Sztuka książki. O projektowaniu publikacji

Sztuka książki. O projektowaniu publikacji

Sztuka książki to cykl wykładów i spotkań przybliżających najważniejsze kwestie związane z projektowaniem książek. Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych projektowaniem graficznym – zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Prowadzący – doświadczeni projektanci i teoretycy tematu – omówią zasady sztuki projektowania i zwrócą uwagę na relację tekstu i obrazu.

Tematem pierwszego spotkania będą okładki – ukazane przez pryzmat powojennych projektów Mieczysława Bermana, o których opowie Piotr Rypson,  oraz znanych z lat 80. i 90. serii wydawniczych, które przedstawi Olga Drenda. Kolejnymi tematami rozmów będą: ilustracja – w najbardziej współczesnym wydaniu; dobór krojów pism – odpowiedni dla danych publikacji; klasyczne zasady składu – jako punkt odniesienia dla współczesnych projektantów. Prowadzący omówią również specyfikę projektowania różnych typów publikacji: książek fotograficznych, albumów o sztuce i specjalistycznych wydawnictw podręcznych. Współpracy autora i projektanta zostanie poświęcone osobne spotkanie.

Cykl wpisuje się w działania Biblioteki MOCAK-u dotyczące przenikania się sfer sztuki i literatury, a także nawiązuje do artystycznych poszukiwań twórców z Kolekcji MOCAK-u.

Sztuka książki: okładka
12.4, godz. 17

12 kwietnia o godzinie 17 zapraszamy do MOCAK-u na dwa wykłady na temat wybranych zagadnień z historii projektowania okładek. Piotr Rypson opowie o projektach Mieczysława Bermana, a Olga Drenda przybliży serie wydawnicze z lat 80. i 90. 

Spotkanie inauguruje całoroczny cykl wykładów o projektowaniu publikacji Sztuka książki, w ramach którego odbędzie się osiem wydarzeń. Na kolejne, dotyczące specyfiki projektowania książek o sztuce, zapraszamy 19 kwietnia.

Sztuka książki: Książki o sztuce 
19.4, godz. 17

W środę 19 kwietnia o godzinie 17 zapraszamy do MOCAK-u na spotkanie poświęcone projektowaniu publikacji o sztuce. Naszymi gośćmi będą Tomasz Bierkowski oraz Jakub de Barbaro. Opowiedzą o swoich projektach, a także o zasadach, którymi kierują się przy tworzeniu tego typu wydawnictw. 

To drugie spotkanie z cyklu wykładów o projektowaniu publikacji Sztuka książki. Kolejne, dotyczące specyfiki projektowania książek fotograficznych, odbędzie się 10 maja. 

Tomasz Bierkowski
Projektant publikacji naukowych i popularno-naukowych, a także systemów identyfikacji wizualnej, krytyk dizajnu, autor artykułów naukowych poświęconych komunikacji wizualnej oraz książki O typografii. Absolwent i wykładowca na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie kieruje Pracownią Typografii. Prowadzi również zajęcia z semiotyki oraz na Środowiskowych Studiach Doktoranckich. Od października 2016 wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2013 profesor wizytujący w Akademii Sztuk Pięknych i Dizajnu w Bratysławie. Prowadzi warsztaty w kraju i za granicą (między innymi AS PiD w Bratysławie, Zamek Sztuki Cieszyn, ASP w Krakowie, Międzynarodowe Triennale Plakatu w Trnawie, Galeria Dizajn BWA we Wrocławiu, Uniwersytet Masaryka w Brnie, Uniwersytet w Reading); współpracuje naukowo z Uniwersytetem Wrocławskim. Zajmuje się badaniem relacji między projektowaniem doświadczeń a typografią oraz wdrażaniem myślenia projektowego (design thinking).  

Jakub de Barbaro
Projektant. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Dawniej wykładowca Raffles Design Institute w Szanghaju, współzałożyciel Spółdzielni GoldexPoldex i Szalonej Galerii. Zajmuje się projektowaniem publikacji, a także identyfikacji i systemów informacyjnych głównie na polu sztuki i kultury. Współpracował między innymi z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerią Raster w Warszawie, Cricoteką, Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Sternberg Press w Berlinie, The Elizabeth Foundation for the Arts w Nowym Jorku, Éditions Dilecta w Paryżu, Museum Abteiberg w Mönchengladbach, European Conference of Promoters of New Music w Utrechcie i i Arnolfini — Centre for Contemporary Arts w Bristolu. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Więcej informacji: www.sztukaksiazki.pl

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»