Projekty
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 27.11.2018 08:41


Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Na krakowskich Grzegórzkach powstanie Centrum Muzyki oraz Park Miejski. Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dla kompleksu nowoczesnych sal koncertowych i okalających je terenów zielonych, został rozstrzygnięty. Zwycięzcą został zespół SBB Engineering Group razem w włoskim partnerem 3TI Progetti Italia. Jednym z wyróżnionych uczestników konkursu jest pracownia plus3-architekci, która przedstawiła wizję reprezentacyjnego obiektu wraz z ciekawym założeniem ogrodowym parku miejskiego.

Konkurs architektoniczny na projekt Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie – rozstrzygnięty!

Konkurs na inwestycję Centrum Muzyki i otaczający go pięciohektarowy park miejski, miał wysoko wyspecjalizowane i wielowarstwowe wymogi formalne, w rezultacie przyciągnął jedynie wykwalifikowanych i najznamienitszych europejskich architektów.

Z pośród 36 zgłoszonych do konkursu pracowni zakwalifikowało się jedynie 18 biur, które spełniły kryteria oraz weryfikację referencji. W konkursowe szranki stanęły pracownie, w których zespołach znaleźli się najznamienitsi światowej klasy akustycy: Higini Arau – odpowiadający za akustykę sal koncertowych Filharmonii Szczecińskiej, Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM, czy Yasuhisa Toyota, który był głównym akustykiem ponad 50 projektów na całym świecie, w tym w sali koncertowej Walt Disney , Suntory Hall w Tokio, Bard College PerformingArtsCenter w Nowym Jorku, Elbphilharmonie w Hamburgu, Centrum Kauffman for Performing Arts
w Kansas City.

Jury konkursu w międzynarodowym składzie, przyznało dwie nagrody główne oraz trzy równorzędne wyróżnienia. Pierwszą nagrodę otrzymał krakowski zespół SBB Engineering Group razem z włoskim partnerem – 3TI Progetti, druga nagroda trafiła w ręce zespołu projektowego z Paryża – Métra & Associés. Trzy równorzędne wyróżnienia otrzymali: Plus3-architekci z Warszawy, Konior Studio z Katowic, oraz WXCA z Warszawy.

Plus3-architekci, to prężnie działająca warszawska pracownia, która na swoim koncie ma wiele udanych realizacji oraz kilka znaczących sukcesów. Wielka determinacja i pasja członków zespołu w ostatnich latach zaowocowała nagrodami, w tym między innymi zwycięstwem w konkursie na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy oraz pierwszym miejscem w konkursie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa w Łebie. Obie inwestycje wchodzą właśnie w fazę realizacji i w przyszłym roku rozpocznie się ich budowa.

Zespół plus3-architekci od kilku lat specjalizuje się w projektach muzycznych. W ubiegłym roku ich projekt konkursowy na Akademię Muzyczną w Krakowie znalazł się wśród TOP 10 finalistów z całego świata. To już ich siódmy konkurs związany z obiektem, w którym najistotniejsze jest kryterium akustyczne. Dlatego też tworząc Centrum Muzyki skład profesjonalistów odpowiedzialnych za akustykę był wielozadaniowy i międzynarodowy. Wiodącym ekspertem został Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM - światowy lider w dziedzinie akustyki sal koncertowych i teatralnych, w Polsce znany z projektu siedziby Sinfonia Varsovia. W tym projekcie współpracował on z mgr inż. Ewą Więckowską – Kosmalą, znaną między innymi z konsultacji akustycznych Filharmonii Szczecińskiej i będącą jednym z najlepszych akustyków w Polsce. Swoim doświadczeniem zespół wspierał także arch. Andrzej Kozielski, autor rozbudowy i modernizacji budynku Filharmonii Częstochowskiej.

Koncepcja architektoniczna dla Centrum Muzyki i Parku Miejskiego oraz przylegających jej terenów, musiała sprostać wielu wymogom takim jak: doskonała akustyka, funkcjonalność, trwałość, energooszczędność, ekologia i spójność krajobrazu.




Projekt ma w pamięci zawiłą historię terenu i forteczną przeszłości swojej lokalizacji. Dlatego pracownia plus3-architekci zaproponowała rozwiązania, które spełniają wszystkie kryteria jakości i funkcjonalności, jednocześnie dbając o walory wizualne i wykorzystanie niepowtarzalności miejsca. Tereny „trudnej pamięci” minionych czasów projekt zamienia w pozytywną, współczesną przestrzeń o wielkim potencjale dla lokalnego społeczeństwa. To zamierzenie udało się dzięki propozycji położenia budynku, którego fasada wyłania się między koronami drzew, a elewacja mieni się i połyskuje niczym ruchoma tafla wody. Wystające ponad formę fortecznego wzgórza bryły sal koncertowych, przypominają ciężkie głazy w górskim potoku. Przyroda spaja obiekt z otoczeniem i naturalnie wnika w otaczającą tkankę miejską oraz sąsiadujący z nią Bulwar Kurlandzki. Sam budynek łączy się z pięknym ogrodem - mimo odmiennej formy i funkcji jest on naturalnym przedłużeniem parku wspinającego się na jego dachy. Znajdujące się w ich otoczeniu zielone tarasy stanowią punkt widokowy, z którego można podziwiać Wisłę  na tle sylwetki Krakowa.

Istotnym zamierzeniem projektu plus3-architekci, jest przenikanie się przestrzeni miejskiej z naturalnymi terenami, które dzięki rewitalizacji stworzą miejsce atrakcyjne turystycznie i rekreacyjnie, ale nade wszystko ukształtują zielony teren Krakowa, wspierając rewitalizację miasta. Zaniedbana dotychczas okolica bulwaru Kurlandzkiego zyskałaby nową, wyrazistą tożsamość, stając się tętniącą życiem muzyczną częścią  Krakowa.

W założeniach projektu przyroda ma scalić się z aglomeracją, w jeden przenikający się nawzajem organizm. Dlatego świetliste foyer, jest nie tylko przestrzenią pomiędzy salami koncertowymi, ale przede wszystkim wizualnie tworzy bramę wejściową do parku z zachowanymi zabudowaniami twierdzy Kraków. Efekt ten udało się osiągnąć dzięki umieszczeniu panoramicznego okna skierowanego na park, sprawia ono wrażenie, że wnętrze w każdym punkcie otwiera się na zieleń i w naturalny sposób spaja z ogrodem.


Centrum Muzyki to instytucja, której wizytówką mają być nie tylko nowoczesne sale koncertowe, miejsce to ma być także siedzibą dla najbardziej uznanych krakowskich muzyków, w tym artystów z trzech instytucji: Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovia.  Z tego względu głównym celem autorów było stworzenie miejsca, w którym muzyka zabrzmi na najwyższym poziomie. Projektanci przede wszystkim zadbali, aby niebanalna architektura szła w parze z doskonałą akustyką.

Sercem obiektu są nowoczesne sale koncertowe. „Pierwsze skrzypce” gra Filharmoniczna Sala Koncertowa przeznaczona dla 1400 słuchaczy, pełnej orkiestry i chóru. Z założenia ma to być najważniejsza sala koncertowa dla twórców muzyki klasycznej w Krakowie, zatem według zespołu plus3-architekci stać się powinna miejscem pięknym wizualnie jak i doskonałym akustycznie. W projekcie klasyka spotyka się z nowoczesnością. We wnętrzu stare złoto stoi w kontraście z hebanową czernią - to wyjątkowe połączenie, spotykane w starych ikonach, obrazach świętych, czy ołtarzach. Układ sali to typowy shoe-box (klasyczna sala o sprawdzonych proporcjach) gwarantujący dobrą akustykę, dający możliwość obejścia widowni balkonem jak w Musikverein – najlepszej wiedeńskiej sali koncertowej. Widownia i balkony są ukształtowane tak, aby wybierając dowolne miejsce, móc swobodnie obserwować scenę. Natomiast tektonika sali, plastyczne załamania płaszczyzn, nie tylko wpływają na doskonałość akustyczną, ale stanowią charakterystyczne wykończenia wnętrza  i stają się  elementem rozpoznawczym sali.



Druga sala „Solistka” to
miejska (bo dla dwóch orkiestr Miejskich – Capelli i Sinfonietty) sala koncertowa przeznaczona na 780 miejsc. Może gościć śpiewaków operowych, orkiestry kameralne, ale też wielkie orkiestry symfoniczne. Dynamiczna, srebrzyście połyskująca geometria nadaje jej wyjątkowy, elegancki charakter. Kształt i kubatura odpowiadają potrzebie elastyczności akustycznej sali. Może być ona dostosowana do wymaganych warunków koncertowych, dzięki mobilnym reflektorom akustycznym zawieszonym nad estradą.




Trzecia z zaprojektowanych sal to sala recitalowa “Marzyciel”, która pomieści 300 osób. Jej kameralna przestrzeń zawiera się w prostej kubaturze. Ściany boczne i sufit stanowią spójną całość, przypominając nieboskłon nad horyzontem. Obraz ten nie jest do końca klarowny, ostry – to celowe zamierzenie projektantów.




W projekcie budynku znalazło się również miejsce na przestronne sale prób, salę multimedialną, a także przestrzeń edukacyjną i restaurację. Powierzchnia użytkowa całego obiektu będzie miała około 29 500 metrów kwadratowych.

Oprócz oryginalnych i funkcjonalnych rozwiązań architektonicznych pracownia plus3-architekci brała pod uwagę rozwiązania technologiczne, które sprawią, że Centrum Muzyki będzie nowoczesne, energooszczędne, pro-ekologiczne, a także zapewni wygodną komunikację wszystkim widzom, w tym osobom niepełnosprawnym.

Centrum Muzyki i Park Miejski stałaby się nie tylko obiektem kultury, ale także realnym elementem miastotwórczym wokół którego, rozwinęłaby się muzyczna dzielnica Krakowa. Taki scenariusz dla tego miejsca stworzył zespół plus3-architekci – wyróżnieni autorzy projektu na koncepcję architektoniczną Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie. Jury uzasadniając przyznanie wyróżnienia napisało: „ Jako największą zaletę pracy odnotować należy interesujące w skali rozrzeźbienie projektu i dobre wpisanie go w otaczający teren parkowy. Dostępne dla wszystkich schody, pochylnie i zielone dachy powodują, że cały kompleks Centrum Muzyki oferuje mieszkańcom Krakowa atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną o publicznych charakterze.”  
            

Od 26 listopada na specjalnie zorganizowanej wystawie, w Sali Krakowskiej Akademii Muzycznej, będzie można zobaczyć najlepsze projekty konkursowe, w tym koncepcję pracowni plus-3architekci.

Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na www pracowni:
oraz na facebook’u: @plus3arch



***
Zespół konkursowy plus3-architekci
Autorzy:
arch. Katarzyna Głażewska
arch. Krzysztof Bagiński
arch. Katarzyna Najberg
arch. Grażyna Woźniak-Głażewska
arch. Jadwiga Trzeciakowska
arch. Andrzej Kozielski

Zespół:
arch. Dominika Muras
arch. Magdalena Mularzuk
arch. Patryk Rosiński
arch. krajobrazu Aleksandra Pietrzak
stud. arch. Aleksandra Duk
stud. arch. Karolina Upława
stud. arch. Wiktoria Stępień

Akustyka:
Müller-BBM GmbH, Dipl.-Ing. Michael Pruefer
EwkAkustika, mgr inż. Ewa Więckowska-Kosmala

Technologia sceniczna oraz elektroakustyka:
Manufaktura Technologiczna, Maciej Łukaszewicz

Wizualizacje:
plus3-architekci
dotdesign studio
xdwa

Makieta:
SRDN models



 

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Inne projekty architektoniczne:

Wyniki konkursu World Architecture Design Awards 2019

Ogłoszono wyniki międzynarodowego konkursu World Architecture Design Awards 2019. W tegorocznej edycji konkursu przesłano w sumie 735 projektów z 30 różnych krajów. Jury konkursowe spośród zgłoszeń wyłoniło 35 projektów, którym przyznano pierwsze miejsce w głównych kategoriach.

więcej

Showroom możliwości - nowe biuro pracowni Massive Design

W branży wnętrzarskiej najlepszą formą, prezentującą warsztat, doświadczenie oraz kreatywność pracowni architektonicznej jest…jej własne biuro! Nowa siedziba Massive Design jak w soczewce skupia charakterystyczny, wypracowany przez lata styl, sprawdzone rozwiązania, a także eksperymentalne projekty Przemysława Mac Stopy.

więcej

Harmonia inspirowana naturą - dom w Kuźnicy Kiedrzyńskiej, Fasada Roku 2018

Współczesna architektura jednorodzinna coraz częściej zachwyca odważną wizją, lepiej odpowiada na aktualne potrzeby mieszkańców i środowiska, a przy tym dobrze koresponduje ze swoim otoczeniem, tworząc z nim spójną całość. By się o tym przekonać wystarczy spojrzeć na dom w Kuźnicy Kiedrzyńskiej – tegorocznego zwycięzcę konkursu Fasada Roku 2018.

więcej

Nowoczesna przestrzeń biurowa KUNCHI - projekt pracowni Ferri

Shanghai KUNCHI Trade and Development to przedsiębiorstwo specjalizujące się w obłsudze e-commerce marek z branży kosmetycznej. W sierpniu 2018 w Szanghaju przy Dangui Road w dzielnicy Pudong New otwarto nową siedzibę firmy. Obiekt zajmuje powierzchnię 6 000 metrów kwadratowych.

więcej

Minimalizm po koreańsku - projekt 2m2 Architects

W niewielkim obiekcie z przeznaczeniem na wnętrze kawiarni zagospodarowano sporo miejsca dla przyszłych gości lokalu. Dwupiętrowy budynek kryje w sobie znacznie więcej miejsca, niż można byłoby przypuszczać. Autorem projektu jest studio 2m2 Architects założone w 2014 roku przez koreańskiego architekta Junghee Lee. Projekt został nagrodzony w konkursie A'Design Award & Competition 2018.

więcej

Modernizm w najlepszej formie - KAP House, projekt ONG&ONG

Obiekt schowany jest za dzikimi tropikalnymi łąkami, które stanowią zielony korytarz w mieście. Inspiracją dla architektów była japońska filozofia projektowania "Shakkei" polegająca na otwarciu na widok zielonego ogrodu, który jest tłem dla zabudowanego środowiska.

więcej

Nowy kampus Głównego Urzędu Miar

Projektowany zespół laboratoriów GUM to jeden z wąskiej grupy kilkunastu podobnych budynków typu NMI (National Metrology Institute) funkcjonujących na całym świecie. Kampus będzie miejscem prowadzenia zaawansowanych prac rozwojowo-badawczych z zakresu metrologii – ma być wsparciem Krajowej Instytucji Metrologicznej, miejscem spotkań środowisk badawczych współpracujących z przemysłem oraz instytucjami publicznymi takimi jak: szkoły, uczelnie czy pozostałe instytuty badawcze.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj