Energooszczędność coraz ważniejsza dla Polaków przy wyborze lokum

Energooszczędność coraz ważniejsza dla Polaków przy wyborze lokum
Polacy przy zakupie mieszkania, czy podczas budowy własnego domu, kierują się głównie względami pragmatycznymi, takim jak cena, czy funkcjonalność, aspekty estetyczne są na dalekim planie – wynika z raportu społecznego „Ytong: dom i rodzina 1995-2015”. Jednak prawie 1/3 respondentów wskazała również, po raz pierwszy w polskich badaniach, że ważna jest dla nich energooszczędność.

Z okazji 20-lecia marki Ytong w Polsce – lidera wśród producentów materiałów do budowy energooszczędnych domów jednorodzinnych – powstał specjalny raport społeczny „Ytong: dom i rodzina 1995-2015”. To pierwsze takie kompleksowe opracowanie dotyczące kondycji rodziny i domu rodzinnego oraz przemian zamieszkiwania w Polsce w ostatnich dwóch dekadach.

Jednym z badanych aspektów były wybory Polaków, jakimi się kierują podczas zakupu mieszkania, czy budowy własnego domu. Większość respondentów wskazała na cenę jako podstawowy parametr (63%), na drugim miejscu znalazła się funkcjonalność (54%). Bardzo ważne dla Polaków okazało się zapewnienie własnego kąta dla każdego domownika, co wskazało 38% badanych, natomiast 19% – przestrzeń wspólną (np. salon). Niewiele wskazań i tylko wśród zamożniejszych kategorii badanych miały styl, elegancja i oryginalność.

Pragmatyczność nie była zaskoczeniem. W 2010 roku CBOS przeprowadził podobne badanie, odnosząc jednak pytanie do całego budynku mieszkalnego (także wielorodzinnego). W tak skonstruowanej ankiecie najwięcej wskazań (56%) otrzymały funkcjonalność budynku wewnątrz oraz niski koszt utrzymania (48%).

Jednak w badaniu Ytong po raz pierwszy pojawiła się ciekawa odpowiedź: aż 29% respondentów wskazało na energooszczędność, jako ważny aspekt przyszłego domu lub mieszkania. To znak, że Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie!


Ten wzrost świadomości to z pewnością wynik coraz większej liczby działań edukacyjnych i popularyzatorskich dotyczących energooszczędności w budownictwie podejmowanych przez instytucje i firmy, w tym Xella Polska, producenta marki Ytong, jednego z prekursorów w tej dziedzinie.

Jednak nawet energooszczędność może być dla Polaków pragmatycznym aspektem – mniejsze zużycie energii do ogrzania domu, czy jego chłodzenia latem – to przecież nie tylko ochrona zasobów naturalnych, ale i mniejsze wydatki na prąd, czy paliwa opałowe. Energooszczędność po prostu się opłaca i coraz większa liczba Polaków doskonale zdaje sobie z tego sprawę.

Dowiedz się więcej o raporcie „Ytong: dom i rodzina 1995-2015”: http://www.ytong-silka.pl/pl/content/aktualnosci_ytong-dom-i-rodzina-1995-2015-raport-i-badanie-spoleczne.php

Informacje o raporcie „Ytong: dom i rodzina 1995-2015”
Marka Ytong 20-lecie swojej pełnej sukcesów obecności w Polsce postanowiła uświetnić raportem i badaniem społecznym poświęconym polskim domom i rodzinom, z racji tego, że są one w centrum zainteresowań producenta materiałów do budowy domów jednorodzinnych. W tym celu zlecono ogólnopolskie badanie społeczne agencji badawczej TNS Polska oraz przygotowanie raportu socjolog Magdalenie Łukasiuk z Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2015 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób, a raport opublikowano w czerwcu. Powstało unikatowe opracowanie „Ytong: dom i rodzina 1995-2015” dotyczące kondycji rodziny i domu rodzinnego oraz przemian zamieszkiwania w Polsce w ostatnich dwóch dekadach.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»