Projekt liceum w warszawskiej dzielnicy Wesoła - pracownia plus3-architekci

Projekt liceum w warszawskiej dzielnicy Wesoła - pracownia plus3-architekci

Z dala od ruchliwych arterii, w otoczeniu sosnowych lasów i zabudowy jednorodzinnej, powstanie długo wyczekiwane, pierwsze w dzielnicy Wesoła, państwowe liceum ogólnokształcące nr CLXIII. W rozstrzygniętym 20 grudnia 2019 konkursie architektonicznym pierwsze miejsce zdobyła warszawska pracownia plus3-architekci.

Plus3-architekci, to dynamiczne studio architektoniczne, które na swoim koncie ma wiele udanych realizacji, ale także wachlarz inspirujących, konkursowych, zmagań. Ich sztandarowe projekty to: budynek Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego oraz łebski oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, będące owocem zwycięskich konkursów organizowanych przez SARP. Obydwie inwestycje wejdą w fazę realizacyjną już w przyszłym roku, podobnie jak budowa liceum, która prawdopodobnie zostanie uruchomiona również w 2020 roku.

Koncepcja architektoniczna bazowała na stworzeniu projektu budynku ekonomicznego, lecz jednocześnie atrakcyjnego pod względem przestrzennym, estetycznym i urbanistycznym. W efekcie analiz i różnorodnych prób powstało rozwiązanie wyjątkowo proste, efektywne, nowoczesne, wpisane w sosnowy krajobraz i przede wszystkim wyważone pod względem kosztów budowy.



Współczesna szkoła, to mimo zmian kulturowych i cywilizacyjnych, nadal po prostu klasy, które powinny być dobrze oświetlone, czyli prawidłowo usytuowane względem stron świata. Stąd wszystkie pomieszczenia do nauki mają orientację wschodnią lub zachodnią. Wyjątek stanowią klasy informatyczne, które celowo umieszczono w północnej fasadzie budynku. Zasada ta zdefiniowała formę budynku.

Klasy zaprojektowano na potrójnym lub podwójnym module 3,1m x 7,8m w osiach. Wymiar ten jest na tyle uniwersalny, że w osi północ południe oparto na nim cały budynek, a wszystkie funkcje wpisano tę klarowną siatkę konstrukcyjną. Dzięki takiej dyscyplinie, każda z klas jest modułowa - można w niej zastosować dokładnie takie same detale i rozwiązania, co znacznie ułatwia proces budowy i wykańczania wnętrz. Ponadto, to też zasada łatwo poddająca się adaptacjom i przebudowom (np. z dwóch klas na 3 modułach można zrobić 3 klasy mniejsze). W wieloletniej perspektywie funkcjonowania budynku jest to niewątpliwy atut.



Decyzja o oparciu się na regularnej siatce osi ma również swoje odzwierciedlenie w przyjętych rozwiązaniach architektonicznych - zarówno w elewacjach jak i we wnętrzach. W fasadach wybrano prosty rysunek okien o wymiarach 250 x 250 cm. W obrys idealnego kształtu kwadratu wpisano pięć typów podziałów szklenia i części nieprzeziernych. Takie rozwiązanie daje możliwość graficznej i estetycznej gry rysunkiem okien, bez łamania reguły i dyscypliny kanwy, na której stworzono elewacje i całość założenia.

We wnętrzach identyczną zasadę przyjęto dla zanimowania przestrzeni korytarzy. Jest to wewnętrzna fasada budynku, z którą uczniowie będą konfrontowani non-stop. Ściany pomiędzy klasami, a wnętrzem budynku stały się funkcjonalnymi meblami. W ich wnękach, również w kwadratach 250 x 250 cm wpisano różne funkcje: siedziska, szafki, meble, moduły do pracy z laptopem i inne. Możliwości jest dużo. “Ściana funkcyjna” jest dwustronna: raz tworzy przestrzeń korytarza, a innym razem klasy. To rozwiązanie bardzo proste i tanie w wykonaniu, a umożliwia złamanie monotonii i uzyskanie efektu przyjaznej przestrzeni. W tak wielu szkołach brakuje przecież miejsc, gdzie można przysiąść na przerwach, a zwykłe meble zazwyczaj nie zdają próby czasu.



Wszystkie podstawowe i niezbędne funkcje szkolne rozmieszczono dookoła fasady, jednak najważniejsze przestrzenie ukryte są wewnątrz bryły budynku.

Pierwsza z nich - wewnętrzne patio, to szkolny azyl na świeżym powietrzu, strefa oddechu, wytchnienia na trawie, czy tarasie. W pobliżu, w narożniku północno-zachodnim, znajduje się stołówka szkolna, która również może skorzystać z tego miejsca. Niewątpliwie będzie to jedna z ulubionych przestrzeni licealistów w ciepłe dni.

Druga to aula - serce ważnych wydarzeń szkolnych, prezentacji, spektakli, miejsce, które odwiedzają z okazji uroczystości nie tylko uczniowie, ale również rodzice i goście. Dlatego przestrzeń ta zlokalizowana jest bezpośrednio przy wejściu do budynku, a jej design jest wyrazisty i może stać się jednym z rozpoznawalnych symboli szkoły. Pod widownią tej sali odzyskano nowoczesną przestrzeń dla uczniów i odwiedzających szkołę. Na kilku podestach o wysokości siedzisk można przysiąść, poczekać na kolegów, poczytać, nawet poleżeć na poduchach. To takie miejsce odprężenia i spotkań w pobliżu otwartej szatni i wejścia. Tu, codziennie, od samego rana, będzie tętniło życie.



Poza zasadniczą bryłą budynku szkolnego usytuowana jest sala sportowa z zapleczem. Jej “oderwanie” od głównej części liceum wytwarza przestronny podcień szkolny, miejsce spotkań. To miejski portyk - niezastąpiona przestrzeń w budynkach edukacyjnych i publicznych. Tu można poczekać na kolegów, nie wstępując jeszcze w szkolne mury. Przestrzeń na wagę złota.

W ciągu najbliższych dwóch lat, to licealiści dokonają oceny in situ, zaprojektowanej dla nich przestrzeni. Projekt plus3-architekci z pewnością będzie miał wielu młodych recenzentów.




Rysunki:












Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»