Projekty
   
Artykuł NIEWIDOCZNY dla użytkowników
Data: 19.02.2014 13:20


Muzeum w Marsylii pokryte ażurową fasadą

Przeglądaj zdjęcia ->
Muzeum w Marsylii pokryte ażurową fasadą
Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej autorstwa francuskiego architekta Rudy'ego Ricciottiego, powstało z okazji wyboru Marsylii na Europejską Stolicę Kultury w 2013 roku. Szczególną atrakcją tego obiektu jest usytuowany na dachu muzeum drewniany taras, z którego roztacza się niezwykły widok na morze i marsylskie wybrzeże. Do wykonania tarasu posłużyło odporne na działanie czynników zewnętrznych drewno jesionu amerykańskiego po obróbce termicznej.


Położony na marsylskim nabrzeżu obiekt sąsiaduje z XVII-wiecznym fortem św. Jana, zbudowanym na umocowaniach z czasów starożytnych Greków i Rzymian. Klasyczna, monolityczna bryła muzeum zbudowana jest na planie kwadratu o boku długości 72 metrów. Wewnątrz, na trzech poziomach, mieszczą się sale wystawowe, w których można znaleźć ponad milion eksponatów z obszaru Morza Śródziemnego, a także liczne zabytki sztuki starożytnej. W obiekcie znajdują się również sale konferencyjne i księgarnia.

Dach utkany z koronki
Marsylskie muzeum zbudowano ze szkła i stali oraz pokryto delikatną, ażurową konstrukcją z betonu, która pozwala wypełnić wnętrze muzeum naturalnym światłem. Przypominająca koronkowy welon konstrukcja dachu tworzy na drewnianym tarasie misterną grę cieni, które według architekta przypominają nieregularne dno morza.


Wieczorem miejsce to staje się wyjątkowo magiczne - nastrojowe błękitne i turkusowe światła zaprojektowane przez  Yanna Kersalé oraz szum fal sprawiają, że odpoczynek na tarasie jest relaksującym i niezapomnianym przeżyciem.


Jesion amerykański w doborowym towarzystwie
Taras na dachu muzeum, który zajmuje powierzchnię 1600m2, został wykonany z jesionu amerykańskiego poddanego obróbce termicznej. Ze względu na dużą ilość zwiedzających, taras musiał zostać wykonany z bardzo wytrzymałego surowca. "Poprosiliśmy głównego wykonawcę o znalezienie materiału, który wytrzymałby średnie obciążenie rzędu 250 kg/m2" - wyjaśnia architekt Tilman Reichter. Było to zadanie firmy wykonawczej Roofmart, której przedstawiciel Eric Durand tłumaczy, jak wyglądał proces wyboru odpowiedniego materiału do wykonania tarasu: "Architekt potrzebował rozwiązania, dzięki któremu mógłby uniknąć zastosowania drewna egzotycznego. Początkowo chciał wypróbować modyfikowane termicznie drewno sosnowe, jednak wyniki testów nie były zadowalające. Natomiast jakość jesionu amerykańskiego po obróbce termicznej przeszła jego najśmielsze oczekiwania! Kiedy architekt zobaczył próbki drewna, był zachwycony nie tylko pięknem i interesującym rysunkiem włókien, ale również jego właściwościami. Jesion amerykański jest wytrzymały, nie odkształca się pod wpływem czynników zewnętrznych, a dodatkowo jest dostępny w postaci desek w dużych rozmiarach. Dlatego okazał się idealny do tego projektu".


Proces obróbki termicznej polega na poddawaniu drewna działaniu wysokiej temperatury w ściśle kontrolowanych warunkach, co pozwala na trwałą zmianę jego chemicznych i fizycznych właściwości. W rezultacie drewno wchłania mniej wilgoci, a wykonane z niego elementy zachowują swój oryginalny rozmiar i są odporne na odkształcenia typu łódkowatość czy zwichrowanie. Ponadto podczas obróbki termicznej z drewna usuwane są składniki odżywcze, które mogłyby stanowić źródło pożywienia dla insektów lub grzybów niszczących ten surowiec. Drewno, które zachowuje swoje oryginalne rozmiary i jest odporne na proces rozkładu, może być dłużej wykorzystywane bez konieczności stosowania wielu zabiegów konserwacyjnych.


Z uwagi na nadmorski klimat, taras muzeum w Marsylii jest narażony na działanie promieni słonecznych, deszczu oraz bryzy morskiej, dlatego dopiero po upływie dłuższego czasu będzie można ocenić jak drewno po obróbce termicznej sprawdza się w takich warunkach. "Mamy nadzieję, że drewno jesionu amerykańskiego, które charakteryzuje się długimi włóknami, będzie o wiele bardziej odporne na zużycie niż drewno sosnowe" - powiedział Tilman Reichert. Drewniany taras został ułożony na legarach, co pozwala na jego dobrą wentylację. Dla wzmocnienia efektu wizualnego, deski zostały przymocowane za pomocą gwoździ, a nie śrub.


"W Europie obserwujemy coraz większe zapotrzebowanie na drewno po obróbce termicznej. Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej w Marsylii jest znakomitym przykładem zastosowania drewna w budownictwie i ukazuje ogromny potencjał nowych technologii zwiększających trwałość i wytrzymałość tego surowca. Amerykańskie drewno liściaste po obróbce termicznej, które pochodzi z lasów zarządzanych w zrównoważony sposób, to wysokiej jakości, przyjazny dla środowiska surowiec i świetna alternatywa dla drewna egzotycznego" - powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę.


Dzięki zastosowaniu systemu lin wykonanych ze stali nierdzewnej, taras zapewnia dodatkową stabilność umieszczonej nad nim betonowej pergoli. Spoczywa ona na betonowych belkach wspornikowych o szerokości 15 metrów, które zostały umieszczone na głównych pionowych słupach budynku. Od zewnątrz belki wspornikowe przejmują wagę prowadzących do tarasu zewnętrznych ramp dzięki zworom ze stali nierdzewnej, których długość odpowiada wysokości bryły muzeum. Stalowe liny rozpięto także między drewnianym tarasem a umieszczonymi nad nim belkami wspornikowymi, co pozwoliło wzmocnić jego osłonę.

Spacer śladami historii wśród śródziemnomorskiej roślinności

Usytuowany na dachu Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej taras połączono z portem kładką o długości 115 metrów. Otoczenie fortu zostało przearanżowane w taki sposób, aby spacerujący nadmorską promenadą mogli podziwiać unikalną kolekcję roślin z basenu Morza Śródziemnego. Natomiast inna kładka umożliwia przedostanie się z muzeum do le Panier, najstarszej dzielnicy Marsylii, znanej z urokliwych wąskich uliczek oraz stromych schodków.



Informacje o AHEC
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją handlową, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów amerykańskiego drewna liściastego. AHEC koncentruje się na dostarczaniu informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów architektom, projektantom oraz użytkownikom. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej www.americanhardwood.org, gdzie można także bezpłatnie pobrać wszystkie publikacje AHEC.

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.

Inne projekty architektoniczne:

Tojal Gallery - projekt Saffar Studio

Jedną z cech definicji przestrzeni w architekturze irańskiej jest zabawa światłem i cieniem. Budynek powinien być otwarty na miasto i umożliwiać komunikację przestrzeni - między wnętrzem a tym, co na zewnątrz. Koncepcja Tojal Gallery zakłada zastosowanie przeszkleń w dachu w środkowej części budynku. Przestrzeń ta jest również elementem wyróżniającym obiekt.

więcej

Mieszkanie dla podróżniczki

Idealne mieszkanie dla osoby uwielbiającej podróże? Przede wszystkim stanowiące oazę spokoju i relaksu, do którego wraca się po przyjeździe z kolejnej wyprawy. Architekci z Tyma Projekt zaprojektowali mieszkanie nie tylko stwarzające przestrzeń do wypoczynku, ale również kolorystyką nawiązujące do pasji klientki oraz oświetlone oprawami marki AQForm.

więcej

Szkoła "Wunderpark" - projekt Archstruktura

Główną inspiracją dla architektów była wizja szkoły w otoczeniu natury. Ideą projektu była chęć otwarcia budynku na środowisko naturalne. Duże, panoramiczne szyby przepuszczają sporą ilość światła dziennego, ale również pozwalają na podziwianie pięknych widoków wokół.

więcej

The Lobby, Tridel - projekt II BY IV DESIGN

The Lobby to nowe biuro studia projektowego Tridel w Kanadzie. Za projekt odpowiada Dan Menchions i Keith Rushbrook z II BY IV DESIGN. Zadaniem zespołu było opracowanie koncepcji studia, które pozwoliłoby na zintegrowanie rozproszonych biur Tridel z całego świata w nowym, jednym miejscu.

więcej

I miejsce w konkursie na siedzibę Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej RP w Lublinie

I miejsce w konkursie na siedzibę Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczpospolitej w Lublinie organizowanym przez Muzeum Lubelskie w Lublinie i Zarząd Główny SARP zajął projekt WXCA i Ralph Appelbaum Associates (RAA). Sąd konkursowy pod przewodnictwem arch. Bolesława Stelmacha przyznał nagrodę jednomyślnie i docenił pracę m.in. za racjonalne podejście do zabytku i wykorzystanie go jako eksponatu.

więcej

Wyniki konkursu Urban Design & Architecture Design Awards 2019

Zakończył się kolejny konkurs organizowany przez platformę APR: Urban Design & Architecture Design Awards 2019. Prezentujemy laureatów głównych nagród we wszystkich kategoriach. W konkursie nie zabrakło również polskich akcentów.

więcej

Fasada Roku 2019: jury wyłoniło zwycięzców!

Konkurs Fasada Roku 2019 powoli przechodzi do historii. Jurorzy właśnie odkryli ostatnie karty, wyłaniając zwycięzców i wyróżnionych. Dla tych pierwszych ta przygoda z całą pewnością jeszcze się nie kończy. Triumfując na poziomie krajowym, cała piątka wpisała się na listę obiektów, które będą reprezentowały polską myśl architektoniczną na scenie międzynarodowej.

więcej

. Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Gamma Media bedącego wydawcą portalu infoArchitekta.pl. Dane przechowywane w celach marketingowych i statystycznych. Dane użytkowników gromadzone są anonimowo. Akceptuj";