Projekty
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 27.11.2018 08:41


Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Przeglądaj zdjęcia ->
Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie - projekt plus3-architekci

Na krakowskich Grzegórzkach powstanie Centrum Muzyki oraz Park Miejski. Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dla kompleksu nowoczesnych sal koncertowych i okalających je terenów zielonych, został rozstrzygnięty. Zwycięzcą został zespół SBB Engineering Group razem w włoskim partnerem 3TI Progetti Italia. Jednym z wyróżnionych uczestników konkursu jest pracownia plus3-architekci, która przedstawiła wizję reprezentacyjnego obiektu wraz z ciekawym założeniem ogrodowym parku miejskiego.

Konkurs architektoniczny na projekt Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie – rozstrzygnięty!

Konkurs na inwestycję Centrum Muzyki i otaczający go pięciohektarowy park miejski, miał wysoko wyspecjalizowane i wielowarstwowe wymogi formalne, w rezultacie przyciągnął jedynie wykwalifikowanych i najznamienitszych europejskich architektów.

Z pośród 36 zgłoszonych do konkursu pracowni zakwalifikowało się jedynie 18 biur, które spełniły kryteria oraz weryfikację referencji. W konkursowe szranki stanęły pracownie, w których zespołach znaleźli się najznamienitsi światowej klasy akustycy: Higini Arau – odpowiadający za akustykę sal koncertowych Filharmonii Szczecińskiej, Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM, czy Yasuhisa Toyota, który był głównym akustykiem ponad 50 projektów na całym świecie, w tym w sali koncertowej Walt Disney , Suntory Hall w Tokio, Bard College PerformingArtsCenter w Nowym Jorku, Elbphilharmonie w Hamburgu, Centrum Kauffman for Performing Arts
w Kansas City.

Jury konkursu w międzynarodowym składzie, przyznało dwie nagrody główne oraz trzy równorzędne wyróżnienia. Pierwszą nagrodę otrzymał krakowski zespół SBB Engineering Group razem z włoskim partnerem – 3TI Progetti, druga nagroda trafiła w ręce zespołu projektowego z Paryża – Métra & Associés. Trzy równorzędne wyróżnienia otrzymali: Plus3-architekci z Warszawy, Konior Studio z Katowic, oraz WXCA z Warszawy.

Plus3-architekci, to prężnie działająca warszawska pracownia, która na swoim koncie ma wiele udanych realizacji oraz kilka znaczących sukcesów. Wielka determinacja i pasja członków zespołu w ostatnich latach zaowocowała nagrodami, w tym między innymi zwycięstwem w konkursie na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy oraz pierwszym miejscem w konkursie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa w Łebie. Obie inwestycje wchodzą właśnie w fazę realizacji i w przyszłym roku rozpocznie się ich budowa.

Zespół plus3-architekci od kilku lat specjalizuje się w projektach muzycznych. W ubiegłym roku ich projekt konkursowy na Akademię Muzyczną w Krakowie znalazł się wśród TOP 10 finalistów z całego świata. To już ich siódmy konkurs związany z obiektem, w którym najistotniejsze jest kryterium akustyczne. Dlatego też tworząc Centrum Muzyki skład profesjonalistów odpowiedzialnych za akustykę był wielozadaniowy i międzynarodowy. Wiodącym ekspertem został Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM - światowy lider w dziedzinie akustyki sal koncertowych i teatralnych, w Polsce znany z projektu siedziby Sinfonia Varsovia. W tym projekcie współpracował on z mgr inż. Ewą Więckowską – Kosmalą, znaną między innymi z konsultacji akustycznych Filharmonii Szczecińskiej i będącą jednym z najlepszych akustyków w Polsce. Swoim doświadczeniem zespół wspierał także arch. Andrzej Kozielski, autor rozbudowy i modernizacji budynku Filharmonii Częstochowskiej.

Koncepcja architektoniczna dla Centrum Muzyki i Parku Miejskiego oraz przylegających jej terenów, musiała sprostać wielu wymogom takim jak: doskonała akustyka, funkcjonalność, trwałość, energooszczędność, ekologia i spójność krajobrazu.




Projekt ma w pamięci zawiłą historię terenu i forteczną przeszłości swojej lokalizacji. Dlatego pracownia plus3-architekci zaproponowała rozwiązania, które spełniają wszystkie kryteria jakości i funkcjonalności, jednocześnie dbając o walory wizualne i wykorzystanie niepowtarzalności miejsca. Tereny „trudnej pamięci” minionych czasów projekt zamienia w pozytywną, współczesną przestrzeń o wielkim potencjale dla lokalnego społeczeństwa. To zamierzenie udało się dzięki propozycji położenia budynku, którego fasada wyłania się między koronami drzew, a elewacja mieni się i połyskuje niczym ruchoma tafla wody. Wystające ponad formę fortecznego wzgórza bryły sal koncertowych, przypominają ciężkie głazy w górskim potoku. Przyroda spaja obiekt z otoczeniem i naturalnie wnika w otaczającą tkankę miejską oraz sąsiadujący z nią Bulwar Kurlandzki. Sam budynek łączy się z pięknym ogrodem - mimo odmiennej formy i funkcji jest on naturalnym przedłużeniem parku wspinającego się na jego dachy. Znajdujące się w ich otoczeniu zielone tarasy stanowią punkt widokowy, z którego można podziwiać Wisłę  na tle sylwetki Krakowa.

Istotnym zamierzeniem projektu plus3-architekci, jest przenikanie się przestrzeni miejskiej z naturalnymi terenami, które dzięki rewitalizacji stworzą miejsce atrakcyjne turystycznie i rekreacyjnie, ale nade wszystko ukształtują zielony teren Krakowa, wspierając rewitalizację miasta. Zaniedbana dotychczas okolica bulwaru Kurlandzkiego zyskałaby nową, wyrazistą tożsamość, stając się tętniącą życiem muzyczną częścią  Krakowa.

W założeniach projektu przyroda ma scalić się z aglomeracją, w jeden przenikający się nawzajem organizm. Dlatego świetliste foyer, jest nie tylko przestrzenią pomiędzy salami koncertowymi, ale przede wszystkim wizualnie tworzy bramę wejściową do parku z zachowanymi zabudowaniami twierdzy Kraków. Efekt ten udało się osiągnąć dzięki umieszczeniu panoramicznego okna skierowanego na park, sprawia ono wrażenie, że wnętrze w każdym punkcie otwiera się na zieleń i w naturalny sposób spaja z ogrodem.


Centrum Muzyki to instytucja, której wizytówką mają być nie tylko nowoczesne sale koncertowe, miejsce to ma być także siedzibą dla najbardziej uznanych krakowskich muzyków, w tym artystów z trzech instytucji: Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovia.  Z tego względu głównym celem autorów było stworzenie miejsca, w którym muzyka zabrzmi na najwyższym poziomie. Projektanci przede wszystkim zadbali, aby niebanalna architektura szła w parze z doskonałą akustyką.

Sercem obiektu są nowoczesne sale koncertowe. „Pierwsze skrzypce” gra Filharmoniczna Sala Koncertowa przeznaczona dla 1400 słuchaczy, pełnej orkiestry i chóru. Z założenia ma to być najważniejsza sala koncertowa dla twórców muzyki klasycznej w Krakowie, zatem według zespołu plus3-architekci stać się powinna miejscem pięknym wizualnie jak i doskonałym akustycznie. W projekcie klasyka spotyka się z nowoczesnością. We wnętrzu stare złoto stoi w kontraście z hebanową czernią - to wyjątkowe połączenie, spotykane w starych ikonach, obrazach świętych, czy ołtarzach. Układ sali to typowy shoe-box (klasyczna sala o sprawdzonych proporcjach) gwarantujący dobrą akustykę, dający możliwość obejścia widowni balkonem jak w Musikverein – najlepszej wiedeńskiej sali koncertowej. Widownia i balkony są ukształtowane tak, aby wybierając dowolne miejsce, móc swobodnie obserwować scenę. Natomiast tektonika sali, plastyczne załamania płaszczyzn, nie tylko wpływają na doskonałość akustyczną, ale stanowią charakterystyczne wykończenia wnętrza  i stają się  elementem rozpoznawczym sali.



Druga sala „Solistka” to
miejska (bo dla dwóch orkiestr Miejskich – Capelli i Sinfonietty) sala koncertowa przeznaczona na 780 miejsc. Może gościć śpiewaków operowych, orkiestry kameralne, ale też wielkie orkiestry symfoniczne. Dynamiczna, srebrzyście połyskująca geometria nadaje jej wyjątkowy, elegancki charakter. Kształt i kubatura odpowiadają potrzebie elastyczności akustycznej sali. Może być ona dostosowana do wymaganych warunków koncertowych, dzięki mobilnym reflektorom akustycznym zawieszonym nad estradą.




Trzecia z zaprojektowanych sal to sala recitalowa “Marzyciel”, która pomieści 300 osób. Jej kameralna przestrzeń zawiera się w prostej kubaturze. Ściany boczne i sufit stanowią spójną całość, przypominając nieboskłon nad horyzontem. Obraz ten nie jest do końca klarowny, ostry – to celowe zamierzenie projektantów.




W projekcie budynku znalazło się również miejsce na przestronne sale prób, salę multimedialną, a także przestrzeń edukacyjną i restaurację. Powierzchnia użytkowa całego obiektu będzie miała około 29 500 metrów kwadratowych.

Oprócz oryginalnych i funkcjonalnych rozwiązań architektonicznych pracownia plus3-architekci brała pod uwagę rozwiązania technologiczne, które sprawią, że Centrum Muzyki będzie nowoczesne, energooszczędne, pro-ekologiczne, a także zapewni wygodną komunikację wszystkim widzom, w tym osobom niepełnosprawnym.

Centrum Muzyki i Park Miejski stałaby się nie tylko obiektem kultury, ale także realnym elementem miastotwórczym wokół którego, rozwinęłaby się muzyczna dzielnica Krakowa. Taki scenariusz dla tego miejsca stworzył zespół plus3-architekci – wyróżnieni autorzy projektu na koncepcję architektoniczną Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie. Jury uzasadniając przyznanie wyróżnienia napisało: „ Jako największą zaletę pracy odnotować należy interesujące w skali rozrzeźbienie projektu i dobre wpisanie go w otaczający teren parkowy. Dostępne dla wszystkich schody, pochylnie i zielone dachy powodują, że cały kompleks Centrum Muzyki oferuje mieszkańcom Krakowa atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną o publicznych charakterze.”  
            

Od 26 listopada na specjalnie zorganizowanej wystawie, w Sali Krakowskiej Akademii Muzycznej, będzie można zobaczyć najlepsze projekty konkursowe, w tym koncepcję pracowni plus-3architekci.

Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na www pracowni:
oraz na facebook’u: @plus3arch



***
Zespół konkursowy plus3-architekci
Autorzy:
arch. Katarzyna Głażewska
arch. Krzysztof Bagiński
arch. Katarzyna Najberg
arch. Grażyna Woźniak-Głażewska
arch. Jadwiga Trzeciakowska
arch. Andrzej Kozielski

Zespół:
arch. Dominika Muras
arch. Magdalena Mularzuk
arch. Patryk Rosiński
arch. krajobrazu Aleksandra Pietrzak
stud. arch. Aleksandra Duk
stud. arch. Karolina Upława
stud. arch. Wiktoria Stępień

Akustyka:
Müller-BBM GmbH, Dipl.-Ing. Michael Pruefer
EwkAkustika, mgr inż. Ewa Więckowska-Kosmala

Technologia sceniczna oraz elektroakustyka:
Manufaktura Technologiczna, Maciej Łukaszewicz

Wizualizacje:
plus3-architekci
dotdesign studio
xdwa

Makieta:
SRDN models



 

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Inne projekty architektoniczne:

Wyniki konkursu "Tokyo Dojo"

Zakończył się właśnie międzynarodowy konkurs zatytułowany "Tokyo Dojo. Zadanie polegało na zaprojektowaniu interaktywnego centrum sportowego, w którym można byłoby odtworzyć atmosferę dużego stadionu dla kibiców, ale w znacznie mniejszej skali. Poniżej prezentujemy wyniki konkursu.

więcej

Biuro Wirtualnej Polski z prestiżową nagrodą European Property Award

Nowe biuro Wirtualnej Polski otrzymało tytuł Award Winner w międzynarodowym konkursie European Property Awards 2020-2021. Jury złożone ze 100 największych ekspertów branży przyznało nagrody po raz 27. wybierając najlepsze projekty nieruchomości z całego kontynentu.

więcej

Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach najlepszym obiektem dla klimatu

Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej Uniwersytetu Warszawskiego w Chęcinach (ECEG) autorstwa warszawskiej pracowni WXCA wygrało prestiżowy konkurs Życie w Architekturze w kategorii „Najlepszy obiekt projektowany dla klimatu w latach 2015-2019”.

więcej

Wiatr, sól i lód, czyli projekt nowej stacji naukowo-badawczej na Antarktydzie w realizacji

Rozpoczął się kluczowy etap realizacji projektu nowej polskiej Stacji Antarktycznej im. H. Arctowskiego, która położona jest na wyspie Króla Jerzego w Archipelagu Szetlandów Południowych. Stacja to budynek główny, ale także latarnia morska i kilkanaście hal i obiektów infrastruktury pozwalających na jej całoroczne funkcjonowanie. Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego Stacji został opracowany przez biuro Kuryłowicz & Associates, które jako główny projektant czuwa nad zgodnością z całością założeń.

więcej

Apartament w sercu Warszawy - Azyl, który koi zmysły

Spokój to nowy synonim luksusu. Poczucie bezpieczeństwa, możliwość wyciszenia się i odnalezienia wewnętrznej harmonii liczą się bardziej niż ekskluzywne wyposażenie domu. Po całym dniu “wychodzenia ze strefy komfortu”, wieczorami chętnie do niej wracamy. Projekt apartamentu na warszawskiej Ochocie udowadnia, że wnętrza mogą znacznie ułatwić to zadanie.

więcej

Biel i faktury – przestronny apartament w starej kamienicy

Mieszkanie już od progu wita gości wszechobecną bielą, otwartą przestrzenią i niesamowitą ilością naturalnego światła. Takie było założenie – ma być jasno i przestronnie, co nie znaczy, że nudno. Autorka projektu wnętrz, Joanna Kulczyńska-Dołowy z pracowni Kulczyński Architekt, zrealizowała plan inwestorów z dbałością o najmniejsze detale i „smaczki”, które sprawiają, że wnętrze jest jedyne w swoim rodzaju.

więcej

Wyniki konkursu Opera Truck

Zakończył się międzynarodowy konkurs pt. "Opera Truck". Zadanie polegało na opracowaniu projektu przenośnej konstrukcji artystycznej przestrzeni. Ideą konkursu było pozyskanie pomysłów na oryginalne miejsce przeznaczone dla ulicznych artystów. Pierwsze miejsce zdobyła praca autorstwa Yizhuo Chen przedstawiająca modułowy system przestrzeni wystawienniczej.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload... czekaj ...
dowload...
dowload...
Co czytają inni: Zobacz więcej
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj";