Autonomous Zones - międzynarodowa wystawa szkła współczesnego

Autonomous Zones - międzynarodowa wystawa szkła współczesnego  Pernille Braun, Fast Forward Heavy Load, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki; fot. mat. prasowe organizatora

Autonomous Zones to wiodąca wystawa w BWA Wrocław w 2022 roku, stworzona z okazji 50. rocznicy istnienia międzynarodowego centrum edukacji artystycznej w dziedzinie projektowania szkła – Pilchuck Glass School w Stanach Zjednoczonych. W jej ramach grupa artystów i artystek z dziewięciu krajów przedstawi szkło jako medium problematyzujące współczesność, rozbije stereotypowe myślenie o tym materiale w przestrzeni galerii sztuki i pokaże, czym według niej są tytułowe strefy autonomiczne.


Wystawa Autonomous Zones
21.10.2022—29.01.2023
wernisaż: 21.10.2022, piątek, godz. 19.00
galeria BWA Wrocław Główny


Spośród 181 artystów i artystek, którzy w trakcie ostatnich 30 lat mieli możliwość uczestniczenia w jednym z najbardziej prestiżowych programów rezydencyjnych na świecie – Emerging-Artist-in-Residence w Pilchuck Glass School, kuratorki i kurator – Mika Drozdowska (BWA Wrocław), Sarah Traver (Traver Gallery) i Benjamin Wright (Pilchuck Glass School) – wybrali do udziału w wystawie Autonomous Zones w galerii BWA Wrocław Główny 25 osób.


 Briland Sarah, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki


Wystawa opowiadać będzie, jak przestrzeń, czas i społeczność – fundamentalne elementy programu EAiR – wpływają na procesy twórcze oraz koncepcyjne. W jej ramach publiczność będzie mogła przyjrzeć się nowatorskiemu podejściu do szkła artystów i artystek ze Stanów Zjednoczonych, Polski, Japonii, Norwegii, Danii, Szwecji, Korei Południowej, Anglii i Szkocji. Poznać historię Pilchuck Glass School, amerykańskiego centrum edukacji o szkle, w kontekście zagadnień takich, jak strefy autonomiczne, a także kontrkulturowe reakcje, partyzanckie zrywy czy oddolne samoorganizacje. Ekspozycja w galerii BWA Wrocław Główny zostanie podzielona: pojawią się prace reprezentujące nowy formalizm i zorientowane na proces, jak również podejmujące tematy m.in. kryzysu ekologicznego i seksualności.

„Autonomous Zones”, czyli strefy autonomiczne, to społeczności i terytoria, których funkcjonowanie opiera się na alternatywnych realiach społeczno-politycznych. Są niezależne i samorządne. Ich siła pochodzi z samorealizacji społeczności oraz jednostki. Są suwerenne od zewnętrznych, globalnych mechanizmów i procesów systemowych – komentuje kuratorka wystawy Mika Drozdowska. W dzisiejszych, niespokojnych i spolaryzowanych czasach, strefy autonomiczne kojarzą się przede wszystkim z formą walki i buntu. Walki o wolność, samostanowienie i szacunek dla każdej istoty ludzkiej oraz pozaludzkiej. Często są widoczne w postaci konkretnej infrastruktury, jak samodzielnie wykonane miasteczka namiotowe, a także w samym ruchu. Wyrażają opór i upór. 


 Heather Sutherland, Revolution of Self Exploration, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki


Przykładem może być Pilchuck Glass School oraz historia tego miejsca, będącego istotą autonomicznej przestrzeni w wymiarze dosłownym i symbolicznym. Strefą wolną od tego, co na zewnątrz. Osadą zbudowaną rękoma jej inicjatorów w bukolicznym, dzikim i nieposkromionym otoczeniu Gór Kaskadowych. To tu przez lata formowała się alternatywna wspólnota artystów i artystek nie tylko rozwijających swoją siłę i potencjał twórczy, ale i dzielących te same wartości. Pilchuck Glass School to zatem strefa autonomiczna, która daje ponadto poczucie przynależności do otoczenia oraz więzi z innymi. 

W ramach Autonomous Zones skupimy się również na samym słowie „autonomia”, bo, idąc w ślad za rozważaniami twórców i twórczyń wystawy, może to właśnie ona nas uratuje? Być może ta konieczność precyzyjnego budowania siebie w kontekście pojęć takich, jak wolność i bezpieczeństwo, pozwoli nam zrozumieć wartość nadrzędną tego, co nazywamy strefą autonomiczną? – zastanawia się Mika Drozdrowska.

Wystawa organizowana jest we współpracy z Pilchuck Glass School i Traver Gallery, a także przy wsparciu Konsulatu Generalnego USA w Krakowie. 

Artystki i artyści: Victoria Ahmadizadeh, Kristina Arnold, Marzena Krzemińska-Baluch, Stine Bidstrup, Aesa Bjork, Brian Boldon, Pernille Braun, Sarah Briland, Bri Chesler, Jennifer Crescuillo, Erin Dickson, Matilda Kästel, Namdoo Kim, David King, Rachel Moore, Gracia Nash, Nathaniel Ricciuto, H Schenck, Elisabeth Schubel, April Surgent, Heather Sutherland, Karlyn Sutherland, Matthew Szösz, Thaddeus Wolfe, Mark Zirpel
Kuratorki i kuratorzy: Mika Drozdowska, Sarah Traver, Benjamin Wright
Koordynacja: Agata Połeć
Produkcja: Patrycja Ścisłowska
Sieciowanie: Berenika Nikodemska
Promocja: Żaneta Wańczyk
Współpraca z publicznością: Agata Kalinowska
Identyfikacja wizualna: Grupa Projektor
Organizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Współorganizatorzy: Pilchuck Glass School, Traver Gallery
Partner Główny: Konsulat Generalny USA w Krakowie
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Wsparcie: Gmina Wrocław
Patroni Medialni: Vogue Polska, Wyborcza.pl, TVP Kultura, K MAG, Magazyn SZUM, Akademickie Radio LUZ, Pismo Artystyczne Format, Szkło i Ceramika

Szczegóły na https://bwa.wroc.pl/


 Marzena Krzemińska, fot. Alicja Kielan, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki

 Say Yes, Victoria Ahmadizadeh, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki

 Victoria Ahmadizadeh, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki



Zdjęcia i tekst; mat. prasowe BWA Wrocław


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»