Słynny pawilon z tulipanowca uświetni wystawę Sir Davida Adjaye w Muzeum Designu w Londynie

Słynny pawilon z tulipanowca uświetni wystawę Sir Davida Adjaye w Muzeum Designu w Londynie

Od 2 lutego 2019 r. w Muzeum Designu w Londynie można oglądać wystawę uznanego architekta, Sir Davida Adjaye, pt. „David Adjaye: Making Memory”, poświęconą roli miejsc pamięci we współczesnej architekturze. Ekspozycja obejmuje siedem wyjątkowych projektów, wśród których znalazł się pawilon „Sclera” wykonany z amerykańskiego tulipanowca. Wystawa potrwa do 5 maja 2019 roku. 

Sir David Adjaye to słynny brytyjski architekt o ghańskich korzeniach. Na wystawie „David Adjaye: Making Memory” przyjrzy się roli pomników i miejsc pamięci w XXI wieku oraz pokaże, w jaki sposób architektura może stać się narzędziem do opowiadania historii. Zdaniem architekta pomniki to nie tylko statyczne obiekty, takie jak posągi, tablice pamiątkowe czy rzeźby, ale również dynamiczne, złożone przestrzenie, które mogą pełnić wiele funkcji. 

Wystawę tworzy siedem projektów zrealizowanych i osobiście wybranych przez Sir Davida Adjaye. Jednym z nich jest fragment eliptycznego pawilonu „Sclera” wykonanego z amerykańskiego tulipanowca, który powstał na Festiwal Designu w Londynie w 2008 r. w wyniku współpracy architekta ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). 



Miejska oaza

Oryginalny pawilon, którego forma została zainspirowana strukturą ludzkiego oka (sclera to po łacinie „twardówka”), mierzył 12 na 8 metrów. Został zaprojektowany jako przestrzeń publiczna w sercu miasta, która ma jednocześnie uspokajać i podnosić na duchu. Zgodnie z koncepcją Sir Davida Adjaye, pawilon miał pełnić rolę miejskiego pomnika, który uświadamia odwiedzającym, że by lepiej zrozumieć świat, warto nieco zwolnić tempo. 

Projektując pawilon Sir David Adjaye inspirował się rolą miejsc świętych, które dają odwiedzającym wytchnienie. Chciał jednak stworzyć przestrzeń, która nie ma konotacji religijnych, a dodatkowo pozwoli mieszkańcom miasta odpocząć od zgiełku codzienności. Zdaniem architekta bardzo pomaga w tym drewno, które uspokaja i daje wrażenie obcowania z naturą. 



Subtelna gra świateł

Fragment pawilonu zaprezentowany w Muzeum Designu w Londynie mierzy 4,5 metra na 3,4 metra. Wykonali go rzemieślnicy z firmy Benchmark na podstawie oryginalnych rysunków architekta. Odwiedzający wystawę mogą wejść do wnętrza pawilonu i przyjrzeć się z bliska wyglądowi i niepowtarzalnej teksturze tulipanowca.

– Drewno tulipanowca amerykańskiego pozwala wydobyć z konstrukcji wiele niuansów. Z daleka pawilon sprawia wrażenie litej, nieprzezroczystej formy, jednak gdy do niego wchodzimy, niejako rozstępuje się przed nami. Wtedy na pierwszy plan wchodzi uczucie lekkości i subtelna gra świateł – powiedział Sir David Adjaye. 

W projekcie architektowi udało się pokazać jedną z najważniejszych cech tulipanowca – niezwykle długie elementy. Stworzył z nich drewnianą podłogę, której deski ciągną się przez całą długość pawilonu. Pozwala to dostrzec zróżnicowanie kolorystyczne tego gatunku drewna i zachęca do przejścia całej konstrukcji.



Tulipanowiec amerykański odkryty na nowo

Jest nam niezmiernie miło, że Sir David Adjaye wybrał pawilon „Sclera” na jeden z eksponatów swojej wystawy w Muzeum Designu w Londynie. Pawilon to nasz pierwszy konstrukcyjny eksperyment z drewna tulipanowca, a także pierwszy projekt AHEC na Festiwal Designu w Londynie. Od tamtej pory nieustannie odkrywamy nowe zastosowania i unikalne właściwości amerykańskiego drewna liściastego prowadząc badania i realizując kolejne odważne projekty – powiedział David Venables, Dyrektor AHEC na Europę. 

Budowa pawilonu „Sclera” na wystawę Sir Davida Adjaye w Muzeum Designu stało się dla nas okazją do wykorzystania tulipanowca amerykańskiego w dużej skali w przepięknej instalacji. Zawsze cieszymy się na możliwość tworzenia różnych przedmiotów z tulipanowca, nie tylko dlatego, że wspaniale poddaje się obróbce, zarówno maszynowej, jak i ręcznej, ale także z uwagi na ogromnie niedoceniony potencjał tego materiału. Występuje on powszechnie w lasach Ameryki Północnej, szybko przyrasta, a przez to staje się materiałem wysoce odnawialnym. Tulipanowiec cechuje się znakomitym stosunkiem wytrzymałości do wagi, zapewniając jednocześnie wysoki poziom stabilności. Fakt że jest tak niedocenianym materiałem stanowi niepojętą zagadkę, bo przecież to wysokiej jakości drewno liściaste o doskonałych właściwościach – powiedział Sean Sutcliffe, dyrektor firmy Benchmark. 


Tulipanowiec amerykański to jeden z najobficiej występujących gatunków drewna w lasach liściastych w Stanach Zjednoczonych (stanowiąc 7,7% zasobów drewna liściastego na kontynencie), a także gatunek, który można spotkać jedynie w Ameryce Północnej. Do 2008 roku był on stosowany głównie we wnętrzach, więc jego wybór do projektu „Sclera” był czymś zupełnie nowym. 

Tulipanowiec pozyskuje się we wschodniej części Stanów Zjednoczonych, gdzie lasy liściaste przyrastają w tempie powierzchni jednego boiska piłkarskiego na minutę. Obecnie ich powierzchnia przekracza 110 milionów hektarów, co stanowi obszar porównywalny z łączną powierzchnią Francji i Hiszpanii. Dzięki temu surowiec ten jest zarówno wysoce odnawialny, jak i przyjazny dla środowiska. Co roku przyrost tulipanowca przewyższa jego wycinkę, a zasoby tego gatunku rosną o 19 milionów m3 rocznie, co odpowiada powierzchni ponad 19 basenów olimpijskich dziennie. 




Więcej informacji:

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów tego surowca. Od ponad 25 lat AHEC aktywnie promuje drewno na arenie międzynarodowej, z sukcesem budując markę amerykańskiego drewna liściastego, m. in. poprzez wspieranie kreatywnych projektów, takich jak „The Smile”, „The Wish List” na Festiwalu Designu w Londynie czy też „The Workshop of Dreams” na Hay Festival w Hiszpanii. Pozwalają one zaprezentować możliwości i piękno tego ekologicznego surowca, inspirując architektów i projektantów na całym świecie. 

Szeroki wybór publikacji technicznych na temat amerykańskiego drewna liściastego można znaleźć na stronie www.americanhardwood.org. Działalność AHEC można obserwować na Twitterze i Instagramie (@ahec_europe). Specjalne podziękowania dla: Allegheny Wood Products, Baillie Lumber Co., Bingaman Lumber Inc, Boss Lumber Corporation, Classic American Hardwoods, Collins Hardwood, Latham Timber, Northland Forest Products, Northwest Hardwoods, Parton Lumber and Thompson Hardwoods Inc.



Muzeum Designu w Londynie

Muzeum Designu w Londynie to największe na świecie muzeum sztuki projektowej, dzięki któremu projektanci, edukatorzy i odwiedzający mogą wspólnie zmienić nasz sposób postrzegania siebie i spojrzenie na przyszłość. Muzeum istnieje od 1989 roku – od tamtej pory można było w nim oglądać niezwykłą różnorodność projektów, od kałasznikowów po szpilki projektu Christiana Louboutina. Muzeum Designu gościło w sumie ponad 100 wystaw takich sław, jak Paul Smith, Zaha Hadid, Jonathan Ive, Miuccia Prada, Frank Gehry, Eileen Gray, czy Dieter Rams. Odwiedziło je ponad 6 milionów osób. 

24 listopada 2016 roku Muzeum Designu przeniosło się do dzielnicy Kensington w zachodnim Londynie. Światowej sławy architekt John Pawson przeprojektował wnętrze modernistycznego budynku z lat 60. XX wieku, aby stworzyć trzykrotnie większą przestrzeń ekspozycyjną na większą liczbę wystaw i umożliwić rozszerzenie oferty edukacyjnej. 

Muzeum Designu zostało okrzyknięte Europejskim Muzeum Roku 2018. Było ono jednym z 40 finalistów konkursu i 6. muzeum z Wielkiej Brytanii, które zdobyło ten tytuł w ciągu 41 lat istnienia tego wyróżnienia. / www.designmuseum.org 


Adjaye Associates

Adjaye Associates to wielokrotnie nagradzane studio architektoniczne założone przez Sir Davida Adjaye, z biurami w Londynie, Nowym Jorku i Akrze. Od momentu jego powstania niemal 20 lat temu w Londynie, Sir David i jego zespół coraz częściej prowadzą projekty zaangażowane społecznie, takie jak Narodowe Muzeum Historii i Kultury Afroamerykańskiej w Instytucie Smithsona w Waszyngtonie. Na koncie Adjaye Associates znajdują się projekty zrealizowane w Europie, Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie, w Azji i Afryce. Studio realizuje różnorodne projekty, począwszy od instalacji tymczasowych, poprzez muzea i galerie sztuki, aż po kampusy uniwersyteckie. Wszystkie realizacje łączy głębokie zrozumienie publicznej funkcji budynków i odniesienia do wielu wytworów kultury. / www.adjaye.com, tudio Adjaye Associates na Instagramie: @adjayeassociates


BENCHMARK

Benchmark to jeden z wiodących brytyjskich producentów mebli, wyznaczający nowe standardy w rzemiośle i wzornictwie. Założona 30 lat temu firma może się poszczycić jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie pracowni w Wielkiej Brytanii i zespołem złożonym z ponad 50 rzemieślników i projektantów. Benchmark tworzy zarówno własne kolekcje mebli, jak i realizuje projekty dla klientów. Dzięki nowoczesnej technologii, tradycyjnemu rzemiosłu i wysokiej jakości materiałom, meble wykonane przez Benchmark mogą przetrwać pokolenia. Benchmark dwukrotnie zdobył nagrodę Queen’s Award for Enterprise in Sustainable Development, która potwierdza zaangażowanie firmy w projektowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. 

Pawilon „Sclera” to jeden z wielu wspólnych projektów AHEC i Benchmark. Pozostałe realizacje we współpracy z AHEC to „The Wish List” na Festiwal Designu w Londynie, „Rotunda Serotina” na wystawę Wallpaper* Handmade oraz „Too Good to Waste” na wystawę Interni na Milan Design Week.  / www.benchmarkfurniture.com, Benchmark na Twitterze i Instagramie: @MadebyBenchmark


Wystawa David Adjaye: Making Memory
2 lutego – 5 maja 2019 r., Design Museum, Londyn
https://designmuseum.org/exhibitions/david-adjaye-making-memory 


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»