Architettura Sonora i Architektura Muzyki


Architettura Sonora i Architektura Muzyki

Na konferencji „Architektura Muzyki”, która odbyła się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki zebrali się wybitni polscy architekci. Wśród tego grona wystąpił Lorenzo Brusci, filozof muzyki, designer i myśliciel oraz twórca głośników Architettura Sonora.

Dźwięk a odbiór architektury

Wystąpienie włoskiego gościa, na stałe mieszkającego w stolicy Niemiec, dotyczyło roli muzyki w architekturze. Jego zdaniem architektura może stać się wszechogarniającym doznaniem, zmysłowo doświadczającym odbiorcę. Musi jednak znaleźć miejsce na dźwięk i muzykę, ponieważ to ona zmienia odbiór danego miejsca.

-Ludzie wykorzystują wszystkie zmysły, aby interpretować przestrzeń. I to przestrzeń jest kategorią, która sprawia, że dźwięk ożywa, jako wspólne doświadczenie. Architektura jest stanem zależności technologicznych, który może być pojmowany jedynie poprzez zmysłowe doświadczenie. Każda architektura jest akustycznym dziełem sztuki. Zawsze. Przestrzeń definiuje doświadczanie dźwięku i muzyki - mówił Lorenzo Brusci

Wystąpienie Brusci’ego nie miało tylko teoretycznego charakteru. Przykłady form geometrycznych i szerzej budynków ilustrowane były odpowiednimi dźwiękami i fragmentami utworów muzycznych. Dzięki temu udało się przekazać zebranym, jak muzyka i architektura współistnieją w przestrzeni.



Praktyczna prezentacja idei

Architettura Sonora, czyli z włoskiego architektura dźwięku, to głośniki stworzone zgodnie z filozofią wszechogarniającego dźwięku. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki ich twórca prezentował jakie efekty dźwiękowe można uzyskać umiejętnie je kontrolując. Instalacja składała się z trzech wiszących głośników – modelu Snail, Dolphin i niskotonowego Shark. Zapewniały dźwięk rozchodzący się kierunkowo, docierający do odbiorców z góry. Na poziomie ziemi umieszczono dwa wielokierunkowe głośniki Sphere 470, wykonane z terakoty, dzięki czemu idealnie wpisały się w zachowaną zabytkową elewację budynku. Całe pole dźwiękowe i każdy głośnik z osobna Lorenzo Brusci mógł kontrolować. Dzięki temu zainteresowani mogli przekonać się jak można doświadczać dźwięku w nowoczesnej architekturze i jak zmienia się jej odbiór.

W Małopolskim Ogrodzie Sztuki przygotowano jeszcze jedną strefę dźwiękową. Na zewnątrz znajdowała się instalacja z dwóch wielokierunkowych głośników Sphere 360, które  zapewniających dźwięk na dziedzińcu Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Dało się zauważyć wyraźne przejście pomiędzy akustyczną przestrzenią wykreowaną przez pierwszą pięciogłośnikową instalację i tą z drugiej dwugłośnikowej. Wiele osób przebywających na dziedzińcu nie mogło zlokalizować skąd dobywa się dźwięk, ze względu na jego wszechobecność. Interakcja fali dźwiękowej z żebrowaniem dziedzińca jeszcze potęgowała to wrażenie.



W MOS po raz drugi


Głośniki Architettura Sonora już po raz drugi gościły przy ulicy Rajskiej 12. Ich debiut miał miejsce podczas oficjalnego otwarcia Małopolskiego Ogrodu Sztuki, kiedy to posłużyły do nagłośnienia imprezy.

-Głośniki wykorzystaliśmy jako nagłośnienie uzupełniające po multimedialnym widowisku. Poza wyglądem, który doskonale sprawdził się w tym pięknym budynku, oferują doskonałą jakość dźwięku. Dźwięk rozchodzi się z nich wielokierunkowo, co pozwala zagospodarować akustycznie zarówno zamknięte pomieszczenia i otwarte przestrzenie, jak dziedziniec budynku– mówił Andrzej Czop, główny dźwiękowiec Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

Głośniki Architettura Sonora to nie tylko dzieła sztuki, będące połączeniem włoskiego designu z doskonałą jakością dźwięku. Podczas konferencji Architektura Muzyki, można było przekonać się jaka idea za nimi stoi. Lorenzo Brusci pokazał, że muzyka i architektura mogą i powinny ze sobą współdziałać.

www.artcinema.pl
www.3logic.pl



Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»