Wydarzenia
   

Ogłoszenie wyników Konkursu Muzeum – Dom Rodziny Pileckich

Do Konkursu zostało ostatecznie zgłoszone 22 prace konkursowe i wszystkie zostały uznane za podlegające ocenie. Sąd konkursowy obradował w dniach 3-5 lipca 2017 roku. Zamawiający - Muzeum – Dom Rodziny Pileckich (w organizacji) zawiadamia, iż Sąd konkursowy po rozpatrzeniu kryteriów podjął następujący werdykt i przyznał I nagrodę pracowni BDR Architekci.

Ogłoszenie wyników Konkursu architektonicznego na opracowanie koncepcji
siedziby Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej

Ogłoszenie wyników Konkursu Muzeum – Dom Rodziny Pileckich
I NAGRODĘ pieniężną w wysokości 20 000,00 zł brutto oraz nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej otrzymuje:
Praca nr 011 (numer nadany przez Uczestnika 231213) wykonana przez:
BDR Architekci – konsorcjum firm Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj i Michał Rogowski



II NAGRODĘ pieniężną w wysokości 18 000,00 zł brutto otrzymuje:
Praca nr 005 (numer nadany przez Uczestnika 830324) wykonana przez:
Nizio Design International Mirosław Nizio

III NAGRODĘ pieniężną w wysokości 8 000,00 zł brutto otrzymuje:
Praca nr 018 (numer nadany przez Uczestnika 849092) wykonana przez:
Foroom sp. z o.o.

WYRÓŻNIENIE pieniężne w wysokości 4 000,00 zł brutto otrzymuje:
Praca nr 012 (numer nadany przez Uczestnika 617304) wykonana przez:
Pniewski Architekci sp. z o.o.

UZASADNIENIE ROZSTRZYGNIĘCIA KONKURSU przez Sąd konkursowy:


I NAGRODA – Praca nr 011

Praca odznacza się wysokimi umiejętnościami warsztatowymi i kulturą wypowiedzi architektonicznej. Na szczególne uznanie zasługuje wrażliwość i wnikliwość w potraktowaniu zadania konkursowego: stworzenia ram dla opowieści o legendarnej, heroicznej postaci rotmistrza Pileckiego w relacji z atmosferą jego domu rodzinnego, miejsca pogodnego, kameralnego i skromnego. Projekt jest skromny i racjonalny, oszczędnie operujący detalem i doborem materiałów. Skala zaproponowanej dobudowy, nie konkuruje z zachowanym domem rodziny Pileckich, ale nie jest też tylko „architekturą tła”. Ponadczasowa formuła podpartego na szeroko rozstawionych filarach dachu – portyku o wyważonych proporcjach, integruje przestrzeń muzeum z ogrodem i domem, tworząc miejsca dla aktywności, związanych z podstawową misją muzeum jak również rozmaitych koncertów, przedstawień, spotkań, warsztatów. Niewielki dom rodzinny rotmistrza pozostaje w centrum założenia, jako najważniejszy element. Miękko poprowadzone alejki i rabaty z kwiatami, swoim charakterem przywołują nastrój inteligenckich, międzywojennych ogrodów przydomowych. W odróżnieniu od emanującego spokojem, otwartością parteru, podziemia stwarzają potencjał dla stworzenia ekspozycji upamiętniającej trudne i dramatyczne czasy wojny i stalinizmu.
Sąd konkursowy zwrócił uwagę na konieczność stworzenia wyrazistej, symbolicznie znaczącej strefy wejścia na teren posesji – sygnalizującego muzealny charakter obiektu. Również kwestia ogrodzenia od strony ogrodu jordanowskiego powinna zostać uważnie przeanalizowana, umożliwiać zamykanie terenu muzeum w granicach własności. Rezygnacja z powierzchni ekspozycyjnej na poddaszu powinna być zrekompensowana dodatkowymi przestrzeniami wystawowymi, na przykład w rozbudowanym, podziemnym łączniku pomiędzy starą a dobudowaną częścią domu. Uwagi te zostały sformułowane w protokole z obrad Sądu Konkursowego jako zalecenia do dalszych prac projektowych.
ZALECENIA SĄDU DLA PRACY 011
Projekt należy uzupełnić o powierzchnię ekspozycyjną utraconą w wyniku rezygnacji ze strychu jako przestrzeni wystawowej. Dodatkową powierzchnię należy utworzyć w części podziemnej, ze wskazaniem na poszerzenie łącznika pomiędzy starą a nową częścią budynku. Strop drewniany nad parterem musi zostać zachowany w dalszych fazach projektu z uwagi na podpisane umowy prawne na dofinansowanie inwestycji.
Strefa wejścia na teren działki od strony ul. Warszawskiej powinna zostać mocniej podkreślona pod względem formy architektonicznej, ew. wzmocnionej emblematyką nazwy i logo Muzeum, dla podkreślenia publicznego i specjalnego charakteru całości założenia.
W dalszych fazach projektu należy również dopracować projekt ogrodu, nadając mu w sposób nie pozostawiający wątpliwości formę nawiązującą do tradycyjnego, rodzimego w charakterze i specyfice ogrodu przydomowego – jak zostało to opisane w warunkach konkursu.
Pokazane na wizualizacji otwarcie pomiędzy ogrodem jordanowskim a działką Muzeum musi zostać opracowane pod względem technicznym jako ruchoma część ogrodzenia pomiędzy tymi terenami, umożliwiająca w razie potrzeby jego całkowite zamknięcie.

II NAGRODA – Praca nr 005
W projekcie wyeksponowano bryłę domu rodzinnego Rodziny Pileckich w ogrodowym otoczeniu. Strefę muzeum wydzielono ceglano-betonowym murem nadając jej rys monumentalnej kubatury, która zdaniem autorów pracy winna kontrastować z domowym, sielskim sąsiedztwem teksturą materiału , a nie skalą.
Sposób połączenia tych idei, ze stopniowaniem kształtowania nastroju przejścia od dnia dzisiejszego do tragizmu spotkania z historią - zostały docenione w tej pracy.
Umiejętne operowanie skalą, pomimo założonej monumentalności nie niweczy historycznej bryły domu rodzinnego. Poprawny układ funkcjonalny daje możliwość interesującej aranżacji ekspozycji muzealnej.
Zastrzeżenia prawne budziła lokalizacja w granicy własności terenu - muru wydzielającego Muzeum przy założonej w tym miejscu jego wysokości. Uwagę zwrócono też na niedostateczne zdaniem Sądu konkursowego dopracowanie koncepcji ogrodu, zbyt ubogiego jako tło dla projektowanych elewacji budynków.
Pomimo tych uwag koncepcja zyskała wysokie uznanie Sądu konkursowego.

III NAGRODA- Praca nr 018
Zaproponowana koncepcja rozbudowy domu rodzinnego Pileckich emanuje elegancją i skromnością w doborze środków wyrazu. Klarowna dyspozycja planu podkreśla połączenia - sekwencje widokowe pomiędzy ogrodem przydomowym, strefą wejścia i atrium przy hallu, sali wielofunkcyjnej i kawiarni. Plecione, wiklinowe płotki ograniczające rabaty zestawione są w sposób bardzo udany z fakturami murów części dobudowanej, „utkanych” z horyzontalnych pasów szarej cegły.
Mankamentem (możliwym do skorygowania w projekcie ekspozycji) wydaje się stworzenie jednoprzestrzennego wnętrza łączącego parter i poddasze domu.

WYRÓŻNIENIE - Praca nr 012
Praca konkursowa uzyskała wyróżnienie Jury za wybitne walory krajobrazowego ukształtowania terenu konkursu jako rozbudowanej wizualnie i bogatej formalnie interpretacji dawnego przydomowego ogrodu rodzimego. Wątpliwości Sądu wzbudziło problematyczne pod względem ekonomicznym zagłębienie części ogrodu oraz programu Muzeum a także nieefektywne rozwiązanie powierzchni wewnętrznych.



reklama



Inne wydarze architektoniczne:

Konferencja Resto Design

Virtus Studio zaprasza na konferencję Resto Design. W programie miedzy innymi wykład: "Socjal media, a projektowanie restauracji" wygłoszą architekci z GRYCAJ Design.

więcej

Spotkanie i pokaz filmu: Czytanie miasta według Bjarke Ingelsa

Jakie treści są zapisane w architekturze? Czy budynki i relacje między nimi da się czytać? Co komunikuje ich forma i układ? Jak to, co otacza nas dziś, wpływa na rozwój miasta jutra? Warsztaty terenowe za punkt wyjścia przyjmują zbadanie charakteru czterech pierzei wyznaczających granice placu Defilad, ulic: Emilii Plater, Świętokrzyskiej, Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich.

więcej

Festiwal Otwarte Mieszkania Kraków 2018

Zbliża się wydarzenie, podczas którego zostaną otwarte i udostępnione w Krakowie do zwiedzania wyjątkowe wnętrza wraz z możliwością poznania ich właścicieli, a także projektantów. Festiwalowi będą towarzyszyć również warsztaty, wykłady i spacery architektoniczne prowadzone przez ekspertów z dziedzin: projektowania, konserwacji zabytków czy wystroju wnętrz.

więcej

ArchiCzwartek z Piotrem Wróblem z pracowni APA Czech-Duliński-Wróbel i Ewą Mańkowską-Grin

Rzeszowskie ArchiCzwartki to cykliczne spotkania poświęcone architekturze. Gośćmi kolejnego wydarzenia będą Piotr Wróbel - architekt prowadzący pracownię projektową APA Czech-Duliński-Wróbel oraz Ewa Mańkowska-Grin - artystka i malarka. Hasło nadchodzącego spotkania to: "Architektura jest najważniejsza" a wraz z nią drzewa i ich relacja z architekturą.

więcej

Konferencja Naukowa Pamięć w Przestrzeni Miasta w XIX i XX wieku

Organizatorzy zapraszają do udziału w VI OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ Z CYKLU "ARCHITEKTURA MIAST", MIEJSCA PAMIĘCI W PRZESTRZENI MIASTA W XIX I XX WIEKU, która odbędzie się 13-14 września 2018 roku w Salonie Hoffman Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy.

więcej

Spotkanie z Tomaszem Urbanowiczem z cyklu Sztuka w Architekturze

Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział w Poznaniu zaprasza na pierwsze spotkanie z cyklu prezentacji "Sztuka Architekturze". Gościem wydarzenia będzie architekt i artysta - Tomasz Urbanowicz, właściciela pracowni artystycznej ARCHIGLASS. Powstałe w niej szklane kompozycje zdobią obiekty w całej Europie, w tym wiele bardzo prestiżowych, jak: Parlament Europejski w Strasburgu, College George Brassens w Paryżu, Sąd Najwyższy w Warszawie.

więcej

Warsztaty "Niearchitekci, jak do nich mówić?"

Organizatorzy zapraszają na warsztaty w Otwartej Pracowni Jazdów. Wydarzenie kierowane jest dla osób, które chcą spojrzeć z dystansem na sposób swojego przedstawiania projektu, nauczyć się konwersacji z klientem, poznać przydatne narzędzia w prezentacji swojego projektu oraz zrozumieć dlaczego po pierwszym spotkaniu klient nie chce dalej współpracować.

więcej

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
Wróć do listy tematów
dowload...
dowload...
dowload...
dowload...

R E K L A M A

Ta witryna używa plików cookies, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj