Wystawa "Boris Bućan. Plakaty"

Wystawa
fot. mat. prasowe

W średniowiecznych piwnicach Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie można oglądać właśnie wystawę prezentującą twórczość Borisa Bućana. Ekspozycja składa się seria szesnastu najbardziej znanych wielkoformatowych posterów teatralnych z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku.

Wystawę można oglądać do 16 sierpnia 2020 roku w MCK w Krakowie. Wstęp wolny.

Opis organizatora:

Malarz i grafik, uważany za jednego z pierwszych artystów chorwackich, który już pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku skierował się zarówno ku sztuce publicznej, jak i wykreował jugosłowiański pop‑art. Do historii przeszły uliczne akcje Bućana w centrum Zagrzebia (takie jak malowanie chodnika i umieszczanie kolorowych obrazów na ulicach) jako wyraz buntu przeciw wpisywaniu sztuki w skostniały system galeryjno‑instytucjonalny i traktowaniu jej niczym towar, co niewątpliwie współgrało z jugosłowiańskim gospodarczym boomem i fascynacją konsumpcyjnym zachodnim blichtrem.

Szczególnie w tworzonych już od lat siedemdziesiątych plakatach artysta wypracował swój swoisty i rozpoznawalny styl. Mocne, wyraziste formy, jaskrawe kolory, geometryzacja i multiplikacja motywów układających się w przyciągające oko – czasem wręcz psychodeliczne – wzory, wykorzystanie komercyjnych, reklamowych tricków sytuuje jego posterową twórczość pomiędzy op‑artem a pop‑artem.

Światowy rozgłos przyniósł mu plakat zaprojektowany dla chorwackiego Teatru Narodowego w Splicie do baletu Igora Stawińskiego Ognisty ptak, którego reprodukcja znalazła się na okładce katalogu wystawy The Power of the Poster w Victoria & Albert Museum w Londynie w 1998 roku.

Kuratorki: Kristina Bonjeković‑Stojković (starszy kurator), Karolina Wójcik

Wystawa przygotowana we współpracy z Ministerstwem Kultury Republiki Chorwacji w ramach programu kulturalnego przewodnictwa Chorwacji w Radzie Unii Europejskiej (styczeń–czerwiec 2020 roku).

Szczegóły na stronie wydarzenia.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»