Projekty
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 28.10.2022 09:58


Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu Tremend, otrzymuje wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC

Przeglądaj zdjęcia ->
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu Tremend, otrzymuje wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC

Projektowanie zgodne z wytycznymi  ekologicznymi i zrównoważonego rozwoju to priorytet w działalności warszawskiego biura projektowego Tremend. Od lat podkreślają swoje zaangażowanie w tym temacie, nic więc dziwnego, że zaprojektowany przez pracownię Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC

 - Jury doceniło kompleksowe podejście do stworzenia projektu, który nie tylko (zgodnie z ideą budownictwa zrównoważonego), stara się zminimalizować wpływ na środowisko, ale w sposób przemyślany proponuje wykorzystanie zasobów odnawialnych – m.in. poprzez pozyskiwanie energii z gruntu, wykorzystanie wody deszczowej i szarej, instalację fotowoltaiczną pełniącą funkcję wiat stanowisk autobusowych, czy wentylację naturalną wybranych przestrzeni.
Z uwagi na ważną funkcję społeczną projektu, posiada on istotne walory edukacyjne, będąc żywym przykładem ekologicznego budynku, który może zobaczyć na własne oczy każda osoba odwiedzająca lub mieszkająca w Lublinie. Mnogość zaproponowanych rozwiązań oraz forma nawiązująca do natury sprawiają, że w przypadku implementacji tych założeń, budynek będzie mógł się ubiegać o miano jednej z ekologicznych wizytówek miasta. -  mówi Daniel Hojniak, Starszy Inżynier ds. Budownictwa Zrównoważonego, Sweco Polska




Nowy dworzec autobusowy powstanie naprzeciwko i w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego budynku dworca PKP Lublin Główny, włączając się tym samym w stworzenie najważniejszego węzła komunikacyjnego w mieście. Projekt integruje w jednym miejscu linie regionalne, dalekobieżne, podmiejskie, aglomeracyjne i mikrobusowe jak również zapewnia dostęp indywidualnych środków transportu. W otoczeniu obiektu zaplanowano specjalne strefy Kiss & Ride, których istotą jest postój samochodów ograniczony do krótkiego czasu pożegnania lub odebrania podróżnych. Pod obiektem powstanie obszerny parking podziemny dla samochodów osobowych. Dodatkowo, nieopodal dworca zostanie zlokalizowany parking dla busów, których czas oczekiwania na odjazd przekracza 15 min – dzięki czemu nie zakłócających funkcjonowania głównego węzła.  Dotychczasowy rejon Placu Dworcowego doznaje pewnego ograniczenia jak również uporządkowania ruchu kołowego dzięki czemu na kompleksowej rewitalizacji, z rozległymi powierzchniami pieszymi jako deptakiem, urządzonym dodatkowo meblami miejskimi i zielenią, miejsce zyska całkiem odmienny wyraz.  Inspirowany skojarzeniami z formami wziętymi z natury i swobodnie dysponujący roślinnością projekt zyskał również uznanie jury World Building of the Year, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w świecie architektury.





W zgodzie z naturą

Głównym założeniem pracowni była przyjazna i otwarta na potrzeby ludzi przestrzeń, gdzie atmosferę budują detale małej architektury, oświetlenie, akcenty roślinne i identyfikacja wizualna, a wszystko oparte jest o najnowsze rozwiązania ekologiczne, pozwalające zminimalizować zużycie energii.

- Od początku mieliśmy koncepcję wyglądu Dworca. Zaprojektowaliśmy budynek składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga mniejsza, niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces. Kompleksowa przebudowa zdegradowanego byłego obszaru przemysłowego, przysłużyła się  wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania Dworca. Zaprojektowaliśmy podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza– wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.

W nietypowej bryle dworca uwagę przykuwają potężne słupy podtrzymujące dach, przywodzące na myśl winorośl lub pnącza, nawiązując tym samym do herbu Lublina. Ich ażurowa konstrukcja jest bardzo solidna, a jej nawiązanie do świata roślinnego daje wrażenie lekkości i subtelności masywnej w rzeczywistości konstrukcji. 




Powstająca inwestycja to nie tylko autorski i stylowy design. Podstawową funkcją budynku wraz z otaczającą go infrastrukturą będzie optymalizowanie ruchu autokarów, samochodów oraz pieszych i rowerzystów oraz zapewnienie komfortu wszystkim podróżnym. Teren pomiędzy dworcem kolejowym a autobusowym będzie w dużej mierze zarezerwowany dla pieszych, nie tylko przechodniów, lecz także mieszkańców korzystających z walorów zieleńców, i ergonomicznych mebli miejskich.  

Architekci Tremend dużą wagę przykładają do ekologicznych odniesień wynikających tak z natury, jak również z nowoczesnego pojmowania ekologii. W projekcie dworca zawarto wiele sposobów na wprowadzenie zieleni w ten dotychczas nieuporządkowany i tracący na znaczeniu rejon Lublina.




Dworzec będzie posiadał zielony dach, pod którym będzie można spacerować oraz ścianę obsadzoną roślinnością. Jego najbliższa okolica zostanie zaaranżowana specjalnie wyselekcjonowanymi roślinami, które wytwarzając dużą ilość tlenu, pomogą w walce z miejskim smogiem. Również chodniki wykończone zostaną antysmogowym materiałem.  

– Tworząc ten projekt chcieliśmy ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę, by stała się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spędzać wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. W projekcie ukazaliśmy też rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. – wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.





Miejscem charakterystycznym ma być również rozległa betonowa grafika z monochromatycznym planem miasta Lublin, witająca podróżnych. Ma ona podwójne znaczenie – kompozycyjne i inspirujące widza oraz ekologiczne, jako okładzina kumulująca i oddająca ciepło.

Za podobnie inspirującą, a także praktyczną część elewacji dworca ma być zewnętrzna wielkowymiarowa ‘zielona ściana’, o charakterze ogrodu pionowego. 






Fot. Przemysław Lewicki Tremend

Więcej na stronie pracowni.
Social media: FacebookInstagram


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Inne projekty architektoniczne:

Projekt wnętrza apartamentów w Wiśle - Magiczny Horyzont

Wnętrza apartamentów w inwestycji Magiczny Horyzont w Wiśle zaplanują projektantki z warszawskich pracowni – Sylwia Pogorzelska z OIKOI oraz Magdalena Śliwka z pracowni Black Deer Workshop. Wcześniej urządzały wnętrza m.in. dla Ritz Carlton. Apartamentowce spółki WeWell w Wiśle przechodzą właśnie metamorfozę. Budynki już stoją, zostały wprowadzone do sprzedaży, a obecnie trwa modernizacja ich elewacji.

więcej

Nowoczesna klasyka – projekt współczesnej willi w Bielsku-Białej

Pięcioosobowa rodzina z Bielska-Białej pragnęła zamieszkać w domu, który nie tylko spełniłby ich oczekiwania pod kątem funkcjonalności, ale także odpowiednio oddawał estetyczne upodobania. Wyobrażali sobie posiadłość w eklektycznym stylu, współczesną, choć przemycającą odrobinę klasyki.

więcej

Od urzędu cenzury do alternatywnego domu handlowego. 10 lat na MYSIEJ 3

Obecnie w ofercie MYSIEJ 3 znajdują się nie tylko butiki polskich projektantów, ale także sklepy międzynarodowych marek oraz przestrzeń konferencyjna i eventowa. Warto spytać zatem, czy w przyszłości dom czekają poważne zmiany i czy założyciele centrum żałują decyzji, które podjęli w trakcie swojej 10-letniej drogi.

więcej

Ogrody Ulricha wróciły na mapę Warszawy. Architekci z pracowni WXCA przywrócili do życia zabytkowe szklarnie

Pochodzące z XIX w. szklarnie i park, będące w przeszłości fundamentami pionierskiego przedsiębiorstwa ogrodniczego rodziny Ulrichów, powróciły na mapę Warszawy. Szklarnie, w których niegdyś rosły słynne w kręgach warszawskiej arystokracji ananasy, są dziś tętniącym życiem miejscem spotkań mieszkanek i mieszkańców.

więcej

Fasada Roku 2022 – znamy wyniki głosowania internautów

Przez 6 miesięcy społeczność internetowa oceniała budynki z całej Polski w ramach plebiscytu Fasada Roku 2022. W ten sposób z 270 elewacji wyłoniono 5 laureatów w 5 kategoriach, do których wędruje specjalny tytuł „Wyróżnienie internautów”.

więcej

Elegancki minimalizm w kolorach ciemnego, tajemniczego lasu

W liczącym ponad 55 metrów kwadratowych mieszkaniu na warszawskim Wawrze królują szarości, czernie, butelkowa zieleń, ciemne drewno i niewielki dodatek złota. Nowoczesne przestrzenie mieszkania uzupełniono nawiązaniami do stylu industrialnego. Dzięki połączeniu naturalnych materiałów, złotych detali i ciemnej palety kolorów udało się uzyskać spójną, elegancką aranżację, której jednak nie brakuje energii

więcej

Wyniki konkursu Greening the Industrial City

Ogłoszono wyniki międzynarodowego konkursu Greening the Industrial City. Zadanie polegało na przedstawieniu propozycji planu zagospodarowania parku przemysłowego w Houston w Teksasie, który został zbudowany nad naturalną drogą wodną.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload... czekaj ...
dowload...
dowload...
Co czytają inni: Zobacz więcej
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj;