Nowa sala koncertowa dla Torunia

Nowa sala koncertowa dla ToruniaHiszpańska pracownia Menis Arquitectos zaprojektuje salę koncertową dla Torunia. Jej koncepcja zwyciężyła w konkursie ogłoszonym przez miasto, pokonując 21 innych propozycji. Surowa, szaro-czerwona bryła obiektu i oryginalne wnętrze powstaną na Jordankach do 2011 r.

O takim wyborze zadecydowało 10-osobowe jury, które przez kilka dni debatowało nad walorami wizualnymi i rozwiązaniami technicznymi poszczególnych koncepcji. Zasiedli w nim utytułowani architekci z Polski i zagranicy, toruńscy projektanci oraz przedstawiciele miejskich instytucji kultury. Prace były oznaczone godłami, jurorzy poznali więc ich autorów dopiero po dokonaniu wyboru.

A było w czym wybierać - jak przyznano podczas ogłoszenia wyników, wiele z nadesłanych prac stało na bardzo wysokim poziomie. To zasługa skutecznej promocji konkursu, atrakcyjnych nagród i dobrego przygotowania regulaminu konkursu przez specjalistów architektów. To miało zachęcić do udziału renomowane pracownie krajowe i zagraniczne. Na ogłoszenie, które  ukazało się w maju br. w biuletynie zamówień Unii Europejskiej, czasopismach branżowych i prasie ogólnopolskiej, odpowiedziało 38 pracowni z Polski, Czech, Anglii i Hiszpanii. 36 z nich dopuszczono do udziału w konkursie. Ostatecznie do połowy września zostały złożone 22 koncepcje. Z nich jury wyłoniło 3 nagrodzone prace, 5 wyróżnionych oraz dodatkowo przyznało jedno wyróżnienie pozaregulaminowe. Zdarzało się, że propozycje atrakcyjne na pierwszy rzut oka, po bliższym zapoznaniu budziły wątpliwości z powodu zbyt dużej ogólności i niedopracowania rozwiązań technicznych. Najgorętsze dyskusje toczyły się wokół dwóch pierwszych projektów, ostatecznie jednak większością głosów zwyciężyła koncepcja hiszpańska.

    I nagroda (60 tys. zł) - Menis Arquitectos, Hiszpania
    II nagroda (40 tys. zł) - Pracownia Marka Budzyńskiego, Warszawa
    III nagroda (20 tys. zł – JSK Architekci, Warszawa



Dla Fernando Menisa, który nie krył radości ze zwycięstwa, będzie to pierwszy projekt w Polsce. Na koncie ma realizacje w Hiszpanii, Portugalii, na Tajwanie, w Niemczech i na Teneryfie, gdzie mieszka - w oryginalnym, kilkupiętrowym domu obłożonym drewnem. Specjalizuje się we współczesnej architekturze o surowej formie, nawiązującej do kształtów natury. Wykorzystuje drewno, kamień i beton, zestawiając oryginalnie ich kolory i faktury oraz wydobywając walory ich struktury grą światła i cienia.









Pracuje z młodym, międzynarodowym zespołem architektów, wśród których są Polacy. Przygotowanie każdego projektu w jego pracowni jest poprzedzone wykonaniem z gliny, a potem z piasku i cementu, kilkumetrowego modelu, który jest oceniany pod każdym kątem, np. wizualnym czy akustycznym, a następnie filmowany. Na tej bazie powstaje komputerowy model 3D.

Przed zaprojektowaniem sali koncertowej dla Torunia Fernando Menis przyjechał na kilka dni do Torunia, żeby dobrze poznać teren Jordanek i charakter miasta. Jego uwagę zwróciło wiele budynków na starówce, które pod szarym tynkiem kryją ceglane ściany - to go zainspirowało przy projektowaniu sali koncertowej. Koncepcja  Menis Arquitectos dla Torunia została ukryta pod godłem "Żurek". Jak się okazało, ta polska potrawa zachwyciła hiszpańskiego architekta. Jego projekt jest właśnie jak żurek podany w chlebie - z zewnątrz jest surowa, nieco chropowata i twarda skóra, w środku jest miękkie, ciepłe wnętrze, pełne różnych składników i smaków.

Sala koncertowa powstanie w miejscu, gdzie dzisiaj znajdują się korty tenisowe - przed rozpoczęciem budowy zostaną one przeniesione na Skarpę. Miasto chce, by przyszły obiekt na Jordankach miał charakter wielofunkcyjny - oprócz koncertów musi być przystosowany organizacji spektakli teatralnych, operetek, seansów filmowych i multimedialnych oraz konferencji i kongresów.

Pod tym względem koncepcja hiszpańska wyróżniała się wśród pozostałych. Budowla będzie się składała z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami wprowadzającymi do wnętrza światło. Zamontowane mechanizmy ścienne i stropowe umożliwią łączenie lub odgradzanie wnętrz. Dwie sale w razie potrzeby można będzie połączyć tworząc audytorium dla 1350 osób. Obiekt będzie dostosowany do wymogów spektakli teatralnych, bedzie tam również studio nagrań i reżyserki dźwięku, sala prób dla orkiestry i chóru oraz pomieszczenia dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, garderoby, pokoje gościnne, pomieszczenia dla tłumaczy symultanicznych, kawiarnia dla publiczności, salonik reprezentacyjny, bawialnia dla dzieci oraz parking podziemny na ok. 200 miejsc postojowych. System podwójnych ścian budynku zapewni oszczędność ciepła i dobrą izolację sali koncertowej od ulicznego hałasu. Obiekt będzie można też otworzyć do zewnątrz, tworząc amfiteatr.

Menis Arquitectos zaprojektowali też otoczenie sali, w tym zaproponowali rozbudowę istniejącego budynku Urzędu Marszałkowskiego, który boryka się z brakiem pomieszczeń. Dobudowa stworzyłaby 300 nowych miejsc pracy, a jednocześnie połączyłaby się we wspólną kompozycję z nowym budynkiem sali koncertowej.

Szacuje się, że budowa sali koncertowej będzie kosztowała 120 mln zł. Blisko 47 mln zł z tego pochodzić będzie z funduszy europejskich - we wrześniu br. miasto zawarło z Urzędem Marszałkowskim preumowę na dofinansowanie tego zadania z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Resztę, czyli 73 mln zł, stanowić będą środki własne gminy.

Wyłonienie koncepcji architektonicznej to pierwszy etap inwestycji. Teraz Menis Arquitectos muszą do połowy przyszłego roku przygotować projekt budowlano-wykonawczy. Jak szacuje Marcin Maksim z Wydziału Inwestycji i Remontów UM, budowa ruszy najwcześniej pod koniec 2009 r. lub początku 2010 r. Obiekt ma być gotowy w roku 2011 - w tym samym czasie, kiedy ważyć się będą losy decyzji o przyznaniu jednemu z polskich miast tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Fernando Menis nie wiedział, że wraz z Toruniem do tego miana kandyduje hiszpańska Pampeluna, ale na wieść o tym, stwierdził krótko: wygramy.

Źródło: www.torun.pl

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»