Projekty
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 27.11.2018 08:41


Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Przeglądaj zdjęcia ->
Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Na krakowskich Grzegórzkach powstanie Centrum Muzyki oraz Park Miejski. Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dla kompleksu nowoczesnych sal koncertowych i okalających je terenów zielonych, został rozstrzygnięty. Zwycięzcą został zespół SBB Engineering Group razem w włoskim partnerem 3TI Progetti Italia. Jednym z wyróżnionych uczestników konkursu jest pracownia plus3-architekci, która przedstawiła wizję reprezentacyjnego obiektu wraz z ciekawym założeniem ogrodowym parku miejskiego.

Konkurs architektoniczny na projekt Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie – rozstrzygnięty!

Konkurs na inwestycję Centrum Muzyki i otaczający go pięciohektarowy park miejski, miał wysoko wyspecjalizowane i wielowarstwowe wymogi formalne, w rezultacie przyciągnął jedynie wykwalifikowanych i najznamienitszych europejskich architektów.

Z pośród 36 zgłoszonych do konkursu pracowni zakwalifikowało się jedynie 18 biur, które spełniły kryteria oraz weryfikację referencji. W konkursowe szranki stanęły pracownie, w których zespołach znaleźli się najznamienitsi światowej klasy akustycy: Higini Arau – odpowiadający za akustykę sal koncertowych Filharmonii Szczecińskiej, Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM, czy Yasuhisa Toyota, który był głównym akustykiem ponad 50 projektów na całym świecie, w tym w sali koncertowej Walt Disney , Suntory Hall w Tokio, Bard College PerformingArtsCenter w Nowym Jorku, Elbphilharmonie w Hamburgu, Centrum Kauffman for Performing Arts
w Kansas City.

Jury konkursu w międzynarodowym składzie, przyznało dwie nagrody główne oraz trzy równorzędne wyróżnienia. Pierwszą nagrodę otrzymał krakowski zespół SBB Engineering Group razem z włoskim partnerem – 3TI Progetti, druga nagroda trafiła w ręce zespołu projektowego z Paryża – Métra & Associés. Trzy równorzędne wyróżnienia otrzymali: Plus3-architekci z Warszawy, Konior Studio z Katowic, oraz WXCA z Warszawy.

Plus3-architekci, to prężnie działająca warszawska pracownia, która na swoim koncie ma wiele udanych realizacji oraz kilka znaczących sukcesów. Wielka determinacja i pasja członków zespołu w ostatnich latach zaowocowała nagrodami, w tym między innymi zwycięstwem w konkursie na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy oraz pierwszym miejscem w konkursie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa w Łebie. Obie inwestycje wchodzą właśnie w fazę realizacji i w przyszłym roku rozpocznie się ich budowa.

Zespół plus3-architekci od kilku lat specjalizuje się w projektach muzycznych. W ubiegłym roku ich projekt konkursowy na Akademię Muzyczną w Krakowie znalazł się wśród TOP 10 finalistów z całego świata. To już ich siódmy konkurs związany z obiektem, w którym najistotniejsze jest kryterium akustyczne. Dlatego też tworząc Centrum Muzyki skład profesjonalistów odpowiedzialnych za akustykę był wielozadaniowy i międzynarodowy. Wiodącym ekspertem został Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM - światowy lider w dziedzinie akustyki sal koncertowych i teatralnych, w Polsce znany z projektu siedziby Sinfonia Varsovia. W tym projekcie współpracował on z mgr inż. Ewą Więckowską – Kosmalą, znaną między innymi z konsultacji akustycznych Filharmonii Szczecińskiej i będącą jednym z najlepszych akustyków w Polsce. Swoim doświadczeniem zespół wspierał także arch. Andrzej Kozielski, autor rozbudowy i modernizacji budynku Filharmonii Częstochowskiej.

Koncepcja architektoniczna dla Centrum Muzyki i Parku Miejskiego oraz przylegających jej terenów, musiała sprostać wielu wymogom takim jak: doskonała akustyka, funkcjonalność, trwałość, energooszczędność, ekologia i spójność krajobrazu.




Projekt ma w pamięci zawiłą historię terenu i forteczną przeszłości swojej lokalizacji. Dlatego pracownia plus3-architekci zaproponowała rozwiązania, które spełniają wszystkie kryteria jakości i funkcjonalności, jednocześnie dbając o walory wizualne i wykorzystanie niepowtarzalności miejsca. Tereny „trudnej pamięci” minionych czasów projekt zamienia w pozytywną, współczesną przestrzeń o wielkim potencjale dla lokalnego społeczeństwa. To zamierzenie udało się dzięki propozycji położenia budynku, którego fasada wyłania się między koronami drzew, a elewacja mieni się i połyskuje niczym ruchoma tafla wody. Wystające ponad formę fortecznego wzgórza bryły sal koncertowych, przypominają ciężkie głazy w górskim potoku. Przyroda spaja obiekt z otoczeniem i naturalnie wnika w otaczającą tkankę miejską oraz sąsiadujący z nią Bulwar Kurlandzki. Sam budynek łączy się z pięknym ogrodem - mimo odmiennej formy i funkcji jest on naturalnym przedłużeniem parku wspinającego się na jego dachy. Znajdujące się w ich otoczeniu zielone tarasy stanowią punkt widokowy, z którego można podziwiać Wisłę  na tle sylwetki Krakowa.

Istotnym zamierzeniem projektu plus3-architekci, jest przenikanie się przestrzeni miejskiej z naturalnymi terenami, które dzięki rewitalizacji stworzą miejsce atrakcyjne turystycznie i rekreacyjnie, ale nade wszystko ukształtują zielony teren Krakowa, wspierając rewitalizację miasta. Zaniedbana dotychczas okolica bulwaru Kurlandzkiego zyskałaby nową, wyrazistą tożsamość, stając się tętniącą życiem muzyczną częścią  Krakowa.

W założeniach projektu przyroda ma scalić się z aglomeracją, w jeden przenikający się nawzajem organizm. Dlatego świetliste foyer, jest nie tylko przestrzenią pomiędzy salami koncertowymi, ale przede wszystkim wizualnie tworzy bramę wejściową do parku z zachowanymi zabudowaniami twierdzy Kraków. Efekt ten udało się osiągnąć dzięki umieszczeniu panoramicznego okna skierowanego na park, sprawia ono wrażenie, że wnętrze w każdym punkcie otwiera się na zieleń i w naturalny sposób spaja z ogrodem.


Centrum Muzyki to instytucja, której wizytówką mają być nie tylko nowoczesne sale koncertowe, miejsce to ma być także siedzibą dla najbardziej uznanych krakowskich muzyków, w tym artystów z trzech instytucji: Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovia.  Z tego względu głównym celem autorów było stworzenie miejsca, w którym muzyka zabrzmi na najwyższym poziomie. Projektanci przede wszystkim zadbali, aby niebanalna architektura szła w parze z doskonałą akustyką.

Sercem obiektu są nowoczesne sale koncertowe. „Pierwsze skrzypce” gra Filharmoniczna Sala Koncertowa przeznaczona dla 1400 słuchaczy, pełnej orkiestry i chóru. Z założenia ma to być najważniejsza sala koncertowa dla twórców muzyki klasycznej w Krakowie, zatem według zespołu plus3-architekci stać się powinna miejscem pięknym wizualnie jak i doskonałym akustycznie. W projekcie klasyka spotyka się z nowoczesnością. We wnętrzu stare złoto stoi w kontraście z hebanową czernią - to wyjątkowe połączenie, spotykane w starych ikonach, obrazach świętych, czy ołtarzach. Układ sali to typowy shoe-box (klasyczna sala o sprawdzonych proporcjach) gwarantujący dobrą akustykę, dający możliwość obejścia widowni balkonem jak w Musikverein – najlepszej wiedeńskiej sali koncertowej. Widownia i balkony są ukształtowane tak, aby wybierając dowolne miejsce, móc swobodnie obserwować scenę. Natomiast tektonika sali, plastyczne załamania płaszczyzn, nie tylko wpływają na doskonałość akustyczną, ale stanowią charakterystyczne wykończenia wnętrza  i stają się  elementem rozpoznawczym sali.



Druga sala „Solistka” to
miejska (bo dla dwóch orkiestr Miejskich – Capelli i Sinfonietty) sala koncertowa przeznaczona na 780 miejsc. Może gościć śpiewaków operowych, orkiestry kameralne, ale też wielkie orkiestry symfoniczne. Dynamiczna, srebrzyście połyskująca geometria nadaje jej wyjątkowy, elegancki charakter. Kształt i kubatura odpowiadają potrzebie elastyczności akustycznej sali. Może być ona dostosowana do wymaganych warunków koncertowych, dzięki mobilnym reflektorom akustycznym zawieszonym nad estradą.




Trzecia z zaprojektowanych sal to sala recitalowa “Marzyciel”, która pomieści 300 osób. Jej kameralna przestrzeń zawiera się w prostej kubaturze. Ściany boczne i sufit stanowią spójną całość, przypominając nieboskłon nad horyzontem. Obraz ten nie jest do końca klarowny, ostry – to celowe zamierzenie projektantów.




W projekcie budynku znalazło się również miejsce na przestronne sale prób, salę multimedialną, a także przestrzeń edukacyjną i restaurację. Powierzchnia użytkowa całego obiektu będzie miała około 29 500 metrów kwadratowych.

Oprócz oryginalnych i funkcjonalnych rozwiązań architektonicznych pracownia plus3-architekci brała pod uwagę rozwiązania technologiczne, które sprawią, że Centrum Muzyki będzie nowoczesne, energooszczędne, pro-ekologiczne, a także zapewni wygodną komunikację wszystkim widzom, w tym osobom niepełnosprawnym.

Centrum Muzyki i Park Miejski stałaby się nie tylko obiektem kultury, ale także realnym elementem miastotwórczym wokół którego, rozwinęłaby się muzyczna dzielnica Krakowa. Taki scenariusz dla tego miejsca stworzył zespół plus3-architekci – wyróżnieni autorzy projektu na koncepcję architektoniczną Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie. Jury uzasadniając przyznanie wyróżnienia napisało: „ Jako największą zaletę pracy odnotować należy interesujące w skali rozrzeźbienie projektu i dobre wpisanie go w otaczający teren parkowy. Dostępne dla wszystkich schody, pochylnie i zielone dachy powodują, że cały kompleks Centrum Muzyki oferuje mieszkańcom Krakowa atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną o publicznych charakterze.”  
            

Od 26 listopada na specjalnie zorganizowanej wystawie, w Sali Krakowskiej Akademii Muzycznej, będzie można zobaczyć najlepsze projekty konkursowe, w tym koncepcję pracowni plus-3architekci.

Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na www pracowni:
oraz na facebook’u: @plus3arch



***
Zespół konkursowy plus3-architekci
Autorzy:
arch. Katarzyna Głażewska
arch. Krzysztof Bagiński
arch. Katarzyna Najberg
arch. Grażyna Woźniak-Głażewska
arch. Jadwiga Trzeciakowska
arch. Andrzej Kozielski

Zespół:
arch. Dominika Muras
arch. Magdalena Mularzuk
arch. Patryk Rosiński
arch. krajobrazu Aleksandra Pietrzak
stud. arch. Aleksandra Duk
stud. arch. Karolina Upława
stud. arch. Wiktoria Stępień

Akustyka:
Müller-BBM GmbH, Dipl.-Ing. Michael Pruefer
EwkAkustika, mgr inż. Ewa Więckowska-Kosmala

Technologia sceniczna oraz elektroakustyka:
Manufaktura Technologiczna, Maciej Łukaszewicz

Wizualizacje:
plus3-architekci
dotdesign studio
xdwa

Makieta:
SRDN models



 

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Inne projekty architektoniczne:

Dom Polny – nagradzany dom wpisany w krajobraz

Dom Polny to nagradzany projekt warszawskiej pracowni 81.waw.pl. Wyzwaniem, przed którym stanęli architekci, było wkomponowanie budynku w otaczający polny krajobraz oraz oddzielenie domu od ulicy. Teraz budynek zdobywa kolejne nagrody oraz nominacje w prestiżowych konkursach architektonicznych.

więcej

Budynek weselno-eventowy „Lubaszka”

Budynek weselno-eventowy o nazwie „ Lubaszka” został zaprojektowany w urokliwym miejscu w otoczeniu lasów sosnowych i borów mieszanych w Woli Chorzelowskiej. Teren ten znajduje się na siedlisku programu Natura 2000 pod nazwą Puszcza Sandomierska. Kontekst o naturalnych walorach krajobrazowych oraz usługowo-gastronomiczno-hotelowy charakter kompleksu Rado Resort stał się tłem dla projektu.

więcej

Za co kochamy styl loftowy? Projekt Miśkiewicz Design

Lofty kojarzą się z otwartą przestrzenią, artystyczną swobodą, intrygującymi pomysłami. Nic dziwnego, że chcemy mieć wnętrza w ich stylu. Świetnym przykładem jest mieszkanie zaprojektowane przez Magdalenę Miśkiewicz.

więcej

Mieszkanie na Helu

Lokalizacja zobowiązuje - projekt mieszkania nad brzegiem Bałtyku od początku nawiązywać miał do krajobrazu Półwyspu Helskiego. We wnętrzach zagościły zatem błękity, beże i naturalne materiały. Mieszkanie utrzymane zostało w jasnej tonacji, choć – zgodnie z życzeniem klientów – nie zdominowała go biel.

więcej

Wyniki International Residential Architecture Awards 2019

Zakończył się międzynarodowy konkurs Residential Architecture Awards 2019 na najlepsze projekty z zakresu architektury mieszkaniowej. Poniżej prezentujemy wszystkie nagrodzone prace. Wśród laureatów konkursu znalazły się projekty polskich pracowni.

więcej

Mediolański apartament z lat 50-tych i jego nowoczesne oblicze - projekt Mattia Lorenzo Vittori

Tętni życiem, zachwyca designem i błyszczy luksusem – Mediolan, stolica mody i sztuki. Architektoniczne piękno tego miasta to jednak nie tylko renesansowe zabytki czy designerskie rzeźby na ulicach, ale również ukryte wnętrza mieszkań. Jednym z nich jest apartament z lat 50-tych, który został całkowicie odnowiony przez architekta, Mattia Lorenzo Vittori. Nowa aranżacja zachwyca nieskazitelną bielą ścian, stylową podłogą Listone Giordano oraz designerskimi dodatkami.

więcej

Kurort w Szczyrku, Apartamenty XYZ - projekt pracowni WXCA

Boom inwestycyjny przynosi wiele projektów, ale nie zawsze dobrze wpasowanych w otoczenie, co szczególnie boli w przypadku miejscowości wypoczynkowych. Wyznacznikiem nowej jakości zabudowy w kurortach ma szansę stać się projekt planowany w Szczyrku – Apartamenty XYZ. Trzy bryły, każda z odrębną filozofią na funkcjonowanie to projekt WXCA, jednej z najczęściej nagradzanych w ostatnim czasie pracowni.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj";