na uwadze sposób jego tworzenia, jest bazą i odnośnikiem do oceny prac konkursowych. Obecnie na terenie konkursu nie ma obowiązującego planu miejscowego. Przyjęte w drodze konkursu rozwiązanie będzie aportem do jego ustaleń.

Kryteria oceny prac konkursowych:
Ocena prac konkursowych będzie dokonywana wyłącznie w oparciu o część graficzną i część opisową pracy konkursowej.

Prace konkursowe będą oceniane wg następujących kryteriów:
• racjonalne etapowanie inwestycji umożliwiające komfortowe funkcjonowanie części wykonywanych w pierwszym etapie inwestycji, tj. węzła przesiadkowego z dworcem kolejowo - autobusowym
• funkcjonalność całości założenia jak i jego części
• integralność kompozycji
• sprzyjanie tworzeniu więzi społecznych
• możliwość łatwej adaptacji do zmiennych potrzeb
• wpisanie w strukturę miasta
• niskie koszty eksploatacji
• koszty realizacji inwestycji
• możliwość wyodrębnienia niezależnych zadań inwestycyjnych
• możliwość kontynuacji inwestycji w dalszych etapach bez istotnej ingerencji w część zrealizowaną w I etapie inwestycji

Kryteria wymienione powyżej są równoważne, rozpatrywane całościowo przez każdego z sędziów indywidualnie i decydują łącznie o ocenie w 100%, dokonywanej przez głosowanie.

Nagrody:
Sąd konkursowy przyzna nagrody Uczestnikom, którzy uzyskają najwyższe oceny za prace konkursowe zaprezentowane w II etapie konkursu. O rodzaju i wysokości nagród decyduje Sąd Konkursowy, w oparciu o kryteria oceny, określone w Regulaminie.
• 1 nagroda: 10.000 zł brutto, oraz zaproszenie do negocjacji z wolnej ręki o prace projektowe obejmujące zakres konkursu.
• 2 nagroda: 10 000 zł brutto
• 3 nagroda: 5 000 zł brutto
• zwrot kosztów przygotowania prac konkursowych uczestnikom II etapu: w wysokości 7 500 zł netto za każdą pracę.

Składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie najpóźniej 14.04.2015 godz. 18.00.

Zamawiającym jest:
Miasto i Gmina Goleniów
Plac Lotników 1
72-100 Goleniów

Pełnomocnik Zamawiającego i Organizator:

Stowarzyszenie Architektów Polskich oddział Szczecin
ul. Mariacka 10
70-546 Szczecin

Strona konkursu: szczecin.sarp.org.pl

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»